10 Reacties
één maand geleden
Geen populaire mening misschien maar daarom zeg ik niet of nauwelijks nee of niet doen. Zulke kleintjes kunnen echt geen onderscheid maken tussen wel of niet. Of je nou zegt slaan of niet slaan, het is één pot nat. Ik probeer het daarom dus anders te verwoorden. Als hij z’n bordje wil gooien zeg ik bijvoorbeeld geen nee of niet doen, maar iets van ‘bordje op tafel’ of ‘zullen we het bordje laten staan?’. Zo gaat ‘ie straks ook niet denken dat ‘ie nee heet ;)
één maand geleden
De kleintjes kunnen nog niet echt onderscheid maken tussen negatieve en positieve aandacht. Een duidelijke "nee" is vooral een heel duidelijke reactie van mama! En er is gelijk weer contact, ze krijgt direct de volle aandacht van jou als ze bijvoorbeeld ongeoorloofd de badkamer inkruipt! Zie het dus niet alsof ze jou aan het uitproberen is, ze is alleen maar aan het onderzoeken hoe ze jou aandacht of reactie krijgt, en als het werkt is dat hartstikke leuk! (dus gaat ze lachen!)
Mijn tip zal zijn om heel neutraal/emotiesloos te reageren op de "stoute" dingen, haar weg leiden bij wat niet mag en haar daarna af leiden met iets totaal anders en leuks waarbij jij haar even helemaal in jouw focus zet. Succes!
één maand geleden
Reactie op Synicol
De kleintjes kunnen nog niet echt onderscheid maken tussen negatieve en pos ...
Tijdens een opleiding is deze tip ons ook gegeven. Eventueel de dag door heel veel positieve aandacht geven waardoor ze geen ruimte/ behoefte meer heeft in negatieve aandacht. En ja mijn zoontje doet dat ook, ik zie dat voor mezelf als signaal van “ok ik moet hem veel aandacht geven vandaag”. Door hele dag bezig te zijn met hem vergeet hij dan om de negatieve aandacht te vragen. Net als voeden, eten geven douchen enz is aandacht geven ook een soort voeding. Vooral wanneer ik de hele dag heb gewerkt en hij mij weinig heeft gezien is hij de volgende dag precies hetzelfde hoe je het omschrijft 😅.
één maand geleden
Ik ben het niet helemaal eens met alle antwoorden hieronder.
Mijn dochter weet héél goed wat 'nee' betekent. En ja ik heb ook filmpjes gezien waarin kinderen de woordjes 'nee' en 'geen' niet begrijpen. En ja tuurlijk probeert die van mij ook dingen uit, maar na een paar keer is het ook klaar.
Ik ben zelf pedagogisch medewerker en ik zie de laatste jaren veel kinderen waarbij als je maar 1 keer 'nee' gebruikt in een zin, ze helemaal uit hun plaat gaan, omdat ouders te soft zijn.
Sorry alvast als je dit leest en je voelt je aangesproken ieder zijn eigen manier van opvoeden 🙃
Aangeven dat iets niet mag is altijd goed. Het kind moet uiteindelijk toch leren dat het niet oke is. Als dat niet werkt, is negeren ook een optie. Ook kun je proberen te laten zien wat wel mag. Dus idd wat ik hieronder las, 'bordje op tafel' of in jou geval wel 'haren aaien' dit heeft gewerkt bij onze hond namelijk. In t begin trok ze aan zijn vacht nu aait ze hem.
één maand geleden
Ja heel herkenbaar, ons zoontje begint dit nu ook echt te doen, en ik herken het ook van mijn werk op een babygroep.
'Nee' of 'niet' snappen kleine kindjes nog niet, en vaak zien ze het dus gewoon als een 'leuke' reactie van jou en gaan ze het gedrag dus herhalen.
Het werkt vaak beter om fysiek te laten zien dat iets niet mag. Haar weghalen uit de situatie (als ze ergens heengaat wat niet mag), een alternatief bieden (als we bijvoorbeeld ergens op bijt of eet, of ergens op klimt wat niet mag) of handje weghalen.
En dan wel benoemen dat iets niet mag en vooral ook wáárom iets niet mag. Of als ze je bijvoorbeeld pijn doet aangeven dat het je pijn doet en/of je er van schrikt.
Dit snappen ze nu misschien nog niet (afhankelijk van de leeftijd), maar is wel een mooie basis en des te sneller hebben ze het door en gaan ze het herkennen.
Bij eten op de grond gooien, benoem ik het 1x en geef ik het (als dat nog kan) terug. Daarna negeer ik het meestal, zodat hij het niet voor mijn reactie gaat doen.
Maar.. het is ook echt de leeftijd en heel veel uitproberen en reactie uitlokken. Dus het kost heel veel geduld en volhoudingsvermogen 😅
één maand geleden
Reactie op Vikingw
Ik ben het niet helemaal eens met alle antwoorden hieronder.
Mijn dochter ...
Denk dat het één het ander niet uit hoeft te sluiten, want hoewel ik mijn nee zeer spaarzaam probeer te gebruiken ben ik het er zeker mee eens dat de betekenis van "nee" geleerd mag worden en dat kindjes niet standaard hun zin moeten krijgen. Ze moeten óók leren om met teleurstelling om te gaan. Maar in het geval van de ts, lijkt haar dochter het gewoon leuk te vinden om reactie van mama te krijgen. In dat geval zal ik dus kiezen om de reactie ergens anders te geven met een positieve situatie. Anders ben je constant als politieagent bezig én het komt de hechting/band met je kind niet ten goede. De duidelijke "nee" kan dan voor situaties waarin het echt gevaarlijk is worden bewaard bijvoorbeeld 😇
één maand geleden
Reactie op AmaiyaMaine
Ja heel herkenbaar, ons zoontje begint dit nu ook echt te doen, en ik herke ...
Ja dit doe ik ook. Nee zeggen als hij aan de jaloezieën komt. En daarna haal ik hem er weg. En dat een paar keer achter elkaar. En nu komt hij er niet meer bij. Ik kies bewust wanneer ik nee zeg, en dan blijft het ook nee.
M’n oudste is 3 en daar doe ik dat nog steeds. En dat werkt goed. En als hij nee zegt dan respecteer ik dat ook, ook al vind ik het onzin.
één maand geleden
Onze dochter vind het woord 'nee' ook prachtig. Ik zeg bijvoorbeeld als ze met een blokje op het raam slaat. Je mag met het blokje op de grond spelen of met de blokjes spelen we op de grond. Zullen we een toren maken ? Dus ik benoem wat ze er wel mee mag doen. Je kunt ook zeggen dat doen wij hier niet. Als je nee zegt zorg dat dat je hele mimiek nee zegt en het niet stiekem toch heel cute vind wat ze doet.