6 Reacties
5 dagen geleden
Wat lijkt me dat ontzettend naar om te horen. Je kindje is je alles natuurlijk.
Was dit gedrag anders toen hij nog bij de andere groep speelde ? Hebben ze het er toen al een keer met je over gehad ?
Elk kdv heeft verplichte coaching uren en dus ook een pedagogisch coach. Wellicht dat zijn mee kan kijken en kan denken in oplossingen.
Heb je zelf thuis moeite met zijn gedrag en is dat gedrag anders dan bij de opvang ? Wellicht is een VE-indicatie wel heel fijn dit kan hem structuur bieden.
Als het echt te negatief gaat worden kun je wellicht ook kijken naar een kdv die jullie wel vertouwen geeft of een gastouder die alle tijd heeft. Neem deze keuze alleen wel heel weloverwogen het is natuurlijk niet de bedoeling dat hij overal en nergens heen gaat en hij geen vaste plek krijgt omdat het 'te moeilijk' is .
Ik weet niet of ze vaste gezichten hebben op de groep maar dat is misschien wel fijn. Ook dat je de communicatie met 1 pmm'er doet is denk ik fijn voor jezelf.
Ik ken natuurlijk niet de hele situatie en alle achtergrond info ik werk zelf op een kdv en je bent iniedergeval niet alleen in het gedrag wat je beschrijft bij je zoontje.
5 dagen geleden
Reactie op Vlm
Wat lijkt me dat ontzettend naar om te horen. Je kindje is je alles natuurl ...
Dank je voor je antwoord. Dit stelt mij gerust ❤️. Naar mijn weten op de babygroep begon hij pas recent met echt klimmen. De driftbuien had hij al wel. Ik heb thuis het gevoel dat we steeds beter zijn emoties kunnen reguleren en dat hij ze steeds beter begrijpt. We hebben in September met de pedagogisch coach gepraat en zij is juist degene die nu meermaals heeft gezegd dat ze mijn zoon niet de persoonlijke aandacht kan geven die hij schijnbaar nodig heeft. Thuis is hij nu sinds eind babygroep ook steeds meer grenzen gaan opzoeken. Ik heb alleen niet moeite met zijn gedrag omdat we het kunnen reguleren en ik echt een vooruitgang zie als we ergens aan werken. Ik vind het lastig om zelf echt met de opvang te vergelijken. Ik krijg wel te horen dat hij goed kalmeert als ik hem bij de opvang brengt en ik ga weg. Ik krijg wel gemengde ervaringen en verwachtingen van de opvang. Ik dacht dat VE-indicatie vooral voor taal was? Misschien snap ik nog niet zo goed wat het inhoudt. Ik heb inderdaad ook overwogen om naar een andere opvang te gaan. Misschien gaan we dat ook uiteindelijk doen (VE-groep?). Ik dacht ook voor nu dat hij meer baat heeft aan een vaste omgeving en een positieve benadering met extra begeleiding en supervisie. En dan kijken waar het schip strandt. Iets in mij zegt ook "het is een kind van net 2" en dan al zulke maatregelen. Ik vind het best heftig.
5 dagen geleden
Reactie op Vlm
Wat lijkt me dat ontzettend naar om te horen. Je kindje is je alles natuurl ...
Mag ik ook nog vragen hoe er bij jullie op de opvang word omgegaan met dit gedrag? En hoe een ouder hierbij kan helpen zonder teveel het kind te belasten? Alvast bedankt!
4 dagen geleden
Reactie op AmberNewMum
Dank je voor je antwoord. Dit stelt mij gerust ❤️. Naar mijn weten op de ba ...
De pedagogisch coach komt ook niet met oplossingen dan ? Het klinkt namelijk een beetje alsof ze wil dat jullie wat anders zoeken.
Het is ook een jongetje en die hebben nu eenmaal veel meer lichamelijke uitdaging nodig dan meisjes. Heb je een goeie klik met zijn leidster ? Een vaste leidster kan echt het verschil maken.
VE indicatie geven ze inderdaad af op taal/spraak maar het heeft ook zeker te maken met sociaal emotioneel. Het is ook logisch dat hij vaker gefrustreerd raak als hij niet onder woorden kan brengen wat hij bedoeld.
Hij is ook net twee. Mijn dochter is een hele goede prater echt vol zinnen :' mama doe jij die has aan ?' (Jas). ' mag ik dat ook?' Zullen we zuivelspraid doen op kracker?.
Maaaar in de ochtend als ze snachts wakker is geweest en ze slaapt dan op mij omdat ze niet terug in bed wil. Dan wil ze eigenlijk alleen wakker worden ( heb ik het idee) maar is ze bij ons. Dan krijgt ze ook een enorme driftbui en het duurt echt even voor ze daar uit is. Meestal heeft ze dan de afwisseling nodig van mijn man maar die is soms al weg. Ondanks dat het mijn werk is weet ik het ook soms niet bij mijn eigen kind.
Ik denk dat een vaste omgeving vaste tijden en vaste gezichten op de groep veel doen. Je kunt ze een plan laten schrijven en zeggen dat je ook maximaal 1 keer per maand of half jaar wil evalueren. Het is namelijk ook niet leuk als je steeds negatieve dingen hoort.
Als voorbeeld ik sta veel op de bso. Bij de ene ouder zeg ik het ging prima vandaag. Daarbij heeft het kind 2x iets afgepakt. Poep en kut geroepen en is op een stoel gaan staan.
Dit gedrag zou bij een andere ouder voor een serieus gesprek zorgen met ouders.
Ik weet niet of ik dit helemaal goed heb uitgelegd?
4 dagen geleden
Je kunt ook bij het cb vragen of jullie wijkverpleegkundige met het kdv in gesprek wil over deze casus maar zoals ik het lees is het gewoon een ondernemende jongen en misschien is taal ondersteuning nodig zodat hij zich beter kan uitdrukken. Als ik op de peutergroep aan het werk ben zeg ik ook meerdere malen per dag 'ga maar even op de grond staan '
2 dagen geleden
Jeetje wat pittig zeg. Denk je dat er ook hulp nodig was geweest als hij niet naar een opvang zou gaan?
Is er ook een dag waarbij het wat rustiger is op de peutergroep? Misschien kan je anders van dag wisselen met werk?
Mijn zoontje gaat ook niet zo goed op grote groepen. Hij is dan juist stil en verloren. Maar dat kan natuurlijk ook de andere kant op slaan dat je juist wat ondeugend gaat doen als hij zichzelf niet zo goed kan uiten en daar last van heeft. Thuis zal hij veel meer aandacht krijgen en minder prikkels om te verwerken.
Merk je verder ook nog iets?
Wat zegt je gevoel van dit alles? Want dat zit vaak wel goed.