12 Reacties
8 maanden geleden
Geen ervaring mee, maar kan je wel zeggen hoe wij het hebben gedaan. Ik poets haar tanden niet zelf. Ze heeft een tandenborstel, ik smeer daar wat kinder tandpasta op en ze vond het vanaf het begin af aan leuk om in te bijten. Dan deden we het met haar mee en begon ze ons na te doen. Ik help haar zelden, ik geef die borstel en ze rommelt er zelf wat mee, niet heel functioneel maar wel goed voor het leer proces. Ik denk dat jullie echt moeten resetten. Ik zou zeggen stop er even mee, je hebt nu een negatieve associatie. Koop weer iets nieuws, of geef eenzelfde als jij. Geef die borstel om mee te spelen, gewoon wachten tot die je wel na doet?
8 maanden geleden
Hier echt precies dezelfde ervaring hoor! Maar we proberen ons vooral te focussen op de gewoonte. Soms kunnen we de tanden amper aanraken, heel soms lijkt het een beetje op poetsen maar vaak mogen we echt amper het mondje in. Meestal kauwt hij zelf wel even een paar seconden op de tandenborstel (om de pasta ervan af te zuigen 🫤) We hebben twee borstels: een voor hem en eentje waarmee ik bij hem poets. Ik ga hem niet in een soort dwang houding vast houden om te kunnen poetsen, zolang hij dagelijks twee keer per dag de borstel in de buurt van zijn mondje houdt, wordt het vanzelf makkelijker om hem daadwerkelijk te laten poetsen is mijn overtuiging.. Het is niet anders, we doen ons best 🤷🏼♀️
8 maanden geleden
Hier was het ook elke keer een strijd, totdat ik ontdekte dat onze dochter het heel leuk vindt om haar handjes te wassen onder de kraan. Ik zet haar nu ‘s avonds op het aanrecht, zij mag haar handjes wassen en ondertussen kan ik (meestal) twee minuten lang ongestoord haar tandjes poetsen omdat zij afgeleid is met iets wat ze leuk vindt. We hebben ook een elektrische (baby)tandenborstel aangeschaft en die heeft ook wel heel erg geholpen, want die heeft echt haar interesse. Er zitten verschillende kleuren lichtjes in. Misschien werkt het voor jullie ook, succes! 🍀 🦷
7 maanden geleden
Wij zijn ook meer van de aanpak “tandenpoetsen is een must”. De jongens weten gewoon dat het geen optie is om niet te poetsen, de ene keer laat hij het goed toe terwijl hij lekker op de commode ligt, de andere keer is er hevig protest. Niet altijd even leuk maar het is wat het is.
7 maanden geleden
Toevallig hadden wij ook heel veel moeite hiermee.
Hij zoog de tandpasta er vanaf en dan was het klaar. We mochten absoluut niet poetsen en zelf wilde hij het ook niet doen.
Hij had echter wel veel interesse in de elektrische tandenborstel van zn vader. Die wilde hij ook wel in zn mond.
Dus we hebben nu een elektrische tandenborstel gekocht voor kleine kinderen (zit echt een klein borsteltje bij voor kleine mondjes), en dit vind hij fantastisch. Hij vraagt er zelf om.
We moeten wel nog even zelf zn tanden doen,.want hij steekt hem vooral verder zn mond in, maar hij vind het niet erg meer 😊
Misschien werkt dit bij anderen ook.
7 maanden geleden
Ik doe het ook maar onder luid protest en gehuil (en dan daarna even lachen door samen met een washandje ons gezicht ye wassen "dit is mama's kin, waar is Ela's kin?)
Maar ik heb ook alles geprobeerd met tanden poetsen. Liedjes, zelf doen, afleiding, niks helpt
En die tanden moeten toch schoon😅
7 maanden geleden
Ons zoontje was geen fan van tanden poetsen, maar hij vond de electrische tandenborstel van mij en m’n man interessant. Bij de Action hebben ze een electrische voor kleine kindjes (vanaf 3 jaar) en heb die voor hem gehaald. Borstel is nog wel een beetje groot, maar hij vind het leuk en vind het daarna (vaak) ook niet erg als ik nog even na poets.
7 maanden geleden
Reactie op RLEvE
Dank! Dit lijkt bij ons tot nu toe ook inderdaad een goede oplossing te zij ...
Wat fijn zeg dat het beter gaat zo! 🤩