Hoi allemaal,
Bij onze dochter (vandaag precies 6 maanden) is net het eerste tandje doorgekomen. Nu lees ik overal dat je dan al kan/moet beginnen met poetsen, en dat je dat het beste kunt doen na de laatste voeding. Nu is onze dochter nog gewend aan borstvoeding voor het slapen gaan, en valt ze ook echt daarna/tijdens meteen in slaap. Beetje bang dat als ik haar dan wakker maak om nog tanden ga poetsen, ze hartstikke wakker is en niet meer wil slapen. Want onze dame is een goede slaper, totdat ze wakker gemaakt wordt, dan doet ze vrij lang geen oog meer dicht 😅
Ik ben dus even benieuwd hoe jullie dat doen, qua volgorde en tijdstip/wat is jullie routine met pyjama/slaapzakje, voeden en de tand(jes) poetsen?
Ik zou het voornamelijk zien als oefening zodat ze gewend raakt aan tandenpoetsen. Veel kindjes zullen tijdens/na de laatste fles in slaap vallen. Bij borstvoeding is tandbederf geloof ik minder een probleem.
Het is zeker belangrijk om de tandplaque te verwijderen en een fluoride moment te hebben. Daarna lekker voeden en naar bed. Het voordeel vast borstvoeden is dat de tepel diep in de mond ligt en er met een zuigbeweging direct een slikbeweging komt. Er blijft zo geen melk rondom de tandjes staan (dit is met de fles wel meer).
Mijn tandarts vertelde me om nog geen tandpasta te gebruiken maar gewoon met dat vingerborsteltje erover gaan en water… in die tandpasta zit blijkbaar heel veel chemische stoffen die ze inslikken. Pas rond 2 jaar mogen ze het. Zei mijn tandarts he