19 Reacties

5 maanden geleden

Aahw wat een naar wat je overkomen is. Heel veel sterkte met het verwerken ervan. Wat betreft het werk: Ik zou absoluut geen ouderschapsverlof opnemen ( daar ga je financieel ook op achteruit of vakantiedagen). Je hebt recht in deze je ziek te melden. Ik heb collega’s die inmiddels een jaar uit de running zijn vanwege huilbabys ( uiteraard ook zwaar) maar daarmee wil ik zeggen dat jij al helemaal genoeg redenen hebt je ziek te melden. Het is een recht ! Ik zou een HEEL goed gesprek met je bedrijfsarts hierover hebben. Je reintergreert naar mijn idee ook veelste snel. Geef aan dat dit je nu steeds verder van huis bent en zo nog in een zware burn-out terecht komt. Maak gebruik van je rechten! Je bent uiteindelijk voor je werkgever maar een nummertje die zo te vervangen is. Laat je niet makkelijk weg sturen of niet serieus nemen. Eis serieus genomen te worden als mens en niet als nummertje. Heel veel succes!

5 maanden geleden

Hi! Allereerst wat heftig allemaal zeg.. Heel veel sterkte voor jullie toegewenst! Ik zit zelf ook in deze situatie, al delen we niet dezelfde voorgeschiedenis, maar wat betreft de werkgever gaat het hetzelfde. Hoe lastig ook. Zij mag en kan niks bepalen. Reïntegratie gaat via de bedrijfsarts. Die bepaald wat mogelijk is. Ik zou bij hem/haar aangeven dat je je prettiger voelt om het bij een andere locatie te proberen. Je vakantiedagen en ouderschapsverlof opnemen heb je natuurlijk recht op en als jij die wilt opnemen om even volledig tot rust te komen lijkt mij dat dit mag. Echter ga je er financieel op achteruit en je staat volkomen in je recht met een ziekmelding en zelfs met een stapje terug doen wat betreft reïntegratie. Wat niet gaat, gaat niet. Het gaat erom dat je er aan werkt, maar dit kost tijd en die moet je vooral nemen! Uitkering bij het uwv krijg je alleen als je echt volledig uit dienst gaat en dan krijg je meen ik ook niet 100% van je salaris (maar wat uwv betreft weet ik het niet zeker). Ik heb om de 6 weken een Belafspraak met het uwv, weet niet of jij dat ook hebt maar dan zou je dat kunnen vragen. Zij hebben mij ook heel erg geholpen met contractregels etc. Heel veel succes!

5 maanden geleden

Hi , Je hebt veel meegemaakt in een korte periode en het doet ook veel met je. Helaas zijn de werkgevers erg onbegripvol, ook als ze te weten te komen over zwangerschap van hun werknemer. Soms maken de vrouwen tijdens deze periode mee dat ze opzij worden gezet op de werkvloer of ook gediscrimineerd. Ze doen dat in het gezicht, maar soms met woorden en of in de omgang merk je het wel eens. Maar als werknemer moet je voor je rechten vechten. En er is een organisatie die op komt voor de rechten van een werknemer FNV. Ben daar zelf lid en krijg goede begeleiding en steun in mijn situatie. Als je interesse heb hier is een link en kun je wat meer over FNV lezen wat ze doen en voor staan. https://www.fnv.nl/lidmaatschap/voordelen-van-het-lidmaatschap?utm_term=fnv&utm_campaign=&utm_source=adwords&utm_medium=ppc&hsa_acc=4981324223&hsa_cam=212537343&hsa_grp=15496934463&hsa_ad=580569655094&hsa_src=g&hsa_tgt=kwd-62515381&hsa_kw=fnv&hsa_mt=b&hsa_net=adwords&hsa_ver=3&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwhvi0BhA4EiwAX25uj0lcFgA3YE_ovfzHW1_0EaPzd4gek2pgfpBOpJymMnrLZjbN8GR_lxoCsz0QAvD_BwE#/ Als lid krijg je begeleiding tijdens proces, net wat je nu mee maakt. En die begeleiding houd in, dat je juridisch advies krijgt in je situatie en ze begeleiden je ook tijdens je reïntegratie proces. Is echt aan te raden in deze situatie zodat je een goede steun krijgt.

5 maanden geleden

Wauw bedankt voor jullie uitgebreide reacties❤️ Kamski: lief😘 ik heb zelf ook het idee dat het te snel gaat maar wilde me graag van mijn goede kant laten zien. Dat ik geen misbruik van de situatie maak. Het werkt alleen averechts RachelWV: vervelend dat jij in een soort gelijke situatie zit.. het uwv belt mij pas eind augustus weer maar dan kan ik het natuurlijk wel bespreken of kijken of ik eerder contact kan krijgen. Sindel: dankjewel! Ik ga hier even naar kijken. Misschien kunnen zij inderdaad wat betekenen

5 maanden geleden

Jemig, wat heftig. Allereerst een hele stevige virtuele knuffel. Ik ben zelf door o.a. een zware zwangerschap en postpartum depressie ook nog niet aan het werk, sinds een paar weken kom ik nu eens per week een half uurtje koffie drinken en "meekijken". Ik doe dan zelf nog helemaal niks, maar mijn leidinggevende praat me dan een beetje bij over wat er speelt, waar ze mee bezig zijn, etc. Dat is voor nu ook even genoeg. Los van alle juridische/contractuele dingen waar je al tips over gekregen hebt, ik zou zeker bij je werkgever (bijvoorbeeld via mail) aangeven dat haar houding een heel averechts effect heeft. Het kan zijn dat ze de beste intenties heeft en je probeert de helpen en stimuleren, maar duidelijk is dat niet wat je op dit moment nodig hebt. Ik heb zelf met mijn leidinggevende afgesproken dat we elke week even heel kort en informeel reflecteren op hoe het gaat en dat IK aangeef wanneer ik denk dat ik ergens aan toe ben. Een bedrijfsarts kan je daar wellicht ook mee helpen. Maar voor nu is het voor zowel jou als je werkgever belangrijk om je grenzen te bewaken, anders raak je alleen maar verder van huis, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

5 maanden geleden

Reactie op Ryrywire

Jemig, wat heftig. Allereerst een hele stevige virtuele knuffel. Ik ben zel ...
Helaas in deze situatie krijg je geen juridische tips van iemand. Zeker werkgever is daar niet mee bezig. Ze proberen je in een hokje te plaatsen,maar elke situatie is anders. E-mail sturen is zeker goed,helaas reageert werkgever daar niet altijd op, is in mijn geval zo. Ook husaarts geeft wat tips ,maar goede begeleiding in mijn geval krijg ik van FNV. Ook kom je meerdere tips tegen en informatie waar je niet op de hoogte was.

5 maanden geleden

Reactie op Sindel

Helaas in deze situatie krijg je geen juridische tips van iemand. Zeker we ...
Vervelend dat dat jouw ervaring was. Mijn eigen ervaring is dus anders, en dat kan per werkgever inderdaad enorm verschillen. Desalniettemin lijkt me op dit moment zeker de eerste stap om deze grens aan te geven bij de werkgever. Het herstel staat voorop. Hoe de werkgever daar op reageert is niet de verantwoordelijkheid van TS, het is wel haar verantwoordelijkheid om goed voor zichzelf te zorgen. Met juridisch/contractueel doel ik op de rechten en plichten die je als zieke werknemer hebt, die door anderen in dit topic al uitgelicht zijn, zoals ondersteuning vanuit het UWV en FNV.

5 maanden geleden

Reactie op Sindel

Helaas in deze situatie krijg je geen juridische tips van iemand. Zeker we ...
Uiteraard verschilt het per werkgever. Goed voor zichzelf zorgen staat op de 1e plaats. En in de ziektewet voel je je alleen en juridisch moet je ook sterk in je schoenen staan. Dat is moeilijk als je niet mee bezig bent, omdat je aan je herstel proces werkt. De druk die je voelt vanuit werkgever is ook slecht voor je herstel. En meestal maken ze voor iedereen dezelfde routine in herstel process. Het werkt precies van beiden kanten en werkgevers weten dat en maken daar misbruik van. Niet iedereen is bekend met FNV en hun diensten. Mij heeft het een stukje stress weg genomen.

5 maanden geleden

Dank jullie wel! Tijdens mijn verlof heb ik ook al een keer aangegeven dat hoe ze deed me teveel was. Over de app want dat was het enige contact wat we toen hadden(soms dagelijks) en toen zei ze alleen maar dat dingen zo over komen omdat het niet real life is maar nu doet ze hetzelfde. Ik weet helaas ook dat andere (oud)-collega's ook wel eens zoiets hebben aangegeven maar ze lijkt het niet te willen snappen.

5 maanden geleden

Reactie op Marliesbv95

Dank jullie wel! Tijdens mijn verlof heb ik ook al een keer aangegeven dat ...
Bah .. Waarom benadert ze je überhaupt en nog eens bijna dagelijks tijdens je verlof. Dat recht heeft ze niet eens!

5 maanden geleden

Reactie op kamski

Bah .. Waarom benadert ze je überhaupt en nog eens bijna dagelijks tijdens ...
Tjaa iedere keer iets kleins😅

5 maanden geleden

Heel herkenbaar. Zeker geen vergelijkbare ervaring. Gecondoleerd. Maar het is zo’n gevoelige periode dat alles niet goed aan komt en je grenzen zijn nog blurry. Dus geef die goed aan/ jee werkgever heeft een verplichting om je te moeten laten werken dus doet dat. En blijf echt open kaart spelen. De ziekte wet is zwaar vooral het eerste jaar. Maar het wordt makkelijker en de druk minder. Probeer vooral voor jezelf mentaal eraan te werken en je kan veel coachingstrajecten laten vergoeden door je werkgever. Zeker doen!!

5 maanden geleden

Wat erg dat dit je is overkomen, en hoe ongevoelig jouw leidinggevende hiermee omgaat. Wellicht kan je via de vertrouwenspersoon iets teweeg brengen? Maar in eerste instantie is denk ik de bedrijfsarts die hier iets mee moet.

5 maanden geleden

Nogmaals bedankt allemaal! Ondertussen alvast wat dingen uitgezocht en inderdaad gisteren een gesprek gehad met vertrouwenspersoon(was even vergeten dat ons bedrijf deze had) en er zijn bij ons meerdere locaties met andere leidinggevende dus ik wil kijken of ik bij een ander kan reïntegreren en misschien wel blijven. Zij zag dit ook als mogelijkheid. Bedrijfsarts is met vakantie maar die afspraak wel iets kunnen vervroegen naar over 2 weken. Het voelt nu zelf ook wel alsof ik te snel weer ben langs gegaan of in ieder geval ben geconfronteerd met moeilijke vragen

5 maanden geleden

Wat een achterlijke leiding zeg! Dat is toch onmogelijk te vergelijken. En je constant in je verlof lastig vallen is uiteraard niet de bedoeling van een verlof, zeker niet als je zoiets meemaakt. Hopelijk kan je ergens anders beter terecht en krijg je de kans om op je eigen tempo weer op te starten. 🩷

5 maanden geleden

Reactie op Marliesbv95

Nogmaals bedankt allemaal! Ondertussen alvast wat dingen uitgezocht en inde ...
Ik snap heel goed hoe je je voelt, maar dit is echt niet jouw schuld hoor 😘 Voor jou is het nu ook uitvogelen wat wel en niet goed voelt, herstel is geen rechte lijn! Soms is het juist heel helpend om even een stapje terug te doen. Wat fijn dat je een goed gesprek met de vertrouwenspersoon hebt gehad en dat deze met je wilde meedenken.

5 maanden geleden

Volgensmij ben je al goed op weg geholpen. Ik ben zelf arbeidsrechtjurist bij vakbond CNV (de concurrent van FNV) en zou je willen adviseren of lid te worden van een vakbond of een rechtsbijstandverzekering af te sluiten zodat je dit soort kwesties kunt bespreken met een deskundige. Weet wel dat bestaande problemen vaak niet gedekt zijn omdat die niet meer verzekerd kunnen worden (hangt van de algemene voorwaarden af). Het fijne is dat juridische problemen uit handen worden genomen en er op meerdere vlakken met je meegedacht wordt. Ik weet niet in welke sector je werkt, maar er zijn veel cao’s waarin het lidmaatschap bij een vakbond wordt vergoed (dat heet vakbondscontributie). Ik hoop van harte dat je een goed gesprek met de bedrijfsarts hebt en mocht je het niet eens zijn met zijn/haar advies, dan heb je recht op een second opinion bij een bedrijfsarts van een andere arbodienst (aan te vragen bij de bedrijfsarts van je werkgever). Sterkte en neem je tijd!

5 maanden geleden

Heel veel sterkte om mee te starten. Ik neem (misschien ten onrechte, sorry dan) aan dat je onder behandeling bent van een professional om je te helpen dit alles te verwerken. In dat geval zou je kunnen vragen of zij mee kunnen begeleiden bij de integratie, ik ga op dit moment als leidinggevende met een werknemer door zo'n traject, waarbij de psycholoog contact heeft met bedrijfsarts en met mij over de werksituatie (niet de medische kant met mij mag en wil ik niet, dat is aan mijn werknemer wat ze vertelt). Ook heb ik binnenkort een gesprek met psycholoog en werknemer om te bespreken hoe ik mijn werknemer kan helpen bij het integreren en om terugval te proberen te beperken.