14 Reacties
4 maanden geleden
Wij hebben nu een vloerbed in de zin van een matras op een lattenbodem 🫢 maar wij kunnen het ledikant wel heel laag maken en een zijkant zonder spijlen dus misschien dat we daar straks op over gaan. Nu is het echt nog samen slapen dus dat is niet te doen in zo’n klein bed..
4 maanden geleden
Reactie op Irissss92
Ik wil heel graag over gaan op een vloerbed voor mijn dochter. Ze is heel b ...
Wij hebben de Poppy van Petit Puk (zonder lade, dus echt als vloerbed). Deze heeft de oudste ook, heel tevreden over. Wel even een werkje qua in elkaar zetten. We vonden een halfhekje toch wel fijn om nog een beetje geborgenheid te geven, maar ze kan er heel gemakkelijk zelf in en uit.
4 maanden geleden
Voor ons zoontje van 7 november is een vloerbed onderweg. We hebben gekozen voor een 120x200 van bopita zodat we ook samen kunnen slapen. Momenteel ligt hij nog alfijd tussen ons in. Ledikant heeft hij nooit geaccepteerd
4 maanden geleden
Reactie op Ryrywire
Wat mooi! Hebben jullie de eerste tijd er ook een matje o.i.d. op de grond ...
Ons zoontje ligt ook regelmatig alleen op het matras overdag en avond. Hij is er echt al een aantal keer uitgevallen. Wij hebben er zelf een matras topper onder en naast liggen dan valt hij zacht 😁
4 maanden geleden
Reactie op Bloem55
Wat is een vloerbed eigenlijk? Ik denk dat mijn dochter daar gewoon uit zou ...
Een vloerbed is eigenlijk zo simpel als een bed laag bij de vloer. Vanuit verschillende opvoedstromingen zijn er verschillende dingen over geschreven, en de "waarom" kan daardoor erg uiteen lopen. Ik denk zelf dat het vooral bij je kindje moet passen. Het is wel een beetje het idee dat ze overal bij kunnen (waar ze bij mogen), in mijn optiek geeft het kindjes een extra stukje zelfstandigheid. Als ze wakker worden hoeven ze niet op mama of papa te "liggen wachten", ze kunnen zelf uit bed kruipen om bvb speelgoed te pakken. Onze oudste had best wel snel door dat de tijd van spelen dan op een gegeven moment ook weer klaar is om dan zelf weer in bed te gaan liggen.
Bij onze eerste hebben we er bewust voor gekozen om de volgende redenen:
- Ze was heel erg bewegelijk en leek eigenlijk "te groot" voor het ledikant, ze lag altijd wel met een lichaamsdeel tussen de spijlen of met haar gezichtje ertegen.
- Ze was (en is) een heel rustig, content kindje die goed sliep en als ze wakker werd ook rustig en stil bleef liggen tot wij haar uit bed kwamen halen.
- Ze kon heel fijn zelfstandig spelen.
- (Niet de hoofdreden maar speelde wel mee) Ik was heel snel opnieuw zwanger en keek er tegenop om met een dikke buik een dreumes in en uit een ledikant te moeten willen.
In dat plaatje paste een vloerbed gewoon heel erg goed bij ons kindje. Ze kan inderdaad zelf in en uit kruipen. We hebben een camera hangen zodat we wel kunnen spieken, maar verder hebben we de kamer zo aangepast dat ze nergens bij kan waar ze echt niet bij zou moeten, meubels vast aan de muur, etc. Ze heeft een kastje met lades met wat speelgoed en boekjes waar ze wel zelf bij kan. Ze is nu bijna 2 en ik ben er nog steeds heel blij mee. Ze komt een beetje in die peuterpuberteit, en als we haar naar bed brengen en ze klimt er meteen weer uit, dan zeggen we heel duidelijk dat mama en papa naar beneden gaan, maar dat ze zelf nog wel even een boekje mag lezen. Dan bladert ze nog 10 minuten door een boekje en dan kruipt ze zelf weer in bed om te slapen 🤷🏼♀️ Voor ons neemt het een stuk powerstruggle weg en het geeft haar een stukje zelfstandigheid. En dat is ze dus al van heel vroeg gewend, dus zij kent ook niet anders.
Bij onze jongste zien we nu diezelfde dingen wel (bewegelijk in bed, rustig, fijn zelf spelen), dus met haar willen we ook wel proberen of dat bij haar past.
4 maanden geleden
Reactie op Ryrywire
Wat mooi! Hebben jullie de eerste tijd er ook een matje o.i.d. op de grond ...
Ze kreeg het vloerbed met ongeveer 6 maanden, dus toen kon ze eigenlijk nog maar amper rollen/tijgeren. Dus nooit iets voor gelegd. Ik heb de Ikea Kura hack. Kun je zo googlen. Dus ze heeft eigenlijk maar 1 echte uitgang waar ze naartoe moet gaan zelf. Ze ligt wel nagenoeg altijd dichtbij de uitgang haha.
4 maanden geleden
Reactie op Bloem55
Bedankt voor je uitgebreide uitleg! Klinkt wel interessant, heb je hier een ...
Hier heb je een hele korte basis over het vloerbed binnen de Montessori stroming: https://howaboutmom.nl/wat-is-een-montessori-bed-of-vloerbed/
Mocht dat in je straatje liggen, dan heeft Simone Davies een hele serie boeken over Montessori opvoeden, o.a. De Montessori Baby.
Vloerbedden worden ook vaak aangeraden binnen opvoedstijlen die juist heel erg hangen aan attachment parenting, cosleeping, etc. omdat met een groot vloerbed je ook de mogelijkheid hebt om veilig(er) samen met je kindje te slapen. Een beetje meer informatie in die richting hier: https://liefdevaneenmoeder.nl/de-voordelen-van-vloerbed/
Zelf hebben we heel veel gelezen over Scandinavisch opvoeden. Hoewel daar niet letterlijk iets over vloerbedden wordt genoemd, gaat dat wel heel erg over (schijn)zelfstandigheid en kinderen zelf laten ontdekken. Ik vond The Danish Way Of Parenting en There Is No Such Thing As Bad Weather twee fantastische boeken die daar wat uitgebreider op in gaan.
4 maanden geleden
Reactie op DoPietje
Ze kreeg het vloerbed met ongeveer 6 maanden, dus toen kon ze eigenlijk nog ...
Wij hebben inderdaad ook met een halfhekje. Onze oudste begon pas heel laat met kruipen, maar die is er wel een paar keer uitgerold 🙈 Bij haar hadden we een soort speelmatrasje voor de opening liggen, dat was die paar keer toch wel even handig. Maar onze jongste is wel al ijverig aan het tijgeren en zit nu tegen het kruipen aan, dus ik twijfel een beetje of het voor haar wel nodig is. Goed om te horen dat het een succes is bij jullie!