7 Reacties
2 maanden geleden
Een deel om zelf te eten en dus 'spelen' terwijl wij eten en dan een deel om na afloop als jij voorbeeld gedaan hebt tengoede te geven. Ik splits het altijd op zodat ik echt wel weet wat ie effectief binnenkrijgt. Verder krijgt hij ook nog apart een potje groenten/maaltijd om 12u. Fruit is ook iets dat 2 a 3x per dag gegeven wordt. 1 a 2x fruitpapjes en 1x los fruit om zichzelf met bezig te houden. Ik heb het ook lang lastiger gehad met zelf te laten eten omdat het telkens een heel gedoe is om alles (inclusief baby) te moeten douchen na afloop 😅
2 maanden geleden
Alles wat zelf gepakt kan worden, zoals een tortellini bijvoorbeeld dat leg ik steeds per stukje op zijn bordje. Niet te veel tegelijk want dan wordt het proppen. 😅 En alles wat echt met een vork of lepel gegeten moet worden dat voeren wij gewoon, boerenkool of nasi bijvoorbeeld. Hij zit nog niet in de fase dat die alles zelf wil doen dus voor nu gaat dit helemaal prima! Verder laat ik m ook zelf z’n brood eten. Fruit soms, druiven wel maar frambozen bijv niet haha
2 maanden geleden
Wij doen rapley vanaf 6 maanden. Dus leggen gewoon wat wij ook eten op het blad en laten ze dan zelf ontdekken.
Vaak wel een lepel erbij, al spelen ze daar meer mee dan dat ze er mee eten.
Knijpfruit kunnen ze ook zelf al opeten.
Alleen toetje/yoghurt geven wij met een lepel ^^
2 maanden geleden
We geven hier potjes, dat voeren we haar met een lepeltje. Soms oefenen we een beetje met lepeltje vastpakken en zelf naar de mond bewegen, maar dat is echt nog oefenen en leren en voelen. En na het eten mag ze dan zelf nog even klooien met de lepel.
Brood bvb leg ik stukje voor stukje op haar tafeltje en eet ze zelf. Of als ze alleen maar bezig is het op de grond te gooien stop ik het wel direct in haar mond. Als ik in 1x alles geef wil ze alles tegelijk in haar mond stoppen, dus dat doe ik expres wel stukje voor stukje.
2 maanden geleden
Ohja en dat met de pot mee eten komt vanzelf hoor, het is echt oké als dat nog wat langer duurt. Met onze oudste zijn we dit vanaf anderhalf jaar ongeveer steeds meer gaan doen, toen merkten we ook dat zij het dan heel interessant vond dat wij iets anders aten en wilde ze zelf steeds minder potjes. Inmiddels is ze 2 en eet ze helemaal met ons mee.
2 maanden geleden
Vind met de pot mee-eten ook wel lastig (ook qua tijd). Hij krijgt nu echt z’n eigen eten (bijv. Gekookte aardappelen, vis en rode biet). Dit eet hij deels met z’n handen, maar de rode biet prikken wij zelf op een vork en hij pakt dan de vork en doet ‘m zelf in z’n mond.
Rijst is bijv nu wel drama, want dat geven wij. Maar hij is in de fase dat hij zelf alles wil doen. Als dat niet mag, is het huilen geblazen 😅
2 maanden geleden
Hier volledig met de pot mee. We geven vaak gewoon stukken van het eten, als het hapjes van kleiner eten is (rijst etc) doen we het op een lepel en stopt zij ze zelf in haar mond. Ik leg altijd maar een paar stukjes neer want teveel in 1x en ze gaat gooien/ vegen.
We letten vooral nog op zout, verder eet ze eigenlijk alles mee. We merken wel dat avg het makkelijkst te eten is + pasta met gepureerde saus (dus pastasaus maken, dat pureren, en dan gewoon haar zelf penne/ fusili met die gepureerde saus laten eten). Dat eet m'n zoontje van 3 ook super goed. Hij is soms kieskeurig als het op groenten aankomt, in zou saus is alles prima.