47 Reacties

één maand geleden

2! Mijn man en ik dragen ook beide namen. Vind het heel mooi die eenheid als gezin

één maand geleden

Ik vind mijn eigen achternaam wel erg mooi, maar mijn hele leven hebben mensen moeite gehad om deze te spellen en uit te spreken 😅 dus dat doe ik mijn kinderen maar niet aan 😮‍💨 Kies hierom alleen de achternaam van mijn man.

één maand geleden

Alleen de achternaam van mijn man.

één maand geleden

Alleen die van mijn man, stel dat ze ooit zelf gaan trouwen en ook de naam van hun partner willen maar die van zichzelf er achteraan krijg je 3 achternamen.. en wij zijn ook gewoon een beetje van de oude stempel denk ik 😅

één maand geleden

Geen mening, iedereen moet doen wat voor hun goed voelt. Zelf ben ik getrouwd en gebruik ik alleen de naam van mijn man, onze kinderen hebben ook zijn achternaam. Dit is dus onze familie naam :) (Mijn eigen vader vond dit prima, ik voel mij echt niet minder verbonden met mijn eigen ouders omdat mijn naam is veranderd)

één maand geleden

Reactie op DG16

Alleen die van mijn man, stel dat ze ooit zelf gaan trouwen en ook de naam ...
Ik heb het opgezocht.. dan mag ze maar een van haar huidige namen “meenemen”. Dus krijgt ze nog steeds maximaal twee namen

één maand geleden

Gewoon ouderwets/traditioneel. Onze dochter krijgt papa’s achternaam.

één maand geleden

Onze zoon krijgt een dubbele achternaam. We zijn niet getrouwd, daarom vind ik het een heel mooi idee dat hij wel ook mijn achternaam heeft.

één maand geleden

Alleen de achternaam van mijn vriend. Vind het zelf heel raar staan zo'n dubbele achternaam. Alsof de baby dan bij geboorte al getrouwd is xD ook lijkt het mij voor een kind erg lastig als ze zelf gaan trouwen en dan alsnog de naam van de moeder of vader moet laten vallen als ze de naam van hun partner aan willen nemen. Denk dat dit voor een kind dan een erg zware keuze wordt, omdat het kan voelen alsof je tussen je ouders en partner moet gaan kiezen dan en er één geliefd persoon dus de dupe wordt. Voor ons dus gewoon één achternaam, al zijn we niet getrouwd en heb ik straks dus niet dezelfde achternaam als ons kind

één maand geleden

Eerst wilde we dubbel want vind t stom dat na 9 maand ze zijn naam kreeg. Maar dit is een stukje uit m’n verleden waarom ik dat zo wilde Maar gister besloten dat ze alleen mijn vriend z’n achternaam krijgt want ik weeeeeet dat het verleden zich niet gaat herhalen ❤️

één maand geleden

Alleen de achternaam van m’n vriend, maar alleen maar omdat hij al soort van 2 achternamen heeft. Ergens vroeger hebben ze al 2 achternamen samengevoegd waardoor de achternaam nu heel lang is. Als ik mijne erachter aan plak lijkt het alsof hij 3 achternamen heeft 😅

één maand geleden

Om die reden (ook omdat we van elkaar houden hoor hahaha) hebben wij een Geregistreerd Partnerschap. Ik wil dat we 1 familie zijn dus 1 achternaam. Ik heb er 2, maar voor ons kind gewoon die van mijn man en dat is nu ook die van mij 🩵

één maand geleden

Hier ook over nagedacht, maar het is nog vrij nieuw. Een dubbele achternaam of mijn achternaam leek mij ook wel wat. Uiteindelijk toch gekozen voor zijn achternaam. Na de erkenning in het gemeentehuis toch wel een (hormonale) traantje gelaten. Voor mij voelde als het eindigen van mijn achternaam. Inmiddels wel geaccepteerd, toevallig deze week geregistreerd partnerschap gedaan maar toch wel mijn achternaam gehouden 🙈

één maand geleden

Ik ben getrouwd, maar heb mijn eigen achternaam aangehouden. De feminist in mij kon het mentaal niet aan om gevoelsmatig mijn identiteit te veranderen voor een man. Terwijl ik ook heel goed begrijp dat anderen dit romantisch vinden. Onze kindjes hebben/krijgen wel de achternaam van mijn man. Voor hem was het belangrijk zijn naam door te geven, voor mij totaal niet. Vind het ook wel lief dat hij zo trots is. Het leek me beter om niet mijn naam door te duwen, alleen omdat ik uit wil stralen dat ik een moderne geëmancipeerde vrouw ben haha. Een dubbele achternaam vond ik niet echt een optie, mede doordat onze achternamen jngewikkeld zijn.

één maand geleden

Dubbele achternaam; erkenning het al bij aangegeven. Ik ben enorm blij dat dit nu kan. Zo kunnen we beide onze familienaam doorgeven. Die is voor mij belangrijk door mijn herkomst en voor mijn partner belangrijk omdat hij heeft moeten strijden om de achternaam van zn moeder ipv zn vader te krijgen (gescheiden ouders). Daarnaast voel ik ook het feminisme wel om mijn naam niet op te geven. Bij trouwen ga ik mijn naam ook niet veranderen. Dus stukje van mij en een stukje van mijn partner in de naam

één maand geleden

Voornaam, familienaam (partner), afgeleide naam (mijn vader) en achternaam (partner). De derde naam wil ik erin verwerken omdat ik het evenwichtig vindt dat er ook iets van mijn kant van de familie in de naam is verwerkt. Ik baar geen kind puur voor de familie van mijn partner. Leuk als hij zich verbonden kan voelen met beide “takken” middels zijn naam.

één maand geleden

Wij gaan voor een dubbele achternaam. We zijn wel getrouwd, en sindsdien gebruik ik een dubbel achternaam. Maar wettelijk veranderd er dan niets, je behoud altijd je meisjesnaam als enige officiële achternaam dus ik vind het heel fijn en mooi dat ons kind beide kan krijgen. En zo denk ik ook over later.. onze kinderen behouden altijd onze achternaam. En als ze na trouwen de naam van partner aan willen nemen en daardoor 1 van ons (of allebei) in de aanspreekvorm willen laten vallen dan vinden wij dat geen probleem. Ik denk dat dat ook makkelijk te vertellen is tzt tegen hun, dus de zorgen die anderen daarover hebben deel ik niet.

één maand geleden

Mijn zoon heeft mijn man zijn achternaam en mijn dochter krijgt dat ook. Ik ben getrouwd en heb mijn man zijn achternaam en dan mijn eigen achternaam. Zo hebben we allemaal toch dezelfde achternaam in mijn ogen.

één maand geleden

Reactie op Vlinderrr

Wij gaan voor een dubbele achternaam. We zijn wel getrouwd, en sindsdien ge ...
Dat is inderdaad in Nederland zo, ik woon in het buitenland en hier is mijn getrouwde naam echt officieel mijn naam. Zo irritant om twee reisdocumenten te hebben met twee verschillende namen.... Maar deze informatie heeft natuurlijk niets met dit topic te maken :) (Ik zou overigens nooit mijn Nederlandse nationaliteit opgeven, mijn kinderen hebben ook dubbele nationaliteit)

één maand geleden

Ik vind het zo mooi dat we sinds dit jaar (kosteloos) kunnen kiezen voor een dubbele achternaam! Je mag daarbij ook zelf kiezen welke naam eerst komt, dat hoeft niet per se de naam van de vader te zijn. Ik ben getrouwd maar heb mijn eigen naam aangehouden. Vind het niet meer dan logisch dat mijn kinderen ook naar mij mogen heten :). Mijn zoontje heeft nu eerst de achternaam van mijn man en daarna die van mij. Let wel op, bij mijn zoontje is dit nu één naam (er staat dus geen streepje tussen). Het fijne is dat iedereen hierin zelf de keuze kan maken. Dus vind je het mooier om alleen de naam van je partner te doen? Hartstikke prima. Maar voor degenen die het belangrijk vinden om meer keuzes te hebben, is het fijn dat de keuze er is :)