47 Reacties

één maand geleden

Achternaam van mijn vriend. Ik heb persoonlijk niks met een dubbele achternaam. Als onze kinderen trouwen hebben ze straks vier achternamen en daarna acht? 😂 Nee dan maar ouderwets.

één maand geleden

Ik ben ook blij dat het nu mogelijk is om beide achternamen door te geven. Ons kindje is net zoveel onderdeel van ‘zijn’ familietak als de mijne en ik vind het mooi dat die verbondenheid terugkomt in haar achternamen. Als er maar eentje had gemogen, zoals voorheen, dan hadden wij dat echt een heel moeilijk besluit gevonden want wat laat je zwaarder wegen? En als ze later wil trouwen en daarbij haar achternaam zou willen wijzigen (als ze dat überhaupt al wil, ik heb ook mijn eigen achternaam behouden) dan hebben mijn partner en ik daar totaal geen mening over welke naam ze dan eventueel ‘laat vallen’. Juist mooi dat er zoveel keuzevrijheid is. Maar wat iemand ook kiest qua achternaam, het is allemaal mooi, zolang er maar in gezamenlijkheid en gelijkwaardigheid over besloten wordt

één maand geleden

Wij ook dubbele achternaam! Hoor de laatste tijd steeds meer verhalen dat als je op vakantie gaat je als moeder moet aantonen dat je de moeder bent. Ongeacht of de partner erbij is of niet. Dus voor in het paspoort e.d. dubbele achternaam, maar in de praktijk zal onze zoon alleen vaders achternaam gebruiken.

één maand geleden

Mijn dochter krijgt de achternaam van mijn vriend. Wat ik zelf erg jammer vindt, ik had zelf heel graag een dubbele achternaam gegeven omdat ik vind dat ook mijn achternaam mag voortbestaan maar hier is mijn vriend heel erg fel op tegen.

één maand geleden

Ons kind krijgt beide namen. Vind het toch iets moois hebben dat de kleine van beide wat meekrijgt. En daarbij stopt de lijn bij mij en mijn zusje vanuit me vader en die heeft 2 zussen. Dus tjah.. ik vind ook dat iets moois om toch de naam nog even door te geven. Zelf niet de naam van mijn partner op dit moment. Maar wel van plan deze ook aan te nemen in dezelfde volgorde als ons kind. Eerst de mijnes dan de zijne.

één maand geleden

Reactie op Wenteleefje

Achternaam van mijn vriend. Ik heb persoonlijk niks met een dubbele achtern ...
Nee hoor, want ze moeten dan keuze maken welke ze doornemen. Dan vallen er automatisch weer namen af. Dat staat ook zo beschreven als je uitzoekt wat het betekend en welke opties er zijn. Je mag in Nederland maar max 2 achternamen.

één maand geleden

Reactie op Mandytjuh92

Ons kind krijgt beide namen. Vind het toch iets moois hebben dat de kleine ...
Overigens maakte het mijn vader niet uit die wist al bij onze geboortes dat de naam zou wegvallen na ons. En niemand weet eig dat we beide namen doen dus dat wordt toch nog een mooie verrassing.

één maand geleden

Ons kind krijgt zowel de achternaam van mijn vriend als mij (omdat wij nooit gaan trouwen en het me handig leek dat ik dezelfde achternaam als mijn kind heb nu het kan) Maar op het geboorte kaartje komt alleen de achternaam van mijn vriend dit wordt gewoon zijn ‘roep’ achternaam 😄

één maand geleden

Reactie op Mapd

Wij ook dubbele achternaam! Hoor de laatste tijd steeds meer verhalen dat a ...
Bij ons hetzelfde!😄

één maand geleden

Reactie op Wenteleefje

Achternaam van mijn vriend. Ik heb persoonlijk niks met een dubbele achtern ...
Miss ff googelen dan weet je waar je over praat 😂😅

één maand geleden

Reactie op Krissies

Miss ff googelen dan weet je waar je over praat 😂😅
Niet gedaan omdat ik het sowieso niet van plan was. Maar klinkt niet heel vriendelijk deze opmerking..

één maand geleden

Reactie op bibin95

Mijn dochter krijgt de achternaam van mijn vriend. Wat ik zelf erg jammer v ...
Maar als je dit graag zelf zou willen, wat maakt dan dat jouw vriend hier de doorslaggevende stem in heeft?

één maand geleden

Reactie op bibin95

Mijn dochter krijgt de achternaam van mijn vriend. Wat ik zelf erg jammer v ...
Waarom telt de stem van je vriend zwaarder dan jouw stem als ik mag vragen? Wij gaan voor de dubbele achternaam. Ben blij dat dat tegenwoordig kan!

één maand geleden

Reactie op dieviekaj

Maar als je dit graag zelf zou willen, wat maakt dan dat jouw vriend hier d ...
Sinds ik dit topic ben tegen gekomen is het weer helemaal aangewakkerd bij mij. Want ik had me er al een beetje bij neergelegd, maar de voornaamste reden dat ik me erbij neer had gelegd is dat we al een zoontje hebben van 2 en de baby die eraan komt al hadden erkent en dus al een achternaam hebben doorgegeven en het bij mijn zoontje nog geen optie was. Maar ik ga aankomende week even met de gemeente bellen vragen hoe en wat de mogelijkheden zijn. Want ik merk dat het mij echt hoog zit dat mijn kindjes straks niet dat stukje van mij delen wat ik wel graag zou willen.

één maand geleden

Reactie op bibin95

Sinds ik dit topic ben tegen gekomen is het weer helemaal aangewakkerd bij ...
www.rijksoverheid.nl: "Overgangsregeling: Als het oudste kind op (of na) 1 januari 2016 is geboren, kunnen ouders gebruik maken van een overgangsregeling. Hierdoor mogen zij vanaf 1 januari 2024 alsnog een gecombineerde achternaam kiezen voor hun kinderen. De ouders kiezen samen welke namen zij doorgeven en in welke volgorde. De gekozen naam geldt voor alle kinderen van diezelfde ouders. Deze overgangsregeling geldt tot 1 januari 2025. Een nieuw aangenomen wet maakt dit mogelijk." Het kan dus eventueel met terugwerkende kracht nog aangepast worden voor jullie zoon. Ik hoop dat jij en je vriend eruit komen, jullie hebben hier allebei evenveel over te zeggen.

één maand geleden

Weten jullie hoe het zit in de situatie dat je al met 20 weken bij de erkenning gekozen hebt voor achternaam van alleen de man, maar dat toch wilt wijzigen naar allebei? Ben nu 36 wkn… Kan dat? Zitten daar kosten aan verbonden…?

één maand geleden

Hier ook een dubbele achternaam. Heel fijn dat het kan, ik vind het zo gek dat de naam van de man al zo lang standaard gegeven wordt terwijl een vrouw daar net zoveel recht op heeft. De achternaam van mijn dochter hebben we dit jaar met de overgangsregeling veranderd :)

één maand geleden

Reactie op Dalia24

Hier ook een dubbele achternaam. Heel fijn dat het kan, ik vind het zo gek ...
Ja vind het zelf ook wel leuk dat dit mogelijk is. En als je 2 familienamen hebt die mooi bij elkaar passen is dit waarschijnlijk top maar mijn vriend zijn familienaam en mijn familienaam passen helaas niet zo mooi samen 😅 dus dan verkies ik persoonlijk toch liever enkel zijn familienaam. Maar is mss een goede reden om mijn vriend zo ver te krijgen om te trouwen 🤣 dan draag ik ook zijn naam 😅

één maand geleden

Reactie op eviimilano

Ja vind het zelf ook wel leuk dat dit mogelijk is. En als je 2 familienamen ...
Ohja snap ik! Bij ons zijn het twee redelijk korte namen zonder 'van der' toevoegingen etc. Dat maakt de keuze wel wat makkelijker

één maand geleden

Reactie op starry94

Weten jullie hoe het zit in de situatie dat je al met 20 weken bij de erken ...
Dat ga ik aankomende week vragen als ik de gemeente bel want dat is het gene waar ik ook niet helemaal achter kan komen haha