15 Reacties

2 maanden geleden

Oo dat schuldgevoel naar de 2de toe herken ik enorm. Hier met 20 weken nog niets gedaan, behalve het bestellen van een bakfiets :)

2 maanden geleden

Ik koop alleen dingen die we echt VEEL hebben gebruikt met de eerste. Ik ga niet weer over de top, dat is zonde van het geld en van alle producten die vervolgens niet gebruikt worden.

2 maanden geleden

Hier is m’n eerste dochter van eind oktober en wordt de tweede dochter begin november geboren, dus echt ALLES kan herbruikt worden en herken heel erg wat je zegt. Ik ga binnenkort het kamertje (met de oude meubels van dochter 1) opzetten en kleertjes uitzoeken, hopelijk voelt het daarmee al wat minder slecht ;) Ik ben aan het kijken voor een tweede babyfoon en moet de Familyfix voor de auto bestellen. Veder heb ik al wat knuffeltjes gehad en een paar pakjes gekocht (waaronder een “little sister” onesie. Maar verder nog geen plannen.

2 maanden geleden

Je weet dat kinderen aanschaffen strafbaar is he 🤔

2 maanden geleden

Bij mij is het voordeel dat de eerste een jongen was en mijn tweede nu een meisje. Ook was mijn zoon een zomerbaby en mijn dochter dus een winterbaby. Dus ik kan lekker "los" gaan met kleding en wat accessoires. Maar alle grote dingen hergebruiken wij gewoon. Is ook met die intentie gekocht bij de eerste. Wel merk ik bij de tweede dat een foto van mijn buik er vaker bij inschiet en ben ik nu met 20weken pas begonnen aan mijn 9maanden boek invullen, maarja 3kwart ben ik alweer vergeten dus een erg uitgebreide boek is het niet helaas. Dus schuldgevoel herken ik zeker. Maar wees gerust, ik ben een tweede kind zelf en heb hier helemaal geen last van gehad terwijl mijn moeder zich ook schuldig voelde erover. En noodzakelijk voor mn tweede, bij ons dus echt alleen kleding, een voetenzak voor de maxicosi, een extra isofixbase en een co sleeper (die laatste meer omdat ik ervaren heb dat dat toch wat makkelijker zal zijn na mijn keizersnede).

2 maanden geleden

Heb precies hetzelfde. We zijn meer bezig onze zoon een nieuwe kamer te geven, dan de kamer van onze kleine meid. Nu is onze 2de een meisje dus maf straks als er warme kleertjes in de winkel zijn los gaan. Verder hebben wij op onze lijst een fietskar, zodat ik beide kinderen kan vervoeren, een 2de triptrapp nu met baby set erbij. En een isofix standaard. Ook wil ik wel nieuwe beddengoed en verschoonhoes in de kleuren van de babykamer en wat leuke schilderijen voor op de kamer

2 maanden geleden

Ik had bij de eerste al geprobeerd minimaal aankopen te doen, vind het gewoon zonde veel spullen aan te schaffen. (Minimalistische uitzetlijst gevolgd) Nu bij de tweede zijn eigenlijk alleen echt kleertjes noodzakelijk, want in plaats van juni is het een november kindje en het is een jongen in plaats van een meisje. 😜 kleding probeer ik ook minimaal te doen. Een meerijdplankje gaat er komen zodat ik met beide kan wandelen, verder heb ik niks op het lijstje staan. 😅

2 maanden geleden

Moest wel even giechelen om de titel van dit topic🤭 Ik denk niet dat je kind gaat merken of je nu veel koopt voor hem/haar en al helemaal niet of het meer of minder is dan bij de grote broer/zus. Nu zwanger van de eerste, nog totaal geen nesteldrang en dus ook nog niet echt iets gedaan... geen buikfotos, kinderkamer nog niet aan begonnen en vooral spullen in huis die ik heb gekregen of van de gratis babydozen. Zolang je je kind straks alle liefde geeft die het verdient is er volgens mij echt niks aan de hand.

2 maanden geleden

Heel herkenbaar! Maar ik denk ook echt dat dit een natuuurlijke gang van zaken is. Heeft niks met de liefde te maken, alles met ervarenheid en bezigheden die je als moeder hebt. Vroeger hadden we echt zeeën van tijd (en realiseerden ons dat niet 🫢). Hier bezig om de commode te verplaatsen en de kamer van onze tweejarige te verbouwen tot ‘grote meisjes kamer’. Hierna komt de babykamer. En inderdaad, je hebt eigenlijk alles al. Heerlijk relaxt toch! Voel me daar zoveel meer ontspannen onder🙂

2 maanden geleden

Hier zoals eerder al gezegd, ook de eerste een jongetje en in de zomer en nu een meisje in de winter. Dus ze heeft een hele nieuwe garderobe gekregen. Commode is wel van de oudste nu naar de baby, maar ook een nieuw ledikant aangeschaft, want onze oudste ligt er ook mog in. Baby nestje en schommel stoel Enzo, gaan we gewoon hergebruiken, maar moet zeggen dat ik me daar niet perse schuldig over voel. Maar kan me voorstellen dat als je twee winter meiden krijgt, het zonde is en je er dus ook minder mee bezig bent..! Maar het gaat natuurlijk om de liefde en niet om de spullen, dus ik denk dat je tweede dochtertje niks te kort gaat komen 🩷

2 maanden geleden

Reactie op Xx2021

Ik had bij de eerste al geprobeerd minimaal aankopen te doen, vind het gewo ...
Hihi, ik heb precies het zelfde zoontje van juni en nu dochter van november 😁

2 maanden geleden

Reactie op Amasja

Hihi, ik heb precies het zelfde zoontje van juni en nu dochter van november ...
Oh en je zoontje is net als mijn dochter 2 jaar zie ik? Zit er ook net geen 2,5 jaar tussen straks 😄

2 maanden geleden

Zwanger van onze derde zoon. Voor elk kind heb ik wel alles nieuwe kleding, dekentjes, hydrofiel doeken, beddengoed, slaapzakken, enz .... Ook nieuwe flessen, nieuwe co-sleeper en nieuw ledikant. (Een nieuw matras voor iedere baby vind ik gewoon fijn). En ik heb voor de derde keer een nieuwe luiertas gekocht :) De kinderwagen, autostoelen en draagdoek/draagzak gaan voor ieder kind mee, dit waren hele dure bij aanschaf van mijn eerste en ook met het ieder dat ze meerdere kinderen mee konden gaan.

2 maanden geleden

Ik krijg ben zwanger van onze 2e dochter, dus we kunnen bijna alles hergebruiken. En van de spullen van mijn oudste dochter is heel veel ook al 3e hands of ouder... Voel me daar absoluut niet schuldig over en snap eerlijk gezegd ook niet waarom je alles nieuw zou kopen elke keer. Zonde van het geld, maar vooral ook van de aarde. Van spullen wordt een baby niet gelukkig, van veel liefde en een gezonde mama wel, dus daar gaat mijn aandacht vooral naar uit. Vooral bij de echte babyspullen: die gebruik je maar zo kort en verslijten bijna niet. En ik vind het juist leuk als ze dan een pakje aanheeft dat haar neefjes en nichtjes ook aan gehad hebben... Kinder/baby kamer doen we trouwens ook niet. Baby slaapt eerste half jaar sowieso bij ons (dus wel een cosleeper) en daarna zien we wel, oudste heeft tot 1,5 bijna elke nacht bij ons gelegen. Noodzakelijk lijkt me dus bijna niets. Heb zelf alleen wat extra warme kleertjes (ook 2ehands via vinted) gekocht, een peuterstoel van de ikea voor m'n oudste dochter en een uitbreiding voor de babyfoon. Later als ze wat groter is zal ze heus nog wel wat meer 'eigen' kleertjes en spulletjes krijgen die grote zus niet aan gehad heeft. En vergeet de kraamcadeaus niet, die krijg je waarschijnlijk ook nog. Ik ben daarom wel bezig geweest met een lijstje daarvoor, al staan er voornamelijk ervaringen op (bijdrage aan newborn photoshoot en bezoekje babyspa bijvoorbeeld), want ik zit juist niet te wachten op nog meer knuffels, kleertjes, bijtringen en slabbetjes 🙈

2 maanden geleden

Ik denk dat het heel normaal is om het bij een volgend kindje tussen neus en lippen door te doen. Ik koop bijna niks meer voor de tweede en veel later dan de eerste als het al wel moet. Dat zegt helemaal niets over hoeveel je om de baby geeft en de baby zal daar ook echt niets van merken. Na de geboorte moet je aandacht ook verdelen en krijgt de baby iets minder aandacht dan de eerst, maar hij krijgt ook meer aandacht van broer of zus dus komt helemaal goed!