10 Reacties
6 maanden geleden
Wij geven ons kindje beide achternamen. Als het kindje dan later trouwt of zelf kinderen krijgt kan het kiezen welke van de twee aangehouden wordt. Vond ik wel een eerlijk systeem.
Het is wel zo dat kinderen geen verschillende achternamen mogen hebben als beide van dezelfde ouders komen (bij jou natuurlijk anders), er is onderzoek naar gedaan dat kinderen het niet prettig vinden verschillende achternamen, soms buitengesloten voelen etc. In jouw geval wel anders, maar iets om mee te nemen in je achterhoofd. Ik zocht de overheidspagina waar het stond, maar kan het zo snel even niet terug vinden.
Nichtje van mijn vriend en haar vriend hebben besloten haar achternaam aan te houden, omdat aan haar kant alleen meisjes waren en achternaam niet doorgegeven zou worden, vriend zijn achternaam wel. Vond ik ook een mooie reden.
Persoonlijk vind ik doen wat bij je situatie past, goed voor je kindje is. Niet doen omdat het de standaard is naam van de man aan te nemen. Omdat het zo hoort vind ik geen reden.
6 maanden geleden
Wij geven ook beide achternamen mee. Ik ben heel erg blij dat deze optie tegenwoordig bestaat, want het zou niet goed voelen als ons kindje alleen de achternaam van mijn man zou krijgen en dat zou ik persoonlijk erg achterhaald vinden. Ik hoop dat het in de toekomst minder vanzelfsprekend wordt dat kinderen altijd maar de achternaam van de man krijgen. Bovendien ben ik degene die al het werk moet verzetten om onze baby op aarde te zetten 😅 En twee achternamen voor ons kindje vind ik een prachtige manier om onze families aan elkaar te verbinden.
6 maanden geleden
Ik heb een oudere half zus met een andere achternaam en vond dit als kind nooit leuk.. mijn moeder had ook een andere achternaam dan ik, want niet samen met mijn vader. Het voelde alsof ik nergens bij hoorde.
Ik denk dat beide achternamen, wel een goede oplossing is. Echt een kindje dat jullie gezinnen samenvoegt ❤️
6 maanden geleden
Wat jullie kiezen zal altijd juist zijn. Me oudste heeft mijn achternaam gekregen omdat vader er niks mee te maken wilde hebben (ik was toen 16 jaar). Bij de 2de was dit voor mij ook een punt. De vader van me 2de was niet trots op zijn achternaam omdat hij die van zijn vader droeg en hij hem nooit gekend heeft. Toen besloten dat ook zij mijn achternaam kreeg. Ik heb ook nooit problemen gehad als dit anders was geweest. Gelukkig mag je tegenwoordig 2 achternamen geven en zou dit ook een optie voor jullie zijn
6 maanden geleden
Ik zou het kindje dezelfde achternaam geven als zijn/haar zusje. En met je partner zou ik geregistreerd partnerschap of huwelijk bespreken en samen als gezin jouw naam gaan gebruiken. Dan dragen jullie compleet als gezin samen één naam en mooi dat dit anno 2024 heel normaal is!