10 Reacties
4 dagen geleden
Ja ik heb wel tips! Ben 2 weken geleden bevallen. Ik heb van te voren (in verlof) elke dag even geoefend met meditatie met de app Headspace (daar zit ook een meditatie-serie in om je voor te bereiden op de bevalling). Tijdens mijn bevalling, toen de weeën heftig werden, probeerde ik de wee op z’n piek naar m’n baarmoeder weg te puffen, dit visualiseerde ik. Klinkt misschien gek, maar ik heb wel het gevoel dat het hielp want ik ging toen vrij snel van 2 naar 10 cm ontsluiting!
4 dagen geleden
Naast de voorbereidende filmpjes vond ik deze gratis weeen app zo fijn! Hierdoor had ik vanaf het begin al goede focus op de ademhaling als het nog makkelijk gaat waardoor ik het goed kon vasthouden toen het meer pijn ging doen. Ik vond het ook fijn dat m’n man
de filmpjes had gezien over ademhaling want hierdoor kon hij goed helpen (verloskundigen kunnen het anders ook)
3 dagen geleden
Van de samen bevallen cursus en dit werkte fijn:
Tussen de weeën door: Probeer goed in en uit te ademen vanuit je buik, dit kan je thuis al oefenen. Zorg dat je buik naar voren komt en weer terug gaat. Dit doe je rustig, met lang in en lang uitademen. Ontspan je ogen en schouders, je partner kan hier op letten en je er op wijzen als je krampachtig wordt (dit zal tijdens een wee gebeuren, belangrijk dat je dan ook zo veel mogelijk ontspant)
Tijdens een wee: Ook rustig in uit uit ademen vanuit de buik, maar bij uitademen trek je je navel in. Je kan dit ook doen door naar voren te bewegen als je bijvoorbeeld rechtop in bad zit
Tijdens een perswee: rustig via je buik inademen, grote teug. Daarna in pufjes uitademen. Tijdens de cursus had ik 7 pufjes geleerd maar in het ziekenhuis werd ik gecoacht om 3 keer te ademen. Doe wat goed voelt, ik heb toen gewoon geluisterd en 3 puffen gedaan. 2 korte en de laatste iets langer. Puf puf puuuuuf. En dan weer inademen.
Tijdens de persdrang ook aangeven dat je dit hebt zodat ze kunnen checken of je 10 cm hebt. Er was bij mij geen twijfel dat het persdrang was, alsof je moet poepen en het echt niet op kan houden, dat gevoel kwam steeds vaker per wee.
Daarnaast was het bij mij in deze fase fijn om zelf met gesterkte armen tegen de beugels van het bed te duwen tijdens ene wee, terwijl mijn vriend tegendruk gaf op mijn rug met een warmtedekentje, ik lag op mijn zij. Dat hielp echt wel om er doorheen te komen en het vorderde snel bij mij.
Tijdens het persen gewoon luisteren naar de verloskundige. Die zeggen precies wanneer je iets moet doen als je zelf aangeeft wanneer de wee eraan komt. Ik moest 3 keer persen per wee. Soms duurde de wee langer, of was ik misschien te vroeg in de wee begonnen met persen, waardoor ik een 4e of 5e keer perste in die wee omdat stoppen op het hoogtepunt van zo’n wee echt niet gaat. Heel veel succes!!
P.s.: ik weet niet wanneer je uitgerekend bent maar wij hadden iemand van ‘samen bevallen’ thuis laten komen voor 2 uur, een privé sessie puur gericht op bevalling inclusief oefenen met ademhaling. Dit vond ik heel fijn en het was €100, precies het bedrag dat vergoed werd door mijn verzekering. Misschien kan je dit voor de bevalling nog inplannen :)
Succes!! Je kan dit! Je lichaam doet ook heel veel natuurlijk goed als je je focust op rustig blijven
2 dagen geleden
Ik had die van verlosmoeder op YouTube gebruikt. Rustig inademen en 5-staps uitademen. Ik vond hem op het moment dat ik hem zag wat gekkig maar het was nog de enige die bij me bleef hangen tijdens de weeën.