6 Reacties
6 maanden geleden
Is een geboortecentrum misschien een idee? Het huiskamerlijke gevoel en je kan gaan wanneer je wil. Ook zit het dichtbij (soms in) het ziekenhuis waardoor, mocht de bevalling medisch worden, je toch snel daarheen kan.
6 maanden geleden
Hey, ik kan je niet met eenzelfde ervaring helpen. Maar wilde je graag het volgende meegeven.
Jij ben in control en jij bag altijd beslissen. In ziekenhuizen zijn ze idd nogal van de protocollen. Maar je moet niets, je hoeft helemaal niet aan den protocol te houden. Dat beslis jezelf.
Ik zou in ieder geval vragen wat precies de riciso's zijn. Kunnen ze percentages noemen. Wat zijn alternatieven? Neem aan dat ze daar wel over mee kunnen denken. Als jij dit goed weet, kan je goed je wens van thuisbevalling afwegen en zelf een geïnformeerde beslissing maken. Uiteindelijk beslis jij. Dan maak je een beslissing waar je zelf ook achter staat, omdat je alles goed hebt afgewogen.
Zelf snap ik je wens van thuis bevallen ook. Ik heb al verpleegkundige in het ziekenhuis gewerkt, werd gek van de protocollen, miste het menselijke contact en maat gemaakte zorg. Ik werk nu in de thuiszorg, waar niet zoveel protocollen zijn, omdat iedere thuis situatie anders is, we zorg op maat geven! En wil zelf (zolang dat natuurlijk verantwoord is) ook absoluut thuis bevallen :)
Dat wil niet zeggen dat ik ook genoeg vriendinnen/kennisen heb die goede ervaring hebben met bevallen in ziekenhuis.
Als je in het ziekenhuis gaat bevallen kan je ook bijv in je geboorte plan zetten dat je informed consent erg belangrijk vind, in 95% van de beslissingen is er ruimte om met je en vriend te overleggen en voor en tegens van wat ze voorstellen. En je mag altijd zelf beslissen. Een vriendin heeft dat erin gezet, het hielp haar goed, alles werd overlegd.
Ik kreeg als tip deze cursus. Is wel wat duur, weet nog niet of ik hem ga doen, de cursus heet bevallen als een baas, zodat je in control met autonomie je bevalling in gaat: https://houseofmothers.nl/
Persoonlijk is mijn instelling, mocht ik na de bevalling alsnog naar ziekenhuis gaan, heb ik de bevalling fijn thuis kunnen doen
Of tijdens de bevalling naar het ziekenhuis moeten, heb ik bijv de helft thuis gedaan. Maar dat is een afweging die je zelf moet maken. Ik vind in ieder je geval je besluit tot zover niet raar!
Misschien dat er iets tussen zit wat je helpt. Sorry voor je lange tekst!
6 maanden geleden
Alles is een advies en geen verplichting, alleen is er een kans dat je verloskundige(praktijk) niet de bevalling wilt begeleiden omdat ze zich daar niet veilig bij voelen. Uiteindelijk mag jij zelf de keuze maken.
Het is namelijk geen gegeven dat deze bevalling weer op dezelfde manier eindigd maar er is wel aan groter risico. Nu stopte gelukkig je bloedverlies maar het kan ook erg hard gaan en ook snel te veel worden.
Misschien kan je ook overleggen met je verloskundige om preventief een injectie te krijgen zodra de baby is geboren, eerder dan normaal gesproken. Wellicht ben je dan alle ellende voor.
Over de te lage glucose, dat is gewoon jammer. Was je kindje te klein of juist te groot? Of was het gewoon pech? Je kan vanaf 37 weken (iom je verloskundige) kiezen voor aternaal kolven en na de geboorte of bij een lage glucose de eerder opgevangen colostrum aan je kindje geven om hem of haar te ondersteunen in de glucose.
Wellicht een compromis om poliklinisch te bevallen met je eigen verloskundige, zodat je wel alvast daar bent, mocht het toch mis gaan. Zonder alle interventies en een verloskamer kan je ook knus maken samen.
6 maanden geleden
Ik heb hetzelfde gehad met de placenta alleen scheurde er bij mij een ader en was ik heel snel 2,5 liter bloed kwijt. Spoed operatie gehad en bloedtransfusie. Dit was van mijn eerste. Met de tweede dus in het ziekenhuis bevallen en eigenlijk ging die bevalling heel goed. De placenta kwam er heel snel uit en amper bloedverlies. Dus ik dacht dat ik nu van de derde wel thuis mocht bevallen. Maar helaas…. Ik vond het ook even flink balen. Maar heb mij er nu wel bij neergelegd. De eerste keer was ook erg traumatisch dus er nu op voorbereid zijn is toch ook wel fijn.
6 maanden geleden
Reactie op Nurse541
Alles is een advies en geen verplichting, alleen is er een kans dat je verl ...
Mijn dochter is met 37+2 geboren, mijn vliezen braken spontaan. De bevalling heeft maar 5 uur geduurd. Zij was te zwaar voor de aantal weken dat ik haar had gedragen. Ik zou die dag erna beginnen met kolven. Had dat anders kunnen geven inderdaad. Het idee van die injectie preventief vind ik wel een goede om te vragen. Bedankt