8 Reacties

één maand geleden

Lijkt mij dat je onder de CAO GGZ valt! Ik zet het linkje even onderaan mijn reactie. Ga naar pagina 59, onregelmatige diensten artikel 7-9. “De werkgever deelt de werknemer die zwanger is na de derde maand van de zwangerschap niet meer in een onregelmatige dienst in, tenzij de werknemer hiertegen bezwaar maakt.” In de tabel van artikel 9 zie je welke uren onder onregelmatige diensten vallen. (Bijv. doordeweeks na 20.00u) Vanuit je CAO is dus de norm dat je zulke diensten niet meer mag/hoeft te draaien, en dat is precies om je te beschermen tegen de klachten die je nu ervaart. Jij faalt zeker niet. Sterker nog, ik durf voorzichtig te zeggen dat je werkgever faalt door jou na je eerste 3 maanden nog steeds in te plannen voor zulke diensten 🙃 https://cms.denederlandseggz.nl/assets/common/CAO-GGZ-1-12-2021-31-12-2024-INCL-wijzigingen-01-01-2024-CPI-2024.pdf

één maand geleden

Ik ben nu 26 weken zwanger en werk als revalidatie verpleegkundige. Mijn avonden vond ik ook zwaar worden (tot 23.15 uur) Ik deed hetzelfde als jou, zo min mogelijk van te voren doen om energie te besparen. De dag erna was ik nog steeds helemaal kapot en kwam tot niks. Ik dacht echt: onoo! Ik moet nog 3 maanden! Sinds vorige week draai ik geen hele avonddiensten meer, hooguit een halve tot 21.00 uur. En sinds deze week voel ik me een stuk beter! Heb op mijn vrije dagen ook weer energie. Ik ben dan ook heel blij met mijn keuze. Het scheelt dat ik hele begripvolle collega's en een baas heb en het voelt dus niet als falen. We hebben nu eenmaal een zwaar beroep, al helemaal met dat warme weer

één maand geleden

Ik zou echt jou en je kindje op 1 zetten. Ik snap dat het als heel makkelijk praten klinkt omdat je dan je grenzen aan moet geven of tegen jezelf blijft zeggen dat het ‘wel gaat’, maar loyaliteit wordt in mijn ogen vaak niet gezien/beloond en jij moet alles dragen, figuurlijk én letterlijk. Het is het in mijn ogen niet waard. Ik spreek uit ervaring (niet zo zeer met nachtdiensten, maar wel 120% geven terwijl ik zwanger was en er niets voor terugkrijgen als in waardering) en begrijp dat ik gekleurd ben, maar in the end is jouw mentale/fysieke staat en jouw kindje belangrijker. Dus ik zou voor mezelf opkomen en aankaarten dat het niet meer gaat, en probeer je niet schuldig te voelen. Stel, een andere zwangere vrouw zou dit aankaarten, zou je het dan ook aanstellerij vinden? Ik vind het eerder egocentrisch dat er op voorhand geen rekening mee gehouden wordt. Succes!

één maand geleden

Stap 1 stop met denken dat je je aanstelt🙈 waarom denk je dat? Jij voelt toch gewoon wat je voelt. En waarom is het falen? Je lichaam is al 24 weken een mini mensje aan het maken dus ja dat wordt steeds zwaarder! Niet zo negatief over jezelf denken hoor als iets eigenlijk niet meer lukt! Ik heb mijn vorige zwangerschap in de gehandicaptenzorg vanaf 18 weken boventallig moeten werken vanwege mijn bekken. Ik kon toen 3x 3 uur per week aan. Tip van mij is leg voor jezelf de lat niet onnodig hoog want daar heb je op de langere termijn alleen maar last van. Vergeet niet dat je zwangerschap het begin is, je moet nog bevallen en daarna heb je een baby om voor te zorgen. Dus put je lichaam nu niet meer uit dan nodig en geef het zo veel mogelijk de rust die het vraagt want niemand heeft er wat aan als het straks te veel is maar je in ieder geval nu niet gefaald hebt en gewoon door gaat🙈

één maand geleden

Reactie op nicolehzz

Lijkt mij dat je onder de CAO GGZ valt! Ik zet het linkje even onderaan mij ...
Dankjewel voor jullie antwoorden! Ik heb het gisteren aangekaart en in het nieuwe rooster hoef ik ze niet te draaien! Super fijn. De diensten die ik gepland had probeer ik te ruilen of idd eerder naar huis te gaan. Het is waar dat je vanaf 3 maanden niet verplicht bent om ze te draaien, dus ik sta goed in mijn recht :) ben er blij mee en nu meer rust in de tent.

één maand geleden

Ik werk in de zorg. Ik doe geen aconddiensten meer. In begin zwangerschap was ik te moe om dat te doen. En in de zomer hadden we invallers die graag avonddiensten wilden, dus de mijne geruild voor de ochtend, dat was gemakkelijk voor de zekerheid. Had ze uiteindelijk wel weer een tijdje kunnen doen. Nu niet meer, ook omdat bijv als iemand valt ik niet meer kan tillen. Werk in thuiszorg. Ik fiets van cliënt naar cliënt, ik ben echt sloom met alles, dan gaat het goed. Maar soms bij een drukke dienst zou ik het niet meer redden qua tijd, nou is het niet altijd druk. En sommige cliënten is de zorg mij te zwaar die in de avond zit ga ik sowieso niet meer heen. Jij hebt ook meerdere redenen, zou toch in gesprek gaan. Ik ben ook liever doorgaan, niet aanstellen. Maar op een gegeven moment allemaal bekken klachten. Fysio zei je moet echt rustiger aan doen anders gaat het mis, nu ik dat doe, gaat alles prima. Nog maar weinig klachten. Werd er echt mee geconfronteerd. Het scheelt wel dat ik lieve collegas heb die heel goed met me meedenken en niet moeilijk doen (we zijn zelfsturend dus geen managers ofzo dus met elkaar de boel oplossen).

één maand geleden

Reactie op Eline En Vriend

Dankjewel voor jullie antwoorden! Ik heb het gisteren aangekaart en in het ...
Owww haha lees het net te laat! Heel goed!! Dit geeft vast meer rust.

één maand geleden

Reactie op Aaker52

Owww haha lees het net te laat! Heel goed!! Dit geeft vast meer rust.
Ja zeker! Gelukkig denkt mijn team mee, wij zijn ook zelfsturend. Ben iig blij dat mijn grens serieus word genomen en ik meer rust heb nu!