30 Reacties

18 dagen geleden

Wij hadden dit met ons 1e kindje ook. Bij 13 weken en 20 weken normale echos en bij 27 was hij ineens veel te klein. De P houdt in dat van de 100 kindjes, jouw kindje op die waarde zit. Dus als je kindje nu P20 heeft, zijn er van de 100 kindjes 19 kleiner dan de jouwe en 80 groter. Vanaf dat moment gaan ze je goed in de gaten houden om te kijken of je kindje nog wel groeit en of ze nog voldoende voeding krijgen door jouw placenta. Ons kindje had P3 bij zijn buikje, we moesten vaak naar het ziekenhuis voor controle vanaf 28 weken, maar hij is uiteindelijk spontaan geboren met 37+6, tot die tijd kreeg hij dus ook nog voedingsstoffen uit de placenta. Als dit niet meer zo zou zijn, dan moet je denken aan een inleiding omdat het voor jouw kindje beter is om uit de buik te zijn, dan krijgt hij of zij flesjes of borstvoeding waardoor die kan aansterken. Ik kan niet zeggen, maak je geen zorgen, want ik weet precies hoe je je nu voelt, maar probeer het iets positiever te gaan zien, ze houden jou en je kindje echt goed in de gaten en misschien wordt hij/zij wel klein geboren, daar is daarna niks meer van te zien!!!

18 dagen geleden

Hoihoi, ik heb dit ook gehad bij onze eerste en moest toen 7 dagen in de week naar het ziekenhuis voor controle. Iedere dag werd er een ctg gemaakt vanaf 30 weken en 2 keer in de week een groeiecho. Dit vond ik een hele spannende ervaring, omdat ze na iedere controle konden zeggen: we gaan de baby halen. Het was spannend, maar achteraf heel fijn omdat ze de baby goed in de gaten houden. Onze dochter werd zorgvuldig bekeken. Uiteindelijk is ze met 38 wkn met spoed gehaald en was ze 2300 gram. Dit heeft ze na de geboorte vrijsnel ingehaald en is nu een van de langsten. Ik hoop niet dat ik je angstig maak met dit bericht.. ik wil je graag laten weten dat het bij ons goed is gekomen, maar spannend was het zeker. Sterkte ♥️

18 dagen geleden

Reactie op Sera2302

Hoihoi, ik heb dit ook gehad bij onze eerste en moest toen 7 dagen in de we ...
Dankjewel voor je verhaal!! Lijkt me heel heftig elke dag die controle maar net wat je zegt wel heel fijn dat ze de baby zo goed in de gaten houden ❤️

18 dagen geleden

Reactie op Fleurmii

Wij hadden dit met ons 1e kindje ook. Bij 13 weken en 20 weken normale echo ...
Dankjewel voor je bericht! Stuk duidelijker wel hoe het nu zit met die P

18 dagen geleden

We hadden dit ook bij ons eerste kind. Ook naar het ziekenhuis voor extra controles en uiteindelijk door zwangerschapsvergiftiging werd ik ingeleid met 38 weken en was ze indd klein 2500g. Gelukkig gezond en ook ingehaald. Ons tweede kindje was ook klein maar is niet gehaald, 2700 geboorte gewicht. Je maakt je hoe dan ook zorgen probeer rust te vinden, gek advies haha maar stress gaat je niet helpen. En nu ben ik zwanger van een derde en volgende week de eerste groei echo dus vind het wel super spannend! 🙃

18 dagen geleden

Reactie op azizaisrae

We hadden dit ook bij ons eerste kind. Ook naar het ziekenhuis voor extra c ...
Ooww super spannend! Hoop op een goeie groei echo!! Onbewust toch veel mee bezig en de hele dag door over aan het nadenken maar idd stress is ook niet goed voor de baby dus moet er echt een beetje om denken

18 dagen geleden

Ik snap je angst en stress echt heel goed! Maar P39 is echt nog steeds een hele mooie groeilijn. 38 van de 100 kindjes zijn kleiner dan jullie kindje. Ik snap wel dat er bij zo’n afname/verschil met de 20 weken echo (p92) goed naar gekeken moet worden, maar zover ik weer is een groeilijn onder de p5 pas zorgwekkend. Mijn dochter haar buikje werd ook minder in de loop van mijn eerste zwangerschap. Bij de 20 weken was het p70, uiteindelijk naar p40 en daarna naar p20/30. Mij werd constant vertelt dat dit nog steeds een prima waarde was en niet te klein, ze wilde het enkel in de gaten houden. Maar na 30 weken bleef ze stabiel groeien. Ze zeiden dat kindjes vaak na 20 weken hun eigen groeilijn gaan volgen. Mijn dochter is met 38 weken geboren en woog 3060gram, prima dus! Ze is nog steeds lang en slank😅

18 dagen geleden

Reactie op Flower221

Ik snap je angst en stress echt heel goed! Maar P39 is echt nog steeds een ...
Owh zo fijn om te lezen!

18 dagen geleden

Ons kindje was p74 bij de 20 weken echo en bij 24 weken ineens p12. Wij werden vanwege dat grote verschil ook direct doorverwezen naar het ziekenhuis. Ook ons eerste kindje, dus wij schrokken ook heel erg. Belangrijkste is dat de doorbloeding van de placenta en navelstreng goed is. Afgelopen vrijdag, bij 28 weken, was ons kindje opgeklommen naar p20. Hij groeit verder op de lagere curve, dat is prima. Alles tussen de p10 en p90 is binnen de marges. Bedenk ook dat het milimeterwerk is en tussen verschillende echoscopistes meetverschillen kunnen bestaan. Juist omdat het spannend is, vind ik de extra controles heel fijn!

18 dagen geleden

Hier ook ervaring mee bij het eerste kindje (p<3), met 37 weken ingeleid en geboren met 2200gr. We mochten na drie dagen ziekenhuis naar huis en ging helemaal goed erna. Nu net gehoord dat tweede kindje ook heel klein is, wordt nu geschat op p1 met 27 weken. Uiteindelijk is het bij ons de eerste keer dus allemaal vrij soepel verlopen; en als ik de andere verhalen hier zo lees, komt dat best veel voor. Mij helpt het om mezelf eraan te herinneren wat de arts zegt; je hebt er geen invloed op en het is even wat het is. Ik duim voor je!

17 dagen geleden

Reactie op MariaHen

Hier ook ervaring mee bij het eerste kindje (p<3), met 37 weken ingeleid ...
Het valt me op dat veel vrouwen reageren met verhalen over kleine kindjes met p waarde <10, maar TS haar kindje zit op de P39 he 😊 Ik vraag me daarom ook af waarom er zoveel paniek is bij de artsen of ligt dat aan mij en er zelfs gesproken wordt over het kindje halen😅 Goed dat ze het gaan controleren hoor bij afbuigende groei, daar niet van. Maar wie weet groeit het kindje nu iets minder hard (p92 is ook wel erg groot, wie weet was dat een meetfout), en blijft het gewoon mooi de +/- P40 volgen.

17 dagen geleden

Reactie op Flower221

Het valt me op dat veel vrouwen reageren met verhalen over kleine kindjes m ...
Nou precies wat je zegt daar twijfel ik nu ook over! Waarom al die paniek ook vanuit de verloskundige? Twijfel nu enorm of ik het nu wel goed heb begrepen/verstaan. Ik weet wel zeker dat ze nu qua gewicht 1188 gram is en toen was is bijna 29 weken

17 dagen geleden

Reactie op Flower221

Het valt me op dat veel vrouwen reageren met verhalen over kleine kindjes m ...
Snap ik inderdaad ook niet zo goed. Mijn kindje heeft op dit moment p1.9 bij het hoofdje ik ben nu wel overgeschakeld naar medisch en ben naar Maastricht gemoeten maar zoveel paniek was er bij mij nog niet eens

17 dagen geleden

Ik heb volgende week mijn eerste groeiecho voor eerste kindje. Toch ingepland omdat ze tijdens het voelen en het zien van mijn bescheiden kleine buikje wel het wilde controleren.. merk ook dat ik me wel zorgen maak, echter ben ik zelf met 40 weken en 2800 gram geboren, mijn broertje was destijds 3000gr. Ook mijn vriend en broer zaten rond de 3kg en zowel mijn moeder als schoonmoeder hadden bescheiden buikjes .. ondanks dat toch wel lichte stress voor volgende week

17 dagen geleden

Reactie op Melissaxs

Ik heb volgende week mijn eerste groeiecho voor eerste kindje. Toch ingepla ...
Dat snap ik heel goed! Hoop op een goeie mooie groei echo! Kan helaas niks doen om die stress weg te nemen, zo herkenbaar

17 dagen geleden

Reactie op janpr24

Nou precies wat je zegt daar twijfel ik nu ook over! Waarom al die paniek o ...
Een baby is gemiddeld met 29 weken 1200 gram (dat zou dan bijv +/- p50 zijn en komt wel overeen met p40 van t buikje). dus volgens mij valt het best mee. Zou je vragen even noteren en stellen volgende afspraak!

17 dagen geleden

Reactie op Flower221

Het valt me op dat veel vrouwen reageren met verhalen over kleine kindjes m ...
Dit dus. En daarom ga ik geen groeiecho doen. Geen zin in paniek.

16 dagen geleden

Bij mijn vorige zwangerschap had ik dit ook. 3 keer op rij zou mijn buik niet zijn gegroeid. Ik werd per direct door gestuurd naar een academisch ziekenhuis. Ik was helemaal overstuur. Mijn kindje werd gemeten, te klein! Nog meeting, te klein. Andere metingen werden gedaan bij de navelstreng en placenta, die waren goed. Ik heb 8 uur aan de ctg gelegen. Nog een meting van het kindje, die was redelijk. Met de tekst we meten over 2 weken weer en uw kind wordt prematuur werd ik naar huis gestuurd. Twee weken later een meeting, kindje was goed gegroeid. Mijn buik groeide mee. “Excuus voor de stress maar we hebben blijkbaar een verkeerd moment gemeten”. Mijn zoon is met 40+3 geboren, 50cm en 3615 gram, gezonde baby!

12 dagen geleden

Hoe gaat het nu? En wat zeiden ze precies in het ziekenhuis? Ik had gereageerd op je verhaal maar ik zit nu precies in het zelfde schuitje 😅 Buikje van p70 naar p19 in 6 weken tijd. Ik hoor nog van de arts wat nu het plan is maar ik vermoed dat ze het gaan monitoren.

11 dagen geleden

Reactie op Flower221

Hoe gaat het nu? En wat zeiden ze precies in het ziekenhuis? Ik had gerea ...
Ik heb vorige week vrijdag weer onderzoek gehad naar de bloeddoorstroming van de placenta dat zag er allemaal goed uit, morgen dan is het 2 weken geleden en dan gaan we weer de groei meten dus hopelijk morgen dat we meer weten hoe nu verder.... ontiegelijk zenuwachtig en zoveel onduidelijkheid... elke wordt wel bloeddruk gemeten, de bovendruk was wel aan de hoge kant maar verder werd daar niks mee gedaan. Ik slik al medicijnen (bloedverdunners) voor zwangerschapsvergiftiging beide zussen hebben dat gehad tijdens de zwangerschap dus dat is ook weer spannend morgen.. Wou dat ik je meer kon vertellen maar vanuit het ziekenhuis zeiden ze niet veel dus hopen dat we morgen wat meer weten... Ik hoop in iedergeval voor je dat je elke weer op controle mag en dat ze het idd wel monitoren. De groei kan niet elke week maar wel de bloeddoorstroming etc.