20 Reacties
6 maanden geleden
Ik volg even mee... vind het moeilijk wat en hoeveel je nodig hebt...
Rompertjes met lange mouwen? Of kan met korte mouwen ook?
Welke slaapzakken (TOG is me ook totaal nieuw en onbekend...)
Welke 'laagjes' over elkaar in de winter...
Ik dacht dat klerenshoppen ontspannend ging zijn... nou nee dus 馃槀.
6 maanden geleden
Reactie op EMBO
Rom ...
Haha dit dus 馃槀. Heb werkelijk geen idee waar te beginnen haha
6 maanden geleden
Reactie op EMBO
Rom ...
Ik zou zeggen de eerste tijd geen slaapzakken. Liever een dekentje en dan met een kruik erbij. Wij hebben pas met 2 maanden of zo, wanneer ze wat bewegelijker worden, een slaapzakje gekocht. Hoe veel TOG hangt ook ervan af hoe warm het bij jullie is, dat is dus niet zo makkelijk te beantwoorden.
Ik had eerst rompertjes met lange mouw, maar dat was echt gedoe met die kleine armpjes. Uiteindelijk overgestapt naar korte mouw en desnoods nog een dekentje erbij
6 maanden geleden
Ik heb alles via vinted of kledingruiltassen gekocht/gekregen vorige keer.
Qua rompertjes vond ik de bamboo rib van de Hema heel fijn (overslag met lange mouw) en een aantal vriendinnen van me hebben deze ook nog geleend in de tussentijd en bevestigden dit. Verder zijn een paar wol/zijde (meestal mix van 85%wol en 15%zijde) ook echt heeeeel fijn, zeker in november. Zijn wel vrij prijzig, maar ook goed via Marktplaats of vinted te vinden.
Kleertjes maakt verder niet zo heel erg veel uit hoe en wat, al is het wel fijn als je truitjes en broekjes goed kan combineren (zo kan een broekje vies worden van een doorgelekte luier, terwijl het truitje nog even meekan, of het truitje juis vies van spugen, terwijl het broekje schoon blijft).
Verder hadden wij een kleine baby (maat 44 bij geboorte) en eigenlijk te weinig kleertjes in kleine maten, omdat mensen om mij heen hadden gezegd dat ze toch maar max. 1 maand in maat 50 passen. Ons dochtertje heeft een maandje in maat 44 gepast en daarna tot 3 脿 4 maanden in maat 50. En ze was niet echt veel kleiner dan gemiddeld, gewoon slank gebouwd.
Wat wel echt zo is: je hebt vrij snel kleertjes bij hema/kruidvat/zeeman bijgehaald, mocht het nodig zijn. En je weet ook vantevoren nog niet wat je fijn vindt. Zo vond ik vanaf maat 50 overslagrompers eigenlijk minder fijn dan normale rompers..
Heel verhaal, maar hopelijk hebben mensen er iets aan , haha 馃槄
6 maanden geleden
Reactie op irish811
Ik ben ook zwanger van de eerste. Ik heb bij de babypark een lijstje meegen ...
Deze heb ik even geprint! Geeft al een beetje houvast 馃槀
6 maanden geleden
Dikke tip: voor de eerste periode zo veel mogelijk overslag. Had allemaal schattige truitjes die ik nooit heb aangedaan want zon instabiel hoofdje en nekje door een hoofdgat wurmen is verschrikkelijk.
6 maanden geleden
Reactie op Annesoof83
Dikke tip: voor de eerste periode zo veel mogelijk overslag. Had allemaal s ...
Dat is wel grappig, want ik vond overslag dus echt verschikkelijk!馃槀 Had meerdere overslag dingen, op aanraden van schoonzus. Terwijl ik eigenlijk al vanuit mn werk wist dat ik er slecht tegen kan, maar dacht is misschien voor mijn man fijn..
Maar hij vond het dus ook verschikkelijk en z贸 veel sneller/makkelijker om het snel over het hoofdje heen te trekken馃槀
6 maanden geleden
Reactie op irish811
Ik ben ook zwanger van de eerste. Ik heb bij de babypark een lijstje meegen ...
Pas wel op met zo'n lijstje, er staan vaak onnodige dingen op ( spreek uit ervaring als kraamverzorgende en mama) . Is lastig in te schatten hoor, maar zelf gewoon ook goed nadenken, en als je het echt nodig blijkt te hebben, kun je het zo aanschaffen
6 maanden geleden
Reactie op Home94
Pas wel op met zo'n lijstje, er staan vaak onnodige dingen op ( spreek uit ...
Jaaa klopt hoor! Ik heb gelukkig ook veel mensen om mij heen die wel ongeveer weten hoe en wat, maar heb aan het eind van de dag liever teveel dan te weinig haha! En het is een mooie schatting
6 maanden geleden
Ik had bij mijn eerste meid echt veel te veel gekocht. Meer als de helft heeft ze toen nooit aangehad. Bij de tweede meid een stuk minder gehaald maar zij is een heel klein maar fijn meisje en zat vanaf begin al heel lang in dezelfde maatjes. Dus toen gewoon bij gekocht. Was ook zo gebeurd. Nu weten we nog niet wat het word. Als het weer een meisje is heb ik de zolder nog vol kleding. En anders gaat die kleding allemaal op Vinted. En word het shoppen voor een jongetje haha.
Volg vooral je eigen gevoel. Mocht je ergens te kort van hebben dan is het heel snel bijgekocht.
6 maanden geleden
Een newborn ga je de eerste weken echt niet dagelijks 2x omkleden dus 1 outfit per dag is echt genoeg (als de baby niet teveel spuugt kan meerdere dagen ook prima, gewoon hydrofiel bij de hand houden 馃槈). Ik had denk ik iets van 8 a 10 rompers en boxpakje/pyjama in 1 maat, weinig in maat 50 want daar groeien ze mega snel uit en een maatje groter is nooit erg want een week later zit het meestal prima. Voor je eerste baby zou ik alleen een beetje 50, 56 en een paar dingen in 62 (want het is zo leuk en was in de aanbieding bijvoorbeeld) kopen, de rest komt later wel. Je weet uiteindelijk niet hoe snel ze groeien en de kraamvisite moet ook in de gelegenheid gesteld worden wat leuke outfits voor je mee te nemen 馃槣
Warme kleding is voor de kleintjes wel ECHT belangrijk omdat ze zichzelf nog niet op temperatuur kunnen houden, dus echt lekker warme dingen uitzoeken.
Maak een afstreeplijstje met aantallen van wat je nodig hebt. Er zijn er genoeg op internet en ik kreeg er ook een van mijn kraamzorg volgens mij. Zo kun je jezelf tegen houden niet teveel te kopen 馃槆
Mijn ervaring met C&A is heel goed, prijs kwaliteit is echt top en de broekjes met voeten eraan vond ik ideaal want geen gepruts met mini sokjes. Enige was dat ze een beetje klein vallen dus het leuke geboortepakje wat ik had uitgezocht in maat 50 paste direct bij geboorte al niet 馃槀
Hopelijk heb je hier iets aan en veel plezier met uitzoeken!
6 maanden geleden
Reactie op MrsFox
Een newborn ga je de eerste weken echt niet dagelijks 2x omkleden dus 1 out ...
Dit kan dus ook echt verschillen. Zoals eerder aangegeven paste ons (gemiddelde) meisje tot 3 脿 4 maanden nog in maat 50... En gezien zij (zelfs met wasbare luiers) toch regelmatig luierlekkage had, moesten wij toch soms 2x per dag omkleden...
Warme kleding klopt overigens wel. Wij waren daarom wel fan van wollen rompertjes :) Als je die van wolzijde hebt (70% wol, 30% zijde) zijn ze ook echt superzacht en kriebelen helemaal niet.