7 Reacties

2 maanden geleden

Ik heb ook al steeds meer bekkenpijn, het draaien in bed klinkt heel herkenbaar. Ik slaap sinds een week met een orthopedisch kniekussen en dat lijkt wel wat te helpen. Verder sta ik ook overdag zo min mogelijk op één been om het gewicht goed te blijven verdelen over beide kanten (dus zittend voeten afdrogen, met twee benen uit bed of uit de auto stappen etc.) Ben vandaag 22+3.

2 maanden geleden

Dat eerste heb ik wel vaak. Als ik iets teveel eet dat mijn buik wel even flink kan opzwellen. Is vaak wel onprettig, maar trekt uiteindelijk weg. Draaien in bed vind ik ook wel wat lastiger naarmate mijn buik groeit 😅

2 maanden geleden

Ik voel me exact hetzelfde! Ben vandaag 22+1

2 maanden geleden

Ik merk dat ik sinds 2/3 weken na het werk veel last heb van mijn bekken en schaamstreek zoals jij benoemd. Ik werk in de zorg. Ik ben morgen 22 weken.

2 maanden geleden

Omdraaien in bed is bij mij met 21+5 ook dikwijls pijnlijk vooral van rechterzij naar rug.

2 maanden geleden

Omdraaien terwijl je je benen tegen elkaar houdt, helpt!

2 maanden geleden

Hier een fysio/oefentherapeut met ook dezelfde klachten (helaas 🙈). Dat je buik zo hard is na het eten is normaal, je baarmoeder zit nu bij deze termijn ook al ter hoogte van je navel. En al je darmen moeten een vervangend plekje krijgen. Dus als je spijsvertering aan de slag moet voel je dat dus ook wel 😁. De bekkenpijn die je beschrijft is waarschijnlijk van je schaambot. Slapen met een (voedings)kussen tussen je benen kan helpen. Daarnaast kan de ‘vlinderoefening’ (op je rug, knieën optrekken en je knieën naar buiten laten vallen, 30 sec liggen, knieën weer tegen elkaar aan en span je billen aan of maak een bruggetje en herhaal) of oefeningen op een fitnessbal helpen (via Google/youtube is veel te vinden) bij het ontspannen van het bekken en alles daaromheen. Wat betreft het draaien: inderdaad zoals hieronder benoemd is zoveel mogelijk in symmetrie werken (dus niet met 1 been de auto uitstappen, tip: vuilniszak op de zitting zodat je makkelijker kan draaien richting de deur). Wat bij het draaien kan helpen is om je diepe buikspier aan te spannen (niet te verwarren met de rechte buikspier die niet getraind mag worden!!). Dit doe je door je navel licht in te trekken voordat je een beweging start. Vind je het lastig om onderscheid te maken tussen de diepe en de rechte buikspier? Bij je rechte buikspier voel je vaak spanning van boven je navel naar beneden. Bij je diepe buikspier is dit voornamelijk onder je navel, je kan deze ook voelen door je vingers aan de binnenkant van je bekkenrand te plaatsen. Mocht je meer last krijgen of begeleiding willen kan je het beste contact opnemen met een bekkenfysio.