3 Reacties

één maand geleden

Soms kun je er ook gewoon niets aan doen en heeft deze vorm van diabetes niets met je voeding te maken. Maar alleen met het feit dat je hormonen anders zijn en je lijf nu meer moeite heeft met het verwerken van suikers. Blijf vooral eten zoals je deed en wacht rustig de afspraak met de diëtist af. Waarschijnlijk heeft hij/zij nog wel wat extra tips waar je op kan letten in je voedingspatroon. Ik denk dat je nu ook 5x per dag moet prikken? Zo leer je ook vanzelf welke producten je lijf wel goed/redelijk kan verwerken en welke niet. Dit is voor iedereen anders. Sommigen kunnen koolhydraten in brood slecht aan en anderen juist weer pasta of aardappelen. Ik had in mijn vorige zwangerschap met 35 weken een waarde die 0,1 te hoog was. Uiteindelijk met minimale aanpassingen en bepaalde producten laten staan, het keurig onder controle gehouden. Maar heb toen echt nog wel veel geleerd van de diëtist en het analyseren van wat ik had gegeten en wat dat deed met mijn waardes. Ondanks dat ik dacht dat ik daar best wel wat van wist en gezond at.

één maand geleden

Reactie op Smos

Soms kun je er ook gewoon niets aan doen en heeft deze vorm van diabetes ni ...
Ja dat is dus het vreemde. Ik hoef pas 2 weken nadat ik bij de diëtiste ben geweest weer bloedprikken 1x nuchter en 1x 2 uur na het ontbijt. Verder hoef ik voor nu niet 5x daags te kijken wat de waardes zijn. Daarom vind ik het allemaal zo vreemd

één maand geleden

Ik heb vorige zwangerschap al vanaf week 21 diabetes en deze vanaf week 14. Ik kan hier letterlijk niets aan doen omdat mijn hormonen gewoon te veel op en neer gaan en die zorgen voor zeer beroerde waardes. Vooral in de nacht bij mij terwijl ik dus niets eet of drink. Ik ben als altijd begonnen met en dieet wat dat voor mij niet is. Gezien ik niets hoefde te veranderen. Ik zei al meteen dat dieet is voor mij extra gevreet want ik at te weinig en dat is ook totaal niet goed. Het dieet bij mij komt een neer op minimaal 2 volkoren boterhammen met hartig beleg, 4 crackers met hartig beleg, gezonde snacks en tussendoortjes met af en toe wat fruit want suikers..... genoeg eiwitten over de dag heen maar ook zuivel producten wel yoghurt met granola geen yoghurt met muesli, avondeten vooral volkoren varianten van de rijst en pasta en qua drinken water, thee en uitkijken met koffie cups en want daar zit vaak al suiker in. Daarnaast veel water drinken want dat verlaagd de suikers en voldoende bewegen liefst na een maaltijd. Ondanks mijn dieet zat ik overdag met de dagcurve nuchter te hoog, ontbijt net binnen de lijntjes en lunch en avondeten ruim goed. Moest daardoor meteen starten met insuline spuiten voor de nacht en kan overdag eigenlijk eten wat ik wil uit het dieet omdat dat geen effect had op mijn suikers overdag. Zelfs na een pizza zit ik met de suikers na een maaltijd nog goed. Dit had ik vorige zwangerschap ook en toen lukte het prima met de insuline in de nacht alleen. Deze zwangerschap werkte het alleen niet voldoende die langwerkende insuline in de nacht en bleef die ochtend waarde te hoog. Ook was ik overdag gewoon echt ziek meermaals tot ik at en dan was het prima. Dus heb ik zelf een freestyle libre sensor gekocht. Word helaas niet vergoed. Dit ook omdat mijn vingers hartstikke aan het ontsteken waren door al dat prikken. En ik het idee had dat er net als vorige zwangerschap in de nacht van alles mis ging. Maar nu overdag zat er ook iets niet goed. Daar deden ze in het ziekenhuis niets mee behalve dat ik maar meer insuline moest spuiten om in de ochtend goed uit te komen. En dat ik dat overdag kortwerkend bij de maaltijd ook moest spuiten waarna ik nog zieker werd. Ik bleek na het plaatsen van de sensor wel gelijk te hebben. Met de sensor zagen we nu dat mijn suikers in de nacht vooral rond middernacht hoog waren en amper omlaag kwamen ondanks de langwerkende insuline. Ze hadden me bij maaltijden aan een lage dosis kortwerkende insuline gezet om die ochtend goed uit te komen. Maar wederom deze zwangerschap zit ik overdag gewoon goed. Ik werd zo ziek overdag omdat mijn suiker zelfs veel te laag werd overdag en ik meerdere hypo's had welke we met een vingerprik alleen niet konden zien dat is maar een moment opname. Met deze info is de insuline bij maaltijden er direct af gehaald. Heb ik een tablet gekregen die de aanmaak van suikers in mijn lichaam afremt. En kom ik nu in de nacht lager uit. Mijn ochtend waardes zijn ook ruim goed nu. Mijn hormonen gaan nog steeds heel erg op en neer ook als ik weinig tot niets eet zien we. En overdag is dat nu zo erg dat het dieet de deur uit gegooid is en ik de hele dag elk uur een beetje iets eet om mijn suiker te laten stijgen en geen hypo te krijgen. Ook moet ik nu oppassen met bewegen en voldoende eten als ik ga bewegen omdat mijn suikers dan ook weer snel dalen. Tot het 21.00 geweest is dan beginnen ze uit het niets op een nuchtere maag weer te stijgen. Dit is echt bij de zwangerschap en hormoon gerelateerd. Ik kan hier niets aan doen en elke dag is weer anders. Ga jezelf vooral niet gek maken om alles. Misschien werkt het dieet wel en hou je alles goed met minimale aanpassingen. Misschien werkt het dieet niet zoals bij mij omdat het bij mij niet vast zit aan het eten (voor nu). Hormonen doen wat ze willen en soms heb je daar gewoon geen invloed op helaas.