8 Reacties

6 maanden geleden

Hoi, gefeliciteerd met jullie zwangerschap. Mijn partner en ik hebben bijna 4 jaar in een traject gezeten zonder positief resultaat helaas. Bij onze naaste vrienden wisten we dat sommige ook een kinderwens hadden. Wij hebben toen gevraagd, mocht het jullie lukken ons dit gewoon te vertellen. We zijn hoe dan ook blij voor jullie. Dit hebben ze ook zo gedaan en we waren ook intens gelukkig voor hun. Erover (durven) te praten met je beste vrienden is het belangrijkste. Nu spontaan zwanger van ons eerste kindje en al onze vrienden zijn nu ook zo blij voor ons.

6 maanden geleden

Wij zijn hier zwanger via ICSI na jaren proberen. Toen we toevallig net een positieve test in handen. Mijn beste vriendin kwam langs en vertelde dat ze zwanger was. Mijn eerste reactie was blijdschap voor haar en de tweede wel een gevoel van gepasseerd omdat ze het best laat pas verteld heeft. Dat wij moeite hebben met kids krijgen, wil nog niet zeggen dat ik een ander zijn of haar geluk misgun.. Kan zijn dat ze er wat moeite mee hebben, maar ze zouden je dit geluk ook gewoon moeten gunnen. En achterhouden is juist extra pijnlijk...

6 maanden geleden

Ik ben momenteel zwanger, ook na een traject. In tussentijd zijn er heel wat zwangerschapsaankondigingen geweest van vrienden, één van mijn zus én één van mijn schoonzus. Wat ik het meest apprecieerde, was dat ze het me verteld hebben in een besloten omgeving. Daarmee wil ik zeggen - niet overvallen worden met het nieuws op een (familie)feestje waar je even niet weet hoe te reageren. Ik heb iedereen gefeliciteerd, was super blij voor iedereen, maar vond het wel heel fijn dat mijn eigen verdriet er ook gewoon mocht zijn. Ik was niet verdrietig dat ze zwanger waren, integendeel, maar ik werd gewoon met mijn eigen onvervulde kinderwens geconfronteerd. Dat mijn vrienden en familie zo meevoelend waren en het op deze manier vertelden, maakte dat ik me ook ergens begrepen en gesteund voelde. Je vrienden zullen vast heel blij voor je zijn, ze zullen het je ab-so-luut gunnen! Maar; ze zullen door jouw nieuws wel even met hun neus op hun eigen onvervulde kinderwens gedrukt worden. Weet dat hun reactie misschien minder uitbundig zal zijn, maar dat wil niet zeggen dat ze het niet gunnen. Qua timing- ze vertrekken over 2 weken, is het misschien mogelijk om het zo snel mogelijk te vertellen binnen een paar dagen bijvoorbeeld? Dan hebben ze nog anderhalve week om te bekomen en zal een deugddoende vakantie hernieuwde energie geven. Het nieuws meteen na een vakantie delen, zou ik persoonlijk als minder leuk ervaren hebben (weggetrokken uit de zen-bubbel)

6 maanden geleden

Reactie op Dianneh13

Hoi, gefeliciteerd met jullie zwangerschap. Mijn partner en ik hebben bijn ...
Jij ook gefeliciteerd met je zwangerschap! Wat een fijn nieuws, het is jullie heel erg gegund. Bedankt voor je reactie, het helpt ons enorm om te horen hoe andere mensen hierin staan/het ervaren hebben. We gaan het ze zo snel mogelijk vertellen en hopen ondertussen dat zij ook snel een positieve test in handen zullen hebben 🙏🏻

6 maanden geleden

Reactie op ClaudiaMC

Wij zijn hier zwanger via ICSI na jaren proberen. Toen we toevallig net een ...
Jij ook hartelijk gefeliciteerd Claudia! Wat fijn dat het is gelukt. We stellen jullie reactie erg op prijs, dankjewel daarvoor! Het was erg lastig voor ons om te bedenken wat ze als fijn/wenselijk zouden ervaren, jouw ervaringsverhaal geeft ons een hoop inzicht. We gaan het onze vrienden zo snel mogelijk, 2 op 2, vertellen.

6 maanden geleden

Ik heb ook heel wat moeilijkheden gehad en nu ook zwanger via een traject. Verschillende keren hebben vrienden/familie ons het nieuws als een preview gegeven en ik vond dat het fijnste gewoon via een appje. Dat ze dan iets zeiden in iets van de trend van ‘we gaan onze zwangerschap op het etentje op zaterdag aankondigen maar beseffen dat dit voor jullie gevoelige informatie is dus wouden het jullie graag opvoorhand al even laten weten zodat jullie dit al een plaatsje kunnen geven’. Voor mij voelde dit het beste, heb het ook via telefoon meegemaakt maar dan wist ik niet goed wat te zeggen. Ik was overheersend altijd heel blij voor de anderen, maar zoals hier al gezegd is het altijd gewoon even confronterend naar je eigen situatie toe. ‘En wij dan’ dat gevoel kreeg ik dan vaak. Ik had meestal gewoon een uurtje voor mezelf nodig, even huilen en dan was het weer voorbij maar had dit wel nodig om dat even privé op mezelf te doen. Het pas later vertellen vond ik nooit leuk, dan voel je je inderdaad gepasseerd en dat is ook extra pijnlijk.

6 maanden geleden

Reactie op EMBO

Ik ben momenteel zwanger, ook na een traject. In tussentijd zijn er heel ...
Gefeliciteerd met je zwangerschap. Heel erg bedankt voor het delen van je ervaring en je uitgebreide, onderbouwde bericht. Jouw verhaal, en de andere reacties, geven ons heel veel inzicht en helpen enorm. We gaan proberen dit weekend nog af te spreken om het ze te vertellen. Dan kunnen ze daarna inderdaad lekker tot rust komen op vakantie.

6 maanden geleden

Wij hadden ook problemen met zwanger worden/blijven. Maar als mensen in onze omgeving zwanger werden was ik eigenlijk juist altijd heel blij. Ik vond het wel altijd fijn als ze het persoonlijk vertelden met bv een etentje en ook dat we niet laatste in de rij waren. Dat vond ik juist een ongemakkelijk gevoel alsof ze het niet durfden te zeggen ofzo. Tuurlijk had ik altijd wel even een gedachte van 'en wij dan' maar ik mag altijd meegenieten van hun kinderen. Ik bedacht me altijd maar dat elk huisje zijn kruisje heeft en wij weer mazzel hadden op andere vlakken in het leven waar zij dat niet hadden. Uiteindelijk is gelukkig zijn in het leven niet afhankelijk van of je kinderen hebt of niet. Ik had me er inmiddels (ben 38) dan ook volledig bij neergelegd dat we geen kinderen zouden krijgen. Dat we nu toch onverwacht een kindje mogen krijgen is dan ook de kers op de taart.