7 Reacties

24 dagen geleden

Ik heb ook eerder een keizersnede gehad. Het gesprek met de gynaecoloog was voor mij heel verhelderend. Hij had veel informatie en ook slagingspercentages welke kans is zou hebben op een vaginale bevalling. Door mijn medische achtergrond heb ik besloten voor een geplande keizersnede te gaan terwijl ik voor dat gesprek dacht dat ik voor een vaginale bevalling zou kiezen. Er is ook een podcast over bevallen na een keizersnede, studio VBAC. Misschien heb je daar wat aan.

24 dagen geleden

Reactie op laura19902

Ik heb ook eerder een keizersnede gehad. Het gesprek met de gynaecoloog was ...
Thanks voor je berichtje en tip!

24 dagen geleden

Ik heb de vorige keer ook een spoedkeizersnede gehad. Vanwege niet vorderende ontsluiting en mijn kindje reageerde niet goed op weeenopwekkers. Ik heb met 24 weken een gesprek gehad met de gynaecoloog. Alles op een rijtje gezet. Ik neig naar een geplande keizersnede. De gynaecoloog maakt het niet uit, er is medisch gezien geen reden om perse voor een keizersnede of vaginaal te kiezen. Zij geeft aan dat het de vorige keer echt aan mijn kindje lag. Ik ben daar niet van overtuigd en heb er niet al het vertrouwen in dat ik het zelf kan. En ik wil niet nog een keer die stress die ik de vorige keer heb ervaren.

24 dagen geleden

Reactie op Smos

Ik heb de vorige keer ook een spoedkeizersnede gehad. Vanwege niet vorderen ...
Ja, dat begrijp ik heel goed. Dat is wat ik ook heel erg voel...

23 dagen geleden

Ik heb ook een spoedkeizersnede gehad bij m’n eerste na een bevalling van 40 uur. Ik heb besloten dat ik het deze keer wel vaginaal ga proberen, mede in de wetenschap dat de tweede vaak sneller gaat. Ik vond het herstel van de keizersnede loeizwaar en ik vind de minimale extra risico’s voor mijn kind bij een vaginale bevalling te overzien. Ik ben zelf arts en ik ken de afwegingen en risico’s dus goed. Denk oprecht dat er geen goed of fout is en dat je hierin het best op je gevoel kan afgaan na goede voorlichting. Mijn gevoel zegt dat ik het graag meegemaakt wil hebben, maar zeker niet koste wat kost. Daarom heb ik een aantal “voorwaarden”. Als ik toch weer een spoedkeizersnede moet omdat het vaginaal niet lukt, dan wil ik er niet meer zo uitgeput in gaan als de vorige keer (vermoed dat dat mijn herstel geen goed heeft gedaan). Als het dus niet opschiet deze keer, dan kies ik alsnog voor een keizersnede, en dat kan/mag ook gewoon. Ook kies ik bij een “extra” complicerende factor, zoals stuitligging of de noodzaak om in te leiden (liever geen weeenopwekkers bij een keizersnede litteken), wel voor een geplande keizersnede. Ik las hieronder de podcast tip van studio VBAC: hier heb ik echt superveel aan gehad om de afweging te maken, ook met betrekking tot de alternatieve scenario’s. Succes met het maken van de keuze! Laat je goed informeren en schrijf je vragen van tevoren op, dan kom je er vast uit samen met de gynaecoloog.😊

23 dagen geleden

Ik heb nu wel bewust gekozen voor een MAC (mother assisted c-section). Hierbij mag ik de baby zelf uit m’n buik tillen 🙂. De rust van dat we weten wanneer de baby komt, daardoor ook alvast opvang voor onze dochter en hond kunnen regelen en m’n lijf geen dubbele bevalling mogelijk hoeft te ondergaan (had een mislukte inleiding, daarna spoedsectio) is ons zoveel waard! Het litteken zit er toch al en zo blijft de rest ‘ongeschonden’ is ook nog een stiekeme interne motivatie 🤣.

23 dagen geleden

Reactie op Lies90g

Ik heb nu wel bewust gekozen voor een MAC (mother assisted c-section). Hier ...
Haha wat heerlijk geschreven! Thanks voor je berichtje