16 Reacties

24 dagen geleden

Volgens mij hoort pijn gewoon bij een bevalling. Het is een functionele pijn en je hoeft er geen angst voor te hebben (dat maakt t erger), maar pijnloos kan niet... Geloof niet alles wat je op social media ziet...

24 dagen geleden

Ik denk dat je met goed ademen wel veel kan bereiken maar heel eerlijk, een bevalling doet gewoon pijn. En ik denk niet dat het zonder pijn kan.

24 dagen geleden

Ik zou ook alleen de beste momenten delen. 😅

24 dagen geleden

Ik heb nog nooit iemand gehoord die zonder helse pijn bevallen is…. Volgens mij is dat onlosmakelijk met elkaar verbonden….

24 dagen geleden

Ik ben 2x natuurlijk bevallen zonder iets van pijnbestrijding. Het was zeker niet pijnloos, vooral de weeën niet. Maar ik vond het allemaal reuze meevallen. Ook de ring of Fire vond ik niet echt een dingetje. Had meer last van de naweeën. Maar niemand is hetzelfde.

24 dagen geleden

Ik ben 1 keer bevallen zonder helse pijn. Ja, de beginweeen toen ik nog niet mocht persen waren vervelend, maar tijdens de persweeen en daartussen door heb ik weinig pijn ervaren. En dit zeg ik niet achteraf, want ik heb nog tijdens de bevalling erbij stilgestaan. Ook de ring of fire heb ik niet gemerkt. Ik denk, en hoop zo ook bij de bevalling van de tweede, dat ontspanning de sleutel is. Waardoor je natuurlijke hormonen vrijkomen en je niet gaat vechten tegen de samentrekkingen maar ze laat zijn en meepuft. Maar: iedereen is denk ik ook anders en je moet ook geluk hebben dat je kindje bijvoorbeeld goed ligt.

24 dagen geleden

Ik heb tijdens mijn eerste bevalling ook niet echt pijn ervaren. Wel druk, en ik vond dat een heel naar en heftig gevoel. Maar echt pijn kan ik het niet noemen. De ring of fire heb ik ook niet gehad. Ik zat zo in mijn zogenaamde ‘bubbel’ en heb vooraf een hypnobirth cursus gedaan. Was erg bezig met mijn ademhaling en het over mij heen laten komen en vertrouwen in het lichaam en proces. Ben dus thuis en zonder pijnbestrijding. Wel gescheurd maar ook daar heb ik niets van gemerkt. Waar ik vooraf overigens wel erg bang voor was, dat dat enorm veel pijn zou doen. Je lichaam maakt zelf pijnstilling aan en onthou dat dit de natuur is en wij vrouwen gemaakt zijn om te kunnen baren 😃

24 dagen geleden

Ik heb al 2 dochters. Ik ben bij beide ingeleid (ivm zwangerschapsvergiftiging) in het ziekenhuis en wilde ook graag bij allebei een ruggenprik. Onze oudste is met 37+2 geboren. De ruggenprik liet even op zich wachten, maar toen die eenmaal zat was de opluchting groot. Toen ik 8a9 cm had hebben ze de ruggenprik uit gezet zodat ik de (pers)weeën weer kon voelen. Het was vervelend en ook echt wel pijnlijk, maar toen ik eenmaal mocht persen was ze er binnen een kwartier. Bij dochter 2 heb ik al vrij vroeg om de ruggenprik gevraagd, want een 2e gaat sneller had ik gelezen en ik was heel bang dat ik anders te laat zou zijn. We hadden een fijne tijd in het ziekenhuis, keken film e.d. Op de monitor zagen we dat de weeën niet zo regelmatig kwamen, maar toen de vk kwam checken op hoeveel cm ik zat bleek ik al 10 cm te hebben. Zij ging de spullen klaar zetten en ik heb echt letterlijk tegen mijn man gezegd: 'Dan moet je de film even op pauze zetten.' De ruggenprik is nooit uitgezet en toen ik hiernaar vroeg zei de vk: Je hebt het al eens eerder gedaan, je mag gewoon persen als ik zeg dat je weeën hebt. Binnen het kwartier lag ze in mijn armen. Mijn 2e bevalling is dus echt, echt, pijnloos geweest. En ik teken ervoor dat het weer precies zo gaat voor dochter 3, maar dat moeten we nog maar gaan beleven 😉.

24 dagen geleden

Ik vond de bevalling ook echt meevallen. Maar ging ook redelijk snel en soepel. Bij mij was juist wel de ring of fire even het moment dat ik auw het doet pijn heb gezegd. Maar goed dat is een redelijk kort moment en snel daarna is de baby er dus dan vergeet je dat verder ook weer😄.

24 dagen geleden

Hier 3x thuis zonder pijnstilling bevallen, kijk er opzich goed op terug maar pijnloos was het zeker niet hoor! Vooral de laatste paar cm.. (8-10 cm) dat was wel even zweten. De persfase/ als het kind echt geboren word vond ik daarin tegen stuk minder pijnlijk en dat is wel vaak wat je ziet op TV..

23 dagen geleden

Pijnloos, nee… Maar toch heb ik mijn 2 bevallingen niet als heel pijnlijk en pittig ervaren. De laatste fase 8-10 cm was het meest zwaar. Eenmaal in de persfase kon ik in mijn bubbel zakken en tussen de persweeën door was ik door alle natuurlijke hormonen zo kalm en slaperig! Heb vertrouwen in de natuur. Het klinkt makkelijk, maar je lichaam is gemaakt om te baren! Het enige wat je moet doen is niet door angst het proces tegen te werken. Ik geloof dat het daardoor écht pijn gaat doen.

23 dagen geleden

Reactie op Lottielot

Ik vond de bevalling ook echt meevallen. Maar ging ook redelijk snel en soe ...
Ja die ring of fire vergeet je niet, die blijft wel bij je. 😂

23 dagen geleden

Mijn zoontje is in stuit bevallen ik vond eigenlijk alleen de “weeenstorm” van een uur wat pittiger en de seconde dat de knip werd gezet niet prettig aangezien dat niet tijdens een wee werd gedaan omdat deze afname en de kleine toch echt geboren moest worden! Al met al vond ik het zelf echt mee vallen en zou ik het zo weer doen zonder pijn medicatie etc!! Bij mij is het gefilmd na de bevalling had ik toch wel veel vragen dat ik dacht huh hoe dan hoe is dit gegaan etc.. daar heb ik echt onwijs veel aan gehad achteraf!

23 dagen geleden

'Natuurlijk' bevallen met ruggenprik. Het was zeker niet pijnvrij, maar bedenk je ook dat je de ergste pijn ook soort van vergeet. Ik weet nog dat het pijn deed, maar precies weet ik niet meer. De ruggenprik was geweldig, gaf me de mogelijkheid om even op adem te komen.

23 dagen geleden

Maar je bevalling hoeft niet pijnloos te zijn toch?ook heeft de ene een hogere pijngrens dan de ander, of de ene kan het beter handelen en plaatsen qua mindset dan de andere. Weer een ander krijgt juist nog meer strijdlust van de pijn. Wat ze op tv laten zien neem ik sowieso allemaal met een korrel zout. Ik weet niet of jullie de pufclub kijken … maar daar zie je duidelijk dat alle plannen en voornemens net weer anders uitpakken.

23 dagen geleden

Reactie op Sosaev

Maar je bevalling hoeft niet pijnloos te zijn toch?ook heeft de ene een hog ...
Klopt, ik kijk dit ook, en ik vond juist de bevalling van die vrouw die vanwege medische conditie al 2 dagen aan een ruggenprik moest hangen vrij eng.. dan lig je daar maar zonder in contact te zijn met je lichaam..