13 Reacties

6 maanden geleden

Ik heb O negatief. Zou niet weten wat het inhoudt, maar heb 2 gezonde kids op de wereld mogen zetten. Heb er niet veel verstand van..

6 maanden geleden

Hee! Geen angst, dat is tegenwoordig echt geen risico meer! Ik heb zelf 0- en vond het eerst ook heel spannend. Maar mijn verloskundige heeft me heel fijn gerustgesteld! Bij 27 weken prikken ze weer bloed om de bloedgroep van de kleine te bepalen. Mocht die positief zijn, krijg je in de 30e week en na de bevalling een rhesus prik zodat je die antistoffen niet aanmaakt. Hopelijk voel je je met die kennis wat beter :)

6 maanden geleden

Ik heb A negatief en mijn dochtertje A positief. Je krijgt dan gewoon tijdens je zwangerschap een spuit en ook meteen na de bevalling en dat is het:)

6 maanden geleden

Reactie op nicolehzz

Hee! Geen angst, dat is tegenwoordig echt geen risico meer! Ik heb zelf 0- ...
Dankjewel!! 🙏🏼

6 maanden geleden

Hier hoef je niet om te stressen. Ik heb mijn controles in het ziekenhuis. Hier gaven ze aan dat je dan gewoon een prik in de zwangerschap krijgt en na de zwangerschap zo dat je eigen lichaam niet die van je baby "tegen werkt"

6 maanden geleden

Ik heb zelf A - en mijn man O+ mijn dochtertje heeft dus ook +. Zoals iemand hier al schreef krijg je rond je 27ste week een prik die de antistoffen kapot maakt die jou lichaam aanmaakt en dit krijg je nog een x als het kindje is geboren. Als jou kindje niet + is krijg je natuurlijk niks toegediend.

6 maanden geleden

Ik heb ook A negatief, de verloskundige gaf aan dat we met 27 weken zwangerschap gaan bloedprikken. Dit om te kijken of onze baby ook negatief is of toch positief. Mocht de baby positief zijn dan zijn daar injecties voor😀

6 maanden geleden

Toevallig ook vandaag van de verloskundige gehoord dat ze met 27 weken gaan kijken of mijn baby negatief of positief is. Ben zelf O+ en van mijn man is t een raadsel, want hij en zijn ouders weten het niet? Weet wel dat zijn vader A+ heeft, maar ehh kom je niet ver mee als zijn moeder weer een andere bloedgroep heeft 😂 kom er met 27 weken wel achter 🤭

6 maanden geleden

Ik ben A- en verloskundige heeft vorige week gebeld dat ze bij mij antistoffen hebben gevonden (wat dus niet goed is..). Let wel op, dit is mijn 3e zwangerschap. Mijn meiden zijn allebei positief, en ik heb bij de bevallingen dus idd een prik gehad. Er zijn nu extra bloedtesten gedaan, en we wachten nog op de uitslagen. Wat we begrijpen is dat dit inderdaad wel heel serieus kan worden, afhankelijk van de waarden die gevonden worden. Ik ben door de onzekerheid best wel van het padje en maak me enorm veel zorgen.. Duimen voor een goede uitslag dus🥹.

6 maanden geleden

Reactie op DaniëlleQ

Ik ben A- en verloskundige heeft vorige week gebeld dat ze bij mij antistof ...
Overigens gaf verloskundige wel aan dat dit heel weinig voorkomt! Nu dus afwachten hoe 'ernstig' het nu echt is..

6 maanden geleden

Ik ben ook a- en heb al 2 kindjes die allebei positief zijn. Betekent dus dat zij een andere bloedgroep hebben dan mij. Als ik het goed herinner wordt je omstreeks week 17 geprikt om de bloedgroep van de kleine te bepalen. Is deze inderdaad anders dan die van jou krijg jij alvast een extra prik voor antistoffen mocht in het ergste geval iets gebeuren. Als je kleine geboren is krijg je gelijk weer een prik voor boost en is het daarbij klaar. Jij als moeder vergiftigd de kleine niet zolang de bloedsomloop gesloten blijft van elkaar (je geeft hem alleen voedingsstoffen) het kan alleen gevaarlijk worden wanneer jullie bloed vermengd wordt dat risicofactoren met zich meebrengt. Bij mij allebei goed gegaan, en verwacht met deze 3e dat ik ook weer geprikt moet worden 😅

6 maanden geleden

Hoi Snoeky669, ik ben zwanger van mijn vierde kindje en heb ook bloedgroep a negatief. Maak je geen zorgen . Bij mijn eerste kindje kreeg ik inderdaad een prik rond week 28 , 30 omdat ze toen nog niet zover waren qua technieken deden ze dat ter preventie. Bij mijn 2e en 3e hebben ze mijn bloed geprikt en bleek dat mijn kids ook a negatief hadden ( alle drie overigens) dus toen hoefde ik geen injectie omdat ze wisten dat de bloedgroep hetzelfde was en je dus geen antistoffen aan maakt. Nu ben ik zwanger van de vierde en woon ik in Spanje. Hier is het anders en krijg je met onze bloedgroep standaard een prik, zoals ik dus ook bij mij eerste kindje kreeg

6 maanden geleden

Ik ben ook A- maar wel rhesus + waardoor een injectie niet noodzakelijk is. Dit is in week 9 al bepaald. Als dit niet het geval zou zijn, zou je in week 30 en vlak na de geboorte een anti-D injectie krijgen en extra bij bijvoorbeeld buiktrauma's.