20 Reacties

6 maanden geleden

Hi, ik weet dat het met de nipt wel wordt meegenomen. Weet niet of je dat wilde doen of niet? Verder weet ik niet of je het zelf kan aanvragen maar ik ben medisch en bij 8 weken hebben ze bloed geprikt en toen ook al getest op cmv. Misschien via je huisarts vragen en je zorgen delen?

6 maanden geleden

Reactie op MerelR94

Hi, ik weet dat het met de nipt wel wordt meegenomen. Weet niet of je dat w ...
Oh echt waar? Daar heeft de verloskundige niks over gezegd. Ik doe NIPT met nevenbevindingen inderdaad. Fijn dat ze het bij jou hebben geprikt. Ik ga er nog even verder naar vragen! Dankjewel voor je reactie

5 maanden geleden

Kleine update, maar via de NIPT test wordt niet op CMV getest (in NL in ieder geval). Heb gevraagd of ik het los mocht testen, de meningen zijn daar erg over verdeeld omdat je er verder niks aan kunt doen als je het hebt.. ik heb het wel gedaan en blijkbaar geen antistoffen ertegen nog, ook nog geen infectie gehad. Moet zeggen dat ik het wel erg spannend vind met een rondlopende peuter. Erg panisch om dit virus op te lopen.

5 maanden geleden

In België wordt het inderdaad standaard getest, net zoals toxoplasmose. Bij mij werd het al bij elke prenatale controle geprikt, om te kijken of ik beide niet doorheen de zwangerschap oploop. Ik vind het gek dat je vk zegt dat het niet echt kan in NL? wat bedoelt ze hier dan precies mee - dat het niet kàn, of dat zij het niet willen doen? Een bloedonderzoek zou je als patiënt in principe altijd mogen aanvragen, als je vk het niet wil doen, even bij de HA vragen.

5 maanden geleden

Bij mij wordt er ook elke echo op CMV en Toxoplasmose geprikt (België). Is een eenvoudige bloedafname, heb de dag zelf meestal de resultaten nog. Ben voor beide niet immuun.

5 maanden geleden

Ik heb vk gevraagd om CMV te testen tijdens mijn eerste vk gesprek (bij 9w, nu ben ik 14w) en vk heeft dit zonder problemen aangevraagd als onderdeel van het bloedonderzoek. Het kan dus zeker wel! Mijn neefje (1jr) en papa waren toen beiden CMV positief en ik was recent bij hen geweest, waardoor ik ongerust was en graag zekerheid wilde hebben. Gelukkig heb ik het niet 🙏

5 maanden geleden

Hier ook gewoon met 9 weken bloed geprikt via verloskundige en getest op antistoffen van CMV. Doen ze redelijk vaak als je al kinderen hebt thuis of met kinderen werkt. Woon in Nederland

5 maanden geleden

Reactie op phe00

Ik heb vk gevraagd om CMV te testen tijdens mijn eerste vk gesprek (bij 9w, ...
Als je snel na exposure hebt getest dan is wel wel goed.om.het nog een keer te doen. CMV heeft een lange incubatietijd en de antistoffen zijn niet meteen positief.

5 maanden geleden

Ik heb ook getest op cmv en ook op de antistoffen voor de 5e ziekte en waterpokken ivm mijn werk Echter is de uitslag van cmv wel altijd lastig begreep ik. Ik had antistoffen maar het was moeilijk te zien of ik het de afgelopen 3 maanden heb gehad. Het is toen nog verder onderzocht

5 maanden geleden

CMV is volgens mij tot 18 weken risicovol, dat zei de verloskundige iig. Ik vind het ook een onmogelijke opgave: snot, kwijl etc van je peuter ontwijken. Ooit met een verkouden peuter geleefd?🫠

5 maanden geleden

Hier al weken een verkouden peuter (ik vermoed zelfs kinkhoest) en ik heb nog nooit van CMV gehoord 🫢🫣😬. Ben de hele dag met snotlappen in de weer... Ben nu 14 weken, gewoon maar even terug mijn ignorance in?

5 maanden geleden

Reactie op lianne1985

CMV is volgens mij tot 18 weken risicovol, dat zei de verloskundige iig. Ik ...
Het is gevaarlijker voor de baby eerder in de zwangerschaps, naarmate de zwangerschap vorderdt worden de effecten minder, maar het kan nog echt wel ernstige effecten op het kindje hebben na 18 weken. En ja, het is echt onmogelijk om lichaamsvloeistoffen van je peuter te ontwijken, zelfs als ze niet verkouden zijn! Ikzelf heb CMV nooit gehad, en heb twee peuters thuis die 4 dagen naar de opvang gaan ik test regelmatig in de eerste trimester, en nog 1x rond 21 weken, met de waarschijnlijke uitkomst dan ik de zwangerschap zal afbreken (in NL, dus kan tot 24 weken) indien ik het zo vroeg krijg. Ikzelf werk als wetenschapper binnen de infectieziekte, dus die keuze is iets wat weloverwogen is, maar wat niet bij iedereen zou passen. Ik overweeg opa en oma te vragen om tijdelijk meer op te vangen zodat mijn peuters minder exposure hebben.

5 maanden geleden

Reactie op Kahless

Het is gevaarlijker voor de baby eerder in de zwangerschaps, naarmate de zw ...
Ja ik zit hier ook over na te denken om het rond de 21 weken nog te testen. Maar vind het ergens ook wel weer echt spannend want inderdaad stel je hebt CMV dan, betekent het nog niet dat je kind er schadelijke gevolgen van zou ondervinden. Maar ik zou denk ik ook voor dezelfde beslissing komen te staan als jij.. heb ook een peuter rondlopen die 2 dagen naar de opvang gaat en ik heb ook nog nooit cmv gehad.

5 maanden geleden

Reactie op Jsp94

Ik heb ook getest op cmv en ook op de antistoffen voor de 5e ziekte en wate ...
Hoe hebben ze dit verder nog onderzocht? Alles uiteindelijk goed?

5 maanden geleden

Reactie op Mia_89

Hoe hebben ze dit verder nog onderzocht? Alles uiteindelijk goed?
Ze hebben met een microbioloog overleg gehad en die gaf aan dat de waardes te laag waren voor een recente besmetting dus waarschijnlijk gehad voor mijn zwangerschap. Pas bij verdenkingen op de echo zou verder onderzoek geïndiceerd zijn. Van de week de 13 weken echo gehad en alles was goed!

5 maanden geleden

Reactie op Kahless

Als je snel na exposure hebt getest dan is wel wel goed.om.het nog een keer ...
Klopt! Gisteren een tweede keer getest, we wachten op dit moment op de resultaten 🙏

5 maanden geleden

Reactie op Kahless

Het is gevaarlijker voor de baby eerder in de zwangerschaps, naarmate de zw ...
Kun je iets meer vertellen over wat de ernstige gevolgen dan zijn? Ik vind het afbreken van de zwangerschap zo laat wel heel heftig, zijn de gevolgen zo ernstig? Ik vraag me ook af hoe iedereen om mij heen gezonde kinderen heeft gekregen met alle risico’s die je blijkbaar loopt en waar ik bij de eerste echt geen weet van had.

5 maanden geleden

Reactie op lianne1985

Kun je iets meer vertellen over wat de ernstige gevolgen dan zijn? Ik vind ...
Je loopt nogsteeds een risico op doofheid, blindheid, en zowel fysieke als cognitieve ontwikkelingsproblemen. Niet ieder geïnfecteerde moeder geeft de infectie door aan een kind, en niet ieder geïnfecteerde kind krijgt problemen. Dus je spreekt over een "kans op" en niet over een zekerheid. Het ligt aan ieder om samen met hun zorgverlener om te wegen wat ze met die kansen doen.

5 maanden geleden

Reactie op Kahless

Je loopt nogsteeds een risico op doofheid, blindheid, en zowel fysieke als ...
Dus allerlei ontwikkelingsproblemen maar wat precies en in welke mate is onduidelijk. Ik merk dat ik in de angst schiet als ik dit alles lees, terwijl het RIVM ook het volgende zegt: ‘Wie tijdens de zwangerschap voor het eerst in aanraking komt met CMV (die kans is minder dan 1%) kan het virus overdragen op het kind.’ https://www.rivm.nl/cytomegalovirusinfectie/cytomegalovirusinfectie-cmv-en-zwangerschap

5 maanden geleden

Reactie op lianne1985

Dus allerlei ontwikkelingsproblemen maar wat precies en in welke mate is on ...
Ja ik heb hetzelfde hoor! De kans is best klein, maar voelt voor mij al wel groter omdat ik het virus zelf nooit heb gehad. Het is met name gevaarlijk als je het voor de eerste keer krijgt. Schijnbaar heeft 40% van de zwangeren het al wel een keer gehad en de kans dat je het dan doorgeeft aan je kind is heel laag. Terwijl als je het nooit hebt gehad 50% kans. En op je vorige punt, bij het eerste kind loop je minder kans, omdat je dan geen ander kindje hebt rondlopen. Het wordt met name doorgegeven door jonge kinderen via urine en speeksel, daar zit een hoge concentratie van het virus in. Maar ik ken ook weinig mensen die zich er veel zorgen om maken hoor! Mijn verloskundige zei de kans is hetzelfde als bij bijvoorbeeld de loterij, en daarbij ga je er niet vanuit dat je het wint.