13 Reacties

vorig jaar
Lijkt me niet dat dit kwaad kan. Er zit 0,8% alcohol in en een bonbon is ook maar heel klein. In vruchtensappen zit na een paar dagen bijvoorbeeld ook een klein percentage alcohol en die mag je ook gewoon drinke . Heb me laatst eens erin verdiept en één glaasje bier of wijn schijnt eigenlijk ook helemaal geen kwaad te kunnen, maar om niet in de verleiding te komen meer re drinken, is het advies om helemaal niet te drinken.

vorig jaar
Het is nu toch al gebeurt, dus stressen heeft geen zin meer.. denk ook niet dat het kwaad kan. Heb bij de eerste vaak alcohol vrije wijn en biertjes gedronken. Maar daat blijkt dus ook gewoon alcohol in te zitten als er niet nadrukkelijk 0.0 op staat…. Ik wist het ook niet, kwam daar pas in het laatste trimester achter..

vorig jaar
Reactie op Cv-ketel
Lijkt me niet dat dit kwaad kan. Er zit 0,8% alcohol in en een bonbon is oo ...
1 glaasje per.. zwangerschap? Week? Dag? Dat is gewoon niet waar, ze weten niet of het kwaad kan dus er is geen veilige hoeveelheid, zie info van het alcohol centrum hieronder.
Ben het eens dat 1x zo'n vergissing met een bonbon echt weinig zal doen, de stress erover is waarschijnlijk schadelijker. Maar er zit heus geen gedragswetenschappelijke reden achter zo'n advies omdat mensen het niet bij 1 zouden kunnen houden.

vorig jaar
Reactie op kristab88
1 glaasje per.. zwangerschap? Week? Dag? Dat is gewoon niet waar, ze weten ...

Per dag. Niet dat ik dat doe, maar vroeg het me laatst af n.a.v. een historische serie waarin de (zwangere) vrouwen continu wijn zaten te drinken. In de jaren 60, dus niet eens zo lang geleden (in de tijd dat mijn oma zwanger was). Toen was er nog niets bekend over FAS (het syndroom dat je kind kan krijgen bij overmatig alcoholgebruik tijdens de zwangerschap). Dus ook geen advies dat je niet mocht drinken als zwangere vrouw. En toch waren de meeste kinderen die geboren werden gezond.
Dus toen ben ik gaan graven. Blijkt dat er inderdaad, zoals het alcohol centrum eigenlijk ook zegt, geen onderzoeken zijn hoeveel alcohol nu ècht kwaad kan. Omdat het natuurlijk niet ethisch is om zo'n onderzoek te doen. Als je verder zoekt, blijkt dat er eigenlijk alleen bekend is dat binge drinking (grote hoeveelheden alcohol in korte tijd drinken) echt schadelijk kan zijn (niet eens in alle gevallen). Dit is een goed artikel erover: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6353268/
Alles bij elkaar was mijn conclusie: Adviezen omtrent alcohol zijn (zoals veel voedingsadviezen tijdens de zwangerschap) gebaseerd op 'better safe than sorry' en daar ben ik het mee eens, dus dat volg ik ook. Maar als je je een keer vergist en toch een kleine hoeveelheid binnenkrijgt (bijvoorbeeld dat iets alcoholvrij toch geen 0,0 blijkt of er wijn of bier in één of andere saus zit) dan is dat ècht niet schadelijk.
En ik zou het mooi vinden als het ooit een keer wel echt goed onderzocht wordt. Misschien mag mijn dochtertje tegen de tijd dat ze ooit zwanger is dan wel van een glaasje wijn per dag genieten (of niet, maar dan weet men tenminste zeker waarom dat zo is)

vorig jaar
Reactie op Cv-ketel
Per dag. Niet dat ik dat doe, maar vroeg het me laatst af n.a.v. een histor ...
Bedankt voor je uitleg! Toch vind ik dat er nog wel echt een groot verschil zit tussen een keertje per ongeluk alcohol binnen krijgen of elke dag of week drinken. Dat FAS is één facet, maar er komt steeds meer onderzoek dat ook kleine hoeveelheden alcohol voor volwassenen niet goed zijn, het verhoogt oa het risico op kanker en hart- en vaatziekten. Nu ben ik zeker niet roomser dan de paus en er zijn meer dingen in het leven 'slecht' voor je die soms toch mentaal goed of fijn zijn om te doen. Maar dat vind ik het andere uiterste dan promoten dat elke dag een glas wijn geen kwaad zou kunnen..

vorig jaar
Mijn moeder heeft echt wel een paar keer een glaasje gedronken toen ze zwanger was van mij en ik ben nu een gezonde vrouw van 38. Lekker loslaten meid. Het is per ongeluk gebeurd en is nu niks meer aan te veranderen. 99,99999% dat er niks aan het handje is

vorig jaar
Zoals de meeste al zeggen zou ik er niet om stressen als het al gegeten is, zou alleen misschien niet meer gaan eten. Ik ontwijk tiramisu ook, ondanks dat ik er wel zin in heb haha.