22 Reacties
8 dagen geleden
Hey, wat jammer dat het niet goed wil lukken en je zo verdrietig voelt. Borstvoeding kan het mooiste zijn wat er is, maar het is niet altijd vanzelfsprekend.
Bij mijn eerste dochter lukte het ook niet meteen goed. Ze had te wenig, het deet zeer en ik had dan nog een borstontsteking. Uiteindelijk heb ik 15 maanden met veel plezier gevoed.
Mij heeft een bezoek aan een lactatiekundige erg goed gedaan. Ze heeft me goed laten zien hoe is moest aanleggen, kolfen, het schema om de voeding op gang te krijgen en heeft town tepelhoedjes aangeraden.
Heb je al met een lactatiekundige gesproken?
Succes, hoop dat het nog lukt! En anders is kunstvoeding ook een prima alternatief. Maak het jezelf niet te moeilijk.
8 dagen geleden
Hier precies hetzelfde. Toen ik ook nog eens 40 graden koorts kreeg van de stuwing heb ik besloten om over te gaan op fulltime kolven. Ik heb ook nog eens enorme overproductie (ik kolf 240ml in 15 minuten) en daardoor kreeg de baby veel te snel de melk binnen en ging hij spugen. Nu hij het in een flesje krijgt spuugt hij niet meer. Het kolven was pijnlijk in het begin maar nu is het goed te doen. Het is voor mij echt een hele opluchting. Bij mijn dochter heb ik 7 maanden lang fulltime gekolfd.
8 dagen geleden
Wat jammer dat het nog niet gaat zoals het moet gaan.
Ik zou als ik jou was een lactatiekundige inschakelen,
En wat betreft de pijn tijdens het voeden zou ik zeggen koop tepelhoedjes
Ik voed wederom nu mijn 3de kindje met tepelhoedje, ook mede omdat zijn tong en lipbandje te kort/strak zijn, deze worden dinsdag aanstaande geknipt.😑
Maar ook omdat het anders erg veel pijn doet.
Ik zou het nog niet opgeven als ik jou was. Maar eerst dit eens gaan proberen.
8 dagen geleden
Hey ik had ook een hele zware opstartperiode met borstvoeding. Mijn tepels deden zo een zeer en binnen een paar dagen zaten er wondjes op en zelfs een beginnende infectie! Toen de hulp van een lactatiedeskundige aangevraagd en toen bleek dat haar mond (tong riempje en lipriempje) niet optimaal zijn. Sindsdien geef ik borstvoeding met een tepelhoedje en m’n tepels zijn helemaal in orde. Nu 3 weken + 2 dagen verder drinkt ze een paar keer per dag zonder tepelhoedje. Als ze moe wordt en alleen op het puntje van mn tepel begint te zuigen haal ik haar eraf en gebruik alsnog het tepelhoedje.
Wat betreft de stuwing…. Ik heb 4 dagen onuitstaanbare pijn gehad, echt alsof mijn borsten ontploften. Had opeens een cup F (vanaf cup C/D) en mn huid op een van m’n borsten is toen ook uitgescheurd (lichte striae binnen 1 dag).
Ik heb zelf toen niet gekolfd en de borst om en om gegeven op advies vd lactatiekundige en kraamzorg. Dat betekende dat een tijd lang m’n borsten om en om verschrikkelijk pijn deden maar ik tenminste nog op m’n zij kon liggen. Nu is het inmiddels bijna helemaal in orde met zo nu en dan een halve dag lichte stuwingen.
Wat betreft dat dysforische gevoel, daar ben ik niet mee bekend. Klinkt rot, maar ik kan me ook voorstellen dat het komt doordat het zoveel pijn doet! Borstvoeden kost daarnaast ook heel erg veel tijd, ook in de nacht (mijn kindje drinkt geregeld 30-45min, heel soms meer dan een uur als ze echt moe is).
Ik zou idd een lactatiekundige benaderen. Verder hielp het mij om in mijn achterhoofd te houden dat ik altijd nog kan stoppen en op flesvoeding over kan gaan. Of deels fles deels borst. Het lukt nu, maar ik had in mijn hoofd we besloten: als het niet lukt is een niet-gesloopte moeder belangrijker dan de moedermelk! Als jij hier helemaal aan onderdoor gaat en je hebt geprobeerd wat je kan om je voornemen van borstvoeding geven te realiseren, dan kan je altijd nog voor het alternatief kiezen!
8 dagen geleden
Hi meid,
Borstvoeding hoort geen pijn te doen, heb je hulp gekregen van een lactatiedeskundige voor het aanhappen? Als het na 2-3x zuigen nog pijn doet moet je loskoppelen en opnieuw laten aanhappen. Dat is echt even oefenen voor je meisje, een grote hap maken met haar kleine mondje. Dat heeft tijd nodig. Vraag echt om hulp van een lactatiedeskundige, ook als dit misschien niet vergoed wordt.. flesvoeding kost ook geld dus het is de investering wel waard.
Qua emoties, je lichaam maakt een enorme switch in hormonen, heel normaal. Laat het lekker over je heen komen!
Tips: Teddy Roorda of the Thompson method op YouTube even checken voor filmpjes mbt aanhappen.
Ik heb zelf de Thompson method gebruikt, 16,5 maand borstvoeding gegeven.
Succes ❤️
8 dagen geleden
Tepelhoedjes kunnen inderdaad erg helpen! Een check met een lactatiekundige of het aanleggen goed gaat kan ook nooit kwaad.
Daarnaast is borstvoeding geven best wel een gedoe. Voor een natuurlijk proces komt er best wat bij kijken vond ik zelf. Ik kan me goed voorstellen dat je misschien hele andere verwachtingen had omdat het soms via o.a. social media niet altijd een realistisch beeld van wordt geschetst. In de praktijk is het gewoon best hard werken, met name in het begin.
8 dagen geleden
Ik heb een zoon van 6 nov en ik ga ook door de grond de 1e 20 seconden, dit komt omdat ik kloven heb gekregen van de 1e dagen. Ik gebruik nu rite aid hydrogel pads en merk dat de pijn al minder wordt. Als je kleine goed aanhapt moet dit vanzelf overgaan.
Wat betreft het nare gevoel herken ik van de vorige keer bij mijn dochter, heel apart, maar ook dit ging langzamerhand over.
Als het echt niet beter wordt, zou ik inderdaad een lactatiekundige inschakelen zij kunnen je vast helpen.
8 dagen geleden
Heel herkenbaar hoor, pijnlijker, tijdrovender dan gedacht en stille en minder stille traantjes tijdens het voeden komen hier ook voor. Onze baby is geboren op 7 november, ik heb sinds gisteren minder pijnlijke tepels. Hopelijk heb jij ook snel verlichting. Ik heb de afgelopen week echt meerdere keren op het punt gestaan om het 'op te geven', zo zwaar valt het me met vlagen. Heb nu tegen mezelf gezegd dat ik het in ieder geval tot 2 weken ga proberen, en een lactatiekundige ingeschakeld. Denk dat het enorm veel geruststelling kan geven dat iemand meekijkt met aanleggen en of de kleine goed drinkt,, dat hoop ik in ieder geval.
Op de borstvoedingsavond zei de lactatiekundige: borstvoeding is alleen het beste voor de baby als het werkt voor mama. Dat hou ik heel erg in mn achterhoofd de komende tijd, ook al doet de gedachte om de borst op te geven hier ook pijn.
Heel veel succes en sterkte ❤️
8 dagen geleden
Wat vervelend dat je dit zo moet ervaren! Ik heb vanaf de 2e dag ook zo een pijn gehad tijdens het aanhappen en ook dat het daarna nog doorging. Heb de 3e nacht echt gehad van "ik kan dit niet meer ik moet stoppen". Waarschijnlijk hapte de baby niet goed aan en heeft hij m'n tepels kapot gezogen.
Heb toen eerst op advies van kraamhulp hydrogel pads gekocht zodat m'n tepels tussendoor wat beter kunnen herstellen: https://www.123kleintje.nl/product/rite-aid-hydrogel/?utm_source=Google%20Shopping&utm_campaign=Google%20Shopping%20Feed&utm_medium=cpc&utm_term=1292&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA_9u5BhCUARIsABbMSPthF-zJvjn1IP8R_Z31KAC_Bv9PEa24NMFXZRiTZwaGBmJMleD5o_EaAkOzEALw_wcB
Daarna nog een paar keer een tepelhoedje geprobeerd maar dat vond m'n baby helemaal niks. Nu geef ik één borst per keer en sindsdien heb ik niet meer die tenenkrommende pijn (zit vandaag op dag 10) dus het kan beter worden.. maandag laat ik alsnog een lactatiekundige langskomen en dat zou ik jou ook aanraden!
Probeer het nog even vol te houden maar heb wel duidelijk voor jezelf waar je grens is want een blije mama is ook belangrijk 💞
8 dagen geleden
Reactie op Roce
Hier precies hetzelfde. Toen ik ook nog eens 40 graden koorts kreeg van de ...
Hoi Roce. Heb je een tip voor een fijne kolfmachine ?
8 dagen geleden
Heel herkenbaar van die sombere gevoelens! Ik zag die eerste 2 minuten oprecht NIKS meer zitten in het leven. Dus je bent zeeeeker niet de enige. Toen ik hierover hoorde was ik zo enorm opgelucht dat ik niet de enige was die dit ervaarde.
Sterkte en denk om jezelf! 🩷 je kindje heeft liever een gelukkige mama dan een mama die enorm op ziet tegen de borstvoeding.
8 dagen geleden
Reactie op Manu26
Wat jammer dat het nog niet gaat zoals het moet gaan.
Ik zou als ik jou w ...
Ga ik doen!
8 dagen geleden
Reactie op tdkramer
Heel herkenbaar van die sombere gevoelens! Ik zag die eerste 2 minuten opre ...
Het is zo naar en toch redelijk onbekend. Niemand die mij hiervoor waarschuwde. De kraamzorg kende het niet. Maar gelukkig vond mijn vriend een artikel en herkende ik mijzelf meteen! Ik hoop dat het afneemt. Dankjewel voor je reactie!
8 dagen geleden
Reactie op Mama_M_1995
Wat vervelend dat je dit zo moet ervaren! Ik heb vanaf de 2e dag ook zo een ...
Een borst per keer is ook een optie! Ga het eens proberen. Bedankt.
7 dagen geleden
Ik heb echt héél veel gehad aan dit filmpje
https://youtu.be/wjt-Ashodw8?si=nKJ4wqzoc6vnJ5do
Succes mama!!!
7 dagen geleden
Reactie op _Kelly
Wat vinden jullie een fijne app om dit in bij te houden?
Baby tracker!