6 Reacties
één maand geleden
Hoi, bij mijn twee kinderen heb ik de overige melk afgekolfd om dit in te vriezen. Zo kon m’n vriend op ten duur flesjes in de avond geven en kon ik na het kolven gelijk weer gaan slapen. Of overdag kon iemand van het opgespaarde melk uit de koelkast een flesje geven waardoor ik niet elke keer aan een baby vast zat. Dit kan je doen maar ik raad je dan wel aan om dat niet langer te doen dan 5 minuten.
Na het kolven zal ik wel eventjes je borst een beetje masseren om ontstoppingen te voorkomen. En de hoeveelheid in de gaten houden zodat je geen overproductie krijgt of hele ongelijke borsten.
Ik weet van een borst dat die namelijk meer produceert omdat de kindjes bij mij geneigd zijn een voorkeurshouding naar rechts te krijgen ivm de cosleeper dat aan mijn linkerkant staat. ( ik weet niet hoe ik dit beter moet uitleggen) het komt erop neer dat mijn kindjes een voorkeur hadden voor een borst waardoor de productieverschil enorm werd.
Ik probeerde het dan bij te houden door de andere borst mee te kolven.
Hierdoor kon ik veel melk opslaan wat fijn was. Voornamelijk bij de dipjes die je nog kan krijgen bij terugloop van de melkproductie (volgens mij bij 3 weken). Overigens is het ook goed om je lichaam zelf de vraag en aanbod te laten reguleren, dus gewoon niet afkolven en het laten lopen. Dat duurt wel een aantal dagen en het kan pijnlijk aanvoelen maar daar moeten we allemaal tochten keertje doorheen.
Dus eigenlijk ligt het eraan of je zelf volledig bv aan de borst wilt geven of je kindje ook alvast kennis wilt laten maken met een flesje.
Sorry voor de omslachtige reactie en succes 🍀
één maand geleden
Reactie op MerelR94
Hoi! Ze raden aan om pas vanaf 6 weken af te kolven omdat je anders meer ka ...
Volgens mij is hier niet 1 aanbeveling voor, heb er pas een heel boek over gelezen waar juist wordt aangeraden om vrijwel vanaf het begin (of na een week of zo als je een beetje stabiel zit) na de ochtendvoeding melk af te kolven, en die als laatste avondvoeding te geven. Omdat die vaak voedzamer is dan de laatste avondvoeding wanneer de moeder heel moe is, en de vader dan ook alvast een fles kan geven zodat de moeder wat langer kan slapen en de baby zo ook vast een beetje aan de fles went.
één maand geleden
Reactie op kristab88
Volgens mij is hier niet 1 aanbeveling voor, heb er pas een heel boek over ...
En zo heb ik juist weer gelezen dat in de melk die je 's avonds aanmaakt meer melatonine zit, waardoor het kindje beter zou slapen... zo zie je maar weer, elk advies verschilt...
Maar volgens mij is het nooit aan te raden om na elke voeding standaard af te kolven, want dan krijg je inderdaad overproductie.
Het allerbeste is natuurlijk om eens contact op te nemen met een lactatiekundige voor advies. Antwoord op dit soort vragen is vaak ook gewoon gratis is mijn ervaring 😉
één maand geleden
Reactie op Monica36
Hoi, bij mijn twee kinderen heb ik de overige melk afgekolfd om dit in te v ...
Ja zo deed ik het ook. Een keer was ik op een week vakantie essentiële onderdelen van de kolf vergeten en kon ik niet dat extra kolven, ik had overproductie gegenereerd door steeds extra kolven. Toen bijna borstontsteking, oeps.
één maand geleden
Een baby hoeft de borst niet leeg te drinken, borstvoeding is vraag en aanbod. Sommige kindjes hebben genoeg aan 1 borst per keer, andere willen 2 borsten, nog een ander kindje wil er 3 of 4 per keer. 😉 Zeker de eerste periode moet de borst en het kindje op elkaar afgestemd raken. Stel je gaat helemaal niet extra kolven, dan raakt de borstvoeding perfect afgestemd op dat wat je kindje nodig heeft. Je zal merken dat als je kindje dan t.z.t. een groeispurt krijgt hij vaker naar de borst vraagt omdat hij meer melk nodig heeft; hoe meer hij vraagt hoe meer je borsten gaan produceren. Prachtig “systeem” toch. 🙃 Je kan af en toe wel wat kolven, maar zou dit zeker niet te vaak doen want dat krijg je overproductie. En stuwing is normaal de eerste week. Succes en veel borstvoedingsplezier! 😊