6 Reacties

één maand geleden

Ik had gelezen dat je t beste een week of 4 voor je weer gaat werken kunt beginnen. En dan in de ochtend ongeveer een uur na de voeding kolven. Je lichaam denkt dan dat t een nieuwe voeding is en schroeft de productie een beetje op. Zo kun je een voorraad aanleggen. Ik heb t zelf nog niet gedaan, ben nog zwanger van de eerste.. maar dat is wat ik gelezen heb😬

één maand geleden

Wat ik de vorige keer deed was een paar weken voor ik weer aan het werk moest, iets na de voeding kolven, zo opgespaard naar een klein voorraadje. En dan vanaf dat ik weer moest werken zo'n 3x per dag op werk gekolfd. Deze voeding was dan voor de volgende werkdag. Mijn vriend gaf eigenlijk nooit een fles toen ik nog verlof had, dit dus pas vanaf een week of 10, toen ik weer moest werken.

één maand geleden

Hi! Ik snap je zorgen maar ik zal je echt adviseren om dit op zijn beloop te laten. Dit is erg afhankelijk van je melkproductie. Misschien heb je heel veel melk en kan je het makkelijk extra afkolven als voorraad. Maar misschien heb je minder productie en moet je sowieso bijvoeden met flesvoeding. Het advies over kolven enzo kan je tegen die tijd ook aangepast krijgen van het consultatiebureau. Die helpen je graag. Bij mijn eerste zoontje had ik hele plannen en schema's uitgedacht, dronk hij niet uit de borst en moest ik vanaf dag 1 fulltime kolven. Het loopt toch altijd anders dan verwacht. Als je in je zwangerschapsverlof borstvoeding kan geven is dat al prachtig. Ga je over op kunstvoeding, ook geen probleem, dat is hier in Nederland super geregeld. En dat voeden door je partner, gewoon een half uur voordat je normaal voeden zal gaan kolven en dan met de fles voeden om je kindje te leren wennen aan de fles. Een voorraadje kan je (afhankelijk van je productie) makkelijk aanleggen door een paar dagen direct na de voeding nog even af te kolven. Of kunstmatig een extra voedings moment in te lassen tussen twee voedingen in die je afkolft.

één maand geleden

Het ligt idd heel erg aan je productie en hoe vaak je kindje wil drinken. Mijn eerste kwam al vrij snel ‘s nachts niet meer, dus ik had sochtends echt overvolle borsten. Ik gebruikte een haakaa om melk op te vangen uit de borst waar ze niet uit dronk. En als ik wat eerder naar bed wilde kolfde ik savonds zodat mijn vriend dan nog een flesje kon geven.

één maand geleden

Je kan voor de bevalling al een consult inplannen met een lactatiedeskundige om dit soort vragen te stellen. Sommigen geven ook cursussen (online) en dat is niet heel duur en wordt soms vergoed. Mijn voorkeur ligt bij borstvoeding, maar wel met de wens om de kleine ook al vrij snel de fles te leren met afgekolfde borstvoeding. Maar het is maar net wat m’n productie is en hoe makkelijk onze kleine. Het is nu een voorkeur maar het kan zo anders uitpakken dan gewenst.

één maand geleden

Hier de ervaring van iemand die ruim 2 jaar borstvoeding gegeven heeft en vantevoren heel bang was dat het niet zou lukken (vanwege de ervaring van familieleden), dus ook heel veel erover gelezen. Je kunt je natuurlijk door het consultatiebureau laten adviseren, maar ik zou eerder een lactatiekundige aanraden. Consultatiebureau (en ook vaak kraamzorg) adviseren toch al vrij snel kunstvoeding, terwijl dat eigenlijk nog niet nodig is. Qua voorbereiding/leesvoer: - het boek: Borstvoeding, een handleiding voor ouders van La Leche Legue heb ik veel aan gehad - een borstvoedingscursus volgen (wordt bij bijna alle aanvullende verzekeringen vergoed) - Teddy Roorda volgen op instagram (zij heeft ook een online cursus, die wil ik dit keer nog doen) Qua kolven heb ik tijdens mijn hele verlof kleine beetjes extra gekolfd met een siliconen kolf en dit in (grote) ijsblokjesvormpjes ingevroren. Een ijsblokje was 30 ml, dus kon het naderhand zo ontdooien als mijn dochter het nodig had. Daarnaast ook af en toe kleine hoeveelheid opgespaard in de koelkast (als het afgekoeld is mag je van meerdere kolfmomenten samenvoegen en dan de houdbaarheid van de minst houdbare aanhouden) en daarmee gaf mijn man vanaf 4 weken al af en toe een flesje. Qua voorraad heb je eigenlijk al genoeg aan één dag (en is heel erg afhankelijk van het aantal voedingen dat je kindje dan nog krijgt), want de dag dat je bent werken kolf je en heb je weer nieuwe voorraad :) Een elektrische kolf heb ik pas gekocht vlak voordat ik weer ging werken. Hopelijk heb ik die dit keer zelfs nauwelijks nodig, want je mag ook naar de kinderopvang op en neer om live voeding te geven tijdens je kolftijd. Die is dit keer veel dichter bij mijn werk, dus dat ben ik nu van plan :) Het is in het begin zeker wat extra moeite om borstvoeding te geven, maar uiteindelijk is het juist minder moeite: je hebt het altijd bij je en het is altijd de juiste temperatuur. En onze ervaring is ook dat ons dochtertje veel minder vaak en àls, dan veel korter ziek was dan leeftijdsgenootjes (dus ook maar 2x thuis hoeven blijven om voor haar te zorgen omdat ze niet naar de opvang kon)