12 Reacties

3 maanden geleden

Geen ervaring mee maar ik lees dat je het beste contact op kan nemen met je chirurg, die kan je dat vertellen adhv hoe ze het hebben uitgevoerd. En na geboorte een lactatiekundige misschien inschakelen omdat je grote kans hebt dat je moet gaan bij voeden. Maar alles wat je kan geven is waardevol voor je baby zolang als het voor jullie beide geen stress geeft. Borstvoeding geven na een borstverkleining is mogelijk als: er nog voldoende melkklieren zijn. de melkklieren verbonden zijn met de tepel. er genoeg onbeschadigde zenuwen over zijn die een prikkel naar de hersenen kunnen sturen om voor melkaanmaak te zorgen.

3 maanden geleden

Ik heb er ook geen ervaring mee, ik heb precies dezelfde twijfel. Toen ik 18 was een borstverkleining gehad (nu 30) en nu groeit langzaam de wens om toch (al is het maar iets) borstvoeding te geven. Hoeft niet eens volledig te zijn.. Ik probeerde vanmorgen is wat te "handkolven" of hoe je het wil noemen. En bij mij kwamen uit beide tepels iets vocht/colostrum! Dus ik ga nu toch met de verloskundige overleggen hoe en wat verder.. misschien dat je dat ook af en toe kunt proberen?

3 maanden geleden

Reactie op Evievdmt

Ik heb er ook geen ervaring mee, ik heb precies dezelfde twijfel. Toen ik 1 ...
Ik ben btw nu 16+5, dus is jog best wel vroeg

3 maanden geleden

Zelf geen ervaring, maar mijn schoonzus wel. Zij heeft een borstverkleining gehad en geprobeerd borstvoeding te geven, ook met kolven maar het wilde steeds niet goed lukken. Ik gok dat er wel wat uitkwam (waarom blijf je anders kolven) maar verre van genoeg voor de baby. Het zorgde bij haar voor heel veel verdriet en frustratie, alsof ze nu niet genoeg deed voor haar baby. Weet dat als t niet lukt, je nog steeds een goede moeder bent.

3 maanden geleden

Ik herken mezelf in je verhaal. Ik ga richting het einde van de zwangerschap al een keer in gesprek met de lactatiekundige op advies van m’n verloskundige. Door vooraf al wat tips te krijgen hoop ik meer kans op succes te hebben. Mocht het niet lukken is het voor mij ook oké, ik wist bij de keuze voor de operatie dat dit een gevolg kon zijn.

3 maanden geleden

Reactie op Evievdmt

Ik heb er ook geen ervaring mee, ik heb precies dezelfde twijfel. Toen ik 1 ...
Vanaf wanneer kan je hand kolven, ik ben nu bijna 16 weken ?

3 maanden geleden

Ik heb een borst verkleining gehad, maar ik ga het denk ik niet proberen. Het ligt er aan hoe lang het geleden is, of ze veel hebben weggehaald en of ze de tepel hebben verplaatst/verkleind bijvoorbeeld. Bij mij is het 3 jaar geleden, ze hebben mn tepel verkleind en verplaatst dus de kans is klein dat het lukt en als het al lukt en voldoende productie zal zijn.

3 maanden geleden

Reactie op Elisa124

Ik heb een borst verkleining gehad, maar ik ga het denk ik niet proberen. H ...
Jaa bij mij hebben ze ook de tepel verplaats, en is nu 1 jaar geleden .

3 maanden geleden

Reactie op liset1506

Vanaf wanneer kan je hand kolven, ik ben nu bijna 16 weken ?
Poeh, geen idee.. vriendinnetje zei dat ik het af en toe kon proberen, of er iets uit komt.. Er is echt maar 2 a 3 druppels gekomen hoor. Ik heb er ook vrede mee als het niet lukt, dat is de keus die je hebt gemaakt inderdaad. Bij mij is ruim 12 jaar geleden ook de tepel verplaatst, en is er per borst ong 600 gram weggehaald. Maar wie weet heb ik wat geluk omdat het al zo lang geleden is. Las dat de klieren in de loop van de tijd terug kunnen groeien of gedeeltelijk.. Ik snap dat heel veel het niet willen proberen, ik had ook uberhaupt gedacht dat ik geen keus had. Wil wel aangeven dat je geluk kunt hebben door toch iets te kunnen geven misschien. Die hoop heb ik ook. Al is het maar voor troost oid

3 maanden geleden

Ik ga het zeker proberen, lukt het niet dan niet. Maar als ik het niet heb geprobeerd ga ik dat mezelf kwalijk nemen.

3 maanden geleden

Reactie op liset1506

Vanaf wanneer kan je hand kolven, ik ben nu bijna 16 weken ?
Zelf geen borstverkleining gehad, maar was bij de eerste wel heel bang dat borstvoeding niet zou lukken, omdat het zowel mijn oma als mijn moeder nooit gelukt is. Ik heb toen prenataal gekolfd (soms ook wel antenataal kolven genoemd). Hiermee mag je vanaf 36 weken zwangerschap beginnen, omdat het de bevalling zou kunnen vervroegen (ben zelf met 38+6 bevallen, dus prima termijn). Je kolft dan met je handen 3 keer per dag (dus echt alleen met je handen, niet met een handkolf). Je kunt de melk, als die eruit komt, opvangen en in spuitjes invriezen. Het duurde bij mij wel 2 dagen voordat er überhaupt druppels uitkwamen en een week voordat er ook echt iets uitkwam dat ik in kon vriezen (en dan heb ik het over 2 milliliter ofzo 😅) Ik vond dit om meerdere redenen heel fijn: 1. Het gaf me vertrouwen dat er melkproductie was en dat dit wel eens zou kunnen lukken 2. Bij de geboorte was de melkproductie al op gang, dus iets minder pijnlijk, omdat de baby dan iets minder moeite hoeft te doen 3. Onze dochter dronk niet gelijk goed aan de borst, dus was het heel fijn om die spuitjes te hebben om bij te voeden (ipv bijvoeden met kunstvoeding) 4. Het kolven met de handen was ook fijn om later nog te kunnen doen bij stuwing/pijnlijke plekken. Het is dan fijn om hier al goed mee vertrouwd te zijn. Als je prenataal kolven op Google zoekt, vind je er ook veel informatie over en ook wat filmpjes over hoe het moet. Hopelijk heb je hier iets aan 😊 Als het lukt, ook al is het maar gedeeltelijk, is borstvoeding wel iets heel moois om je kindje te kunnen geven. Hier heb ik het uiteindelijk ruim 2 jaar kunnen doen, totdat ik zwanger werd van nr. 2 😊

3 maanden geleden

Reactie op liset1506

Jaa bij mij hebben ze ook de tepel verplaats, en is nu 1 jaar geleden .
Hoe langer het geleden is, hoe meer kans is dat het lukt. Ik denk dat de kans bij jou kleiner is omdat het zo kort geleden is en ze hebben melkklieren en zenuwen doorgesneden om de tepel te kunnen verplaatsen. Je kan het altijd proberen uiteraard. Maar mijn chirurg vertelde mij dit destijds. Als het langer geleden is, is de kans dat het weer aangroeit.