54 Reacties
één maand geleden
Hiii , ik heb altijd de speentjes en flesjes in een pan met kokend water gesteriliseerd . Zo’n minivaatwasser is een onnodige aanschaf denk ik. Naast koolsla wat een verkoelende werking heeft is het handig om bij het voeden een hydrofiele doek te gebruiken voor de lekkages en toeschietreflex. Een “opvang kolf” voor je tweeede borst is echt een must. En voor de rest comfortabele vesten en tuien met knopen heb je eigenlijk niet echt veel meer nodig.
één maand geleden
Reactie op Monica36
Hiii , ik heb altijd de speentjes en flesjes in een pan met kokend water ge ...
Ah oke, dus het zijn meer luxe artikelen als ik het zo lees. Heb je misschien een voorbeeld van de opvangkolf? Lekken de borsten bij het voeden tegelijk??? 🙃 i am new here
één maand geleden
Ik zou zeker wachten met dingen aanschaffen totdat de borstvoeding goed loopt en dat je weet dat je dusdanig lang door wilt gaan zodat je de spullen die je noemt als flesjes, kolf etc ook echt nodig zal hebben. Anders is het echt zonde van je geld. Ik heb mijn eerste zo’n 21 maanden borstvoeding gegeven, nooit speciale borstvoedingskleding gehad, ik had een borstvoedingsbh aan, topje erover en een shirt/vest of trui. Dat laatste omhoog, topje omlaag en hup je kan netjes bedekt voeden! 🙂 borstvoeding is een hele goede tepelcreme, dus ook nooit speciale tepelcreme gebruikt. Daarnaast lekte ik amper uit de borst waaruit niet gedronken werd, dus ook geen opvangkolf/hakaa ofzo nodig gehad. Mijn tip: alles is echt zo aangeschaft en in huis, echt zonde om op voorhand dingen te kopen die je misschien helemaal niet nodig gaat hebben. Wasbare zoogcompressen heb ik maar een paar weken nodig gehad. Als je toeschietreflex krijgt en je gaat wel een klein beetje lekken dan kan je de deurbelmethode gebruiken (tepel indrukken) dan stopt het toeschieten aan die kant vanzelf. 😊
één maand geleden
Reactie op Xx2021
Ik zou zeker wachten met dingen aanschaffen totdat de borstvoeding goed loo ...
Fijne tips!! Dankjewel. Maar stel de borstvoeding lukt niet, is een sterilisator en een flessenwarmer dan juist niet heel handig zonder magnetron? En een droogrek speciaal voor flesjes? Mind you: ik heb een super klein aanrechtblad hahahah
één maand geleden
Idd eerst kijken of het allemaal goed loopt en hoe jij en de baby het ervaren. Ik heb ook gaandeweg de spullen gekocht die ik nodig had (bijna 2 jaar kunnen geven).
Ik had een brandweerslang toeschietreflex dus ik gebruikte een melkcollector/opvangkolf aan de ene borst als ik de andere voor voeding gaf, kon mij zo 200/300cc opleveren. Maar dat is volgens mij meer uitzondering. Als je gaat voeden dan krijg je aan beide kanten een toeschietreflex. Had het zelfs als de baby al ging huilen en ik bijv. In de andere kamer was. 😂🫣 Het is echt een samenwerking, baby huilt en je borsten huilen mee haha.
Hydrofiele doeken, goede bh en pads voor in de bh waren mijn opstart. Vanuit daar steeds een beetje meer afhankelijk van het hoe en wat. Ga er vooral relaxed in en verwacht niet gelijk de productie van een melkkoe, de opstart is meestal traag en hard werken. Ik hoop dat het mij ook weer mag lukken dit keer.. 🤞 succes!
https://www.mamaloes.nl/lansinoh-moedermelk-collector-50810/?channable=03b1bb696400313432333953&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwyL24BhCtARIsALo0fSBC6VUu6C_4a3hmrQXy0s4sYAOQL4EHRq3tp_UTaSxsklvbzebDA8MaAoAxEALw_wcB
één maand geleden
Reactie op hello_baby
Idd eerst kijken of het allemaal goed loopt en hoe jij en de baby het ervar ...
Bedankt! Fijne tips en info zit hier ook tussen. Echt onwerkelijk als ik de link open en ik die tools zie 😅. Eerste keer borstvoeding lijkt me zooooo raar. Ik ga in ieder geval mijn best doen..
één maand geleden
Wat tips van een ervaren borstvoeder over kolven en flessen:
Het advies is om pas na 4-6 weken te starten met kolven en oefenen met een flesje. Het is namelijk essentieel dat je baby eerst goed leert om aan de borst te drinken, en hoe meer dit gebeurt hoe beter jouw melkproductie zich afstemt op de behoefte van je baby. Vraag = aanbod (soms met een vertraging van enkele dagen).
In die weken komt vanzelf de aap uit de mouw: heb je veel melk of juist weinig? Bij weinig melk kan eerder kolven soms nodig zijn om de productie extra op gang te brengen, maar alleen als je kindje niet goed groeit. Dan moet je je ook afvragen of de aanhap goed is en kan je het beste zsm een lactatiekundige laten meekijken (wordt vaak vergoed vanuit je aanvullende verzekering). Bij veel melk moet je juist niet extra klooien met kolven. In principe geldt zodra je gaat oefenen met flesjes drinken: jij kolft als de baby een fles drinkt. Zo houd je vraag en aanbod gelijk. Maximaal 1 keer per dag kan je een uur na de ochtendvoeding wat extra kolven om wat melk te sparen voor dit eerste flesje. Hier begin je pas mee als je kindje goed aan de borst drinkt, na dus 4-6 weken. Kolven en flessen worden natuurlijk t.z.t. wel nodig als je de deur uit wilt zonder je baby, bijvoorbeeld om te werken. Wacht dus ook niet te lang met een fles oefenen, want voor je baby is het echt een andere drinktechniek die vaak wat oefening vraagt als het de borst gewend is.
Oh en een sterilisator is niet per se nodig: tegenwoordig is het advies om alleen voor eerste gebruik te steriliseren en daarna gewoon met een sopje af te wassen (niks mis mee als je net als ik geen magnetron hebt). Een flesje warmden wij op in een mok met warm water. Gaat net zo snel, ook onderweg! Ik heb het nooit gemist in 18 maanden borstvoeding.
Bij overnemen van een kolf: zorg ivm hygiëne er wel voor dat je de losse kolfonderden vervangt! Kan je meestal online bestellen.
Kortom: al deze spullen heb je niet nodig vanaf dag 1 en zijn in geval van nood zo in huis. Richt je eerst op het op gang krijgen van de borstvoeding en eraan gewend raken samen met je kindje (veel knuffelen/huid-op-huid contact helpt!!) en daarna komen al die andere dingen wel. Zoek alvast online een telefoonnummer van een lactatiekundige in jouw buurt voor het geval het niet soepel loopt en wacht ook in de kraamweek niet om haar te bellen (kennis bij kraamzorg is soms wisselend). En lees je in op betrouwbare websites, zoals www.borstvoeding.com.
Laat je dus niet afleiden door al die lijstjes! Borstvoeding kenmerkt zich (als het goed loopt) juist doordat je weinig tot geen spullen nodig hebt. Jouw lijf is namelijk een geweldige flessenwarmer en sterilisator in één! Succes!♥️
één maand geleden
Geef niet op, het is hard werken, kost veel energie maar het hoort geen pijn te doen. Schakel zsm een lactatiedeskundige in zodat jouw bv avontuur een positief iets is. Het is echt even een leerproces.
Inlezen over het aanhappen, bijv Thompson method is een aanrader. Daar heb je meer aan dan alle spulletjes. Bol.com is de volgende dag in huis 😊
één maand geleden
Ik heb bij mijn eerste kindje full time borstvoeding gegeven en heb toen besloten niets (op een tubetje tepelcreme na) van te voren te kopen en dat te doen wanneer nodig. Uiteindelijk niéts bijgekocht, maar wel 2,5 jaar gevoed. Als je weer wilt gaan werken heb je op een gegeven moment een kolf nodig en wat flesjes, maar dat komt tegen die tijd wel weer. Wil nu weer fulltime bv gaan geven en heb me wederom niet gek laten maken door die 'boodschappenlijstjes'.
één maand geleden
Ik had bij mijn eerste enkel wat jij ook in huis hebt gekocht en wat flesjes en kleine verpakking Nutrilon ( je hebt van die zakjes) voor het geval ik te weinig zou produceren en we moesten bijvoeden.
Verder zweer ik bij de hydrogel breast disk. Mijn pijnlijke tepels en kloven waren door deze dingen zo weg!
Nu heb ik zelf naast een kolf, Medela bewaarflesjes ook zakjes in huis voor in de vriezer. Maar vanuit ervaring van mijn eerste gebruik je die weinig in de eerste 3/4 weken. Hierna is het wel handig om af en toe een flesje te geven zodat kindje niet gaat weigeren
één maand geleden
Reactie op Annesoof83
Ik heb bij mijn eerste kindje full time borstvoeding gegeven en heb toen be ...
Inderdaad. Eerst even zien of het lukt en als je besteld heb je het de volgende dag in huis!
Wij hebben veel gehad aan de Philips stoomsterilator, dat is misschien wel een goede tip!
één maand geleden
Ik hoop ook borstvoeding te geven, heb 4 glazen flesjes die ik gewoon in een pot kan uitkoken om te steriliseren.
En daarnaast hebben wij deze van de foto:
Je kan flesjes opwarmen, ontdooien… stomen, blenden, steriliseren maar ook groentehapjes enz ontdooien. :) 1 apparaat voor alles 😃
één maand geleden
Was zelf ook benieuwd, maar door dit topic wel weer gerustgesteld 🤭
Heb sws het idee dat we als first time moeders vaak te veel kopen omdat we het allemaal nog niet zo goed weten 🫣