54 Reacties
één maand geleden
Oh en een flessenrek!
Maar weet je, alles is zó in huis als je her nodig hebt.
Wij hadden dus kolf, flessenwarmer, sterilisator en flessenrekje.
Je borstel zijn het meest belangrijk, al het andere komt wel:)
één maand geleden
Fijne spulletjes en kleding kunnen je borstvoedingsperiode wel makkelijker maken is mijn ervaring. Een melkcollector zoals eerder genoemd was voor mij een life saver tijdens de kraamweek en daarna. Ik bleek enorme stuwing en overproductie te hebben dus ik gebruikte dit soms als de melk echt teveel werd en ik ondanks zoogcompressen wakker werd in een nat bed en de baby nog sliep😅 Maar ook dit is inderdaad allemaal uitproberen en persoons afhankelijk. Ben heel benieuwd hoe het nu zal gaan.
Veel heb ik inderdaad gekocht toen ik beter wist wat handig zou zijn in mijn situatie. Heel veel extra hydrofiele doeken, melk bewaarzakjes en zoogcompressen dus.
En droogrek voor flesjes vonden wij super makkelijk voor zowel fles als borstvoeding. Uit mijn hoofd is het handig om te oefenen met de fles met iets van 6 weken, zodat je baby niet alleen de borst accepteert. Wij vinden deze top voor ma het afwassen (ook kleine keuken) https://www.bol.com/nl/nl/p/oxo-tot-flessendroogrek-baby-compact-flessenrek-flessenrek-baby-afdruiprek-babyfles-droogrek-flessen-baby-grey/9200000099572386/?Referrer=ADVNLGOO002031-S--9200000099572386&gad_source=1
Succes! 😀 Het is een hele speciale tijd, welke melk de baby ook maar krijgt :)
één maand geleden
Reactie op Dua.aaaa
Bedankt! Heb net een voedingskussen van doomoo aangeschaft 🙃. Het is zeker ...
Voedingskussen is wel echt super handig hoor! Deze gebruik je vooral om jezelf een prettige houding te geven en de baby kan er een beetje op steunen, maar het ligt niet tussen jou en de baby in (dus voldoende huid-op-huid contact). De kraamzorg leert je wel hoe je die houdingen met hulp van een voedingskussen kan doen. Ik heb lang kussens nodig gehad om een beetje relaxt te kunnen voeden, maar het went vanzelf om het zonder te doen (bijv als je buiten de deur voedt). Wel goed voor je armspieren!💪
één maand geleden
Reactie op Kwartje93
Voedingskussen is wel echt super handig hoor! Deze gebruik je vooral om jez ...
Dat dacht ik dus ook! Het vult de ruimte tussen je lichaam en je arm zodat je niet hoeft te tillen en je armen niet verkrampen. Krachttraining laat ik liever voor de sportschool 🤣
één maand geleden
Reactie op Dua.aaaa
Bedankt! Heb net een voedingskussen van doomoo aangeschaft 🙃. Het is zeker ...
In mijn cursus zeiden ze ook beter geen voedingskussen maar daar zeiden ze van niet omdat je dan al gauw je kindje zeg maar op het kussen legt en niet meer let of je een goede houding aanneemt voor borstvoeding. Wat dan kan zorgen dat het aanhappen of drinken zelf niet goed gaat, of dat jouw houding niet 'gezond' is voor langere tijd.
Ik heb zelf ook de Doomoo en ga die gewoon gebruiken omdat ik juist wat extra steun nodig heb (hypermobiel) en let dan even extra op of ik wel in een goede houding zit en of ons zoontje ook goed ligt.
En inderdaad, iedereen zegt weer wat anders! Dat viel me ook al op haha. De ene kraamzorg dit, de andere dat..
één maand geleden
Reactie op Vlinderrr
In mijn cursus zeiden ze ook beter geen voedingskussen maar daar zeiden ze ...
Ja vreselijk al die tegenstrijdigheden… maar bedankt voor de tip! Dat klinkt wel logisch ja dat je misschien makkelijker gaat neigen de goede houding los te laten. Ik onthoud hem 🙂
één maand geleden
Hier iemand die uiteindelijk bijna 2,5 jaar borstvoeding gegeven heeft. Beste investering:een goed boek (bijvoorbeeld van La leche legue) of cursus (bijvoorbeeld van Teddy Roorda) ter voorbereiding. En ook als naslagwerk in de kraamperiode. De rest zijn luxe producten en voor iedereen anders, kan alleen zeggen wat ok zelf wel/niet handig vond.
- Sterilisator: hadden we wel (gekregen) maar uiteindelijk weggegeven, want nooit gebruikt. Vond het makkelijker om eens in de zoveel tijd alles in een pannetje te gooien. (En zo'n sterilisator neemt zoveel plek in je kast in...)
- kolf: vanaf het begin een siliconen kol/melkcollector gebruikt (en daarmee toch al wat kunnen opsparen voor het eerste flesje door het in ijsblokjesvormpjes in te vriezen). Elektrische kolf na iets meer dan een maand aangeschaft na een kolfconsult. Vond het zelf wel fijn om toen al af en toe iets langer dan 2 tot 3 weg te kunnen zijn (bijvoorbeeld om 's avonds weer eens te kunne sporten) en dan mijn man dan niet met een krijsende baby achter te moeten laten. We hebben altijd voeding op verzoek gedaan, dus ik kolfde dan meestal vlak voor ik vertrok en dan kun je de melk een aantal uur op kamertemperatuur bewaren.
Flessenwarmer: geleend van schoonzus, maar nooit gebruikt. In het begin in pannetje opgewarmd en later (toen ze nog maar 1x per week een flesje opgewarmd kreeg thuis) gewoon lekker makkelijk in de magnetron.
Voedingskussen: vooral gebruikt tijdens zwangerschap en in de kraamtijd toen ze nog heel klein was en veeeeeeel voedingen op een dag kreeg. Denk vanaf dat ze een maand oud was ongeveer niet meer gebruikt.
- zoogcompressen: wasbaar en ongeveer een jaar gebruikt, dus was een goede investering. Maar heb ook vriendinnen die dat maar 3 weken nodig hadden 🤷♀️
- hydrogel pads: werd hier al eerder genoemd en waren ook voor mij een life saver in de kraamtijd. Kraamzorg had er toen één voor me en daarna zelf nog 4 bij gekocht. Nu 4 klaar liggen voor baby 2.
- comfortabele stoel: nooit gebruikt. Altijd in bed of op de bank gevoed. En later zo ongeveer overal en nergens 🤣
- speentje: nooit gebruikt. Door voeden op verzoek nooit nodig gehad.
- moedermelkbewaarzakjes: nooit gebruikt. We hadden ijsklontjesvormpjes van greensprouts en als die vol waren gingen de blokjes gewoon in een bakje.
- nachtlampje: heb een wake-up light en deed die op de zwakste stand aan.
- flesjes: brede hals flessen van dr Brown of Avent (Avent spenen passen ook op de brede hals flessen van dr brown). Gebruikt vanaf 4 weken ongeveer (toen liep de voeding hier al goed). Wij kozen voor glas ivm microplastics. Daarom ook overgestapt van de ventielen van dr Brown naar de spenen van Avent.
- kunstvoeding 'voor de zekerheid': hadden we wel, maar zou adviseren het niet te kopen. De stap om te gaan bijvoeden is dan vaak kleiner, waardoor je het op gang komen van de borstvoeding juist verstoord.
één maand geleden
Ik ben nu het boek 'de tevreden baby' aan het lezen van Gina Ford. Zij is heel erg van de structuur en schema's en bepaalde dingen vanaf het begin gelijk aanleren om baby's goed te laten eten en slapen. Staat ook heel duidelijk in wat je nodig hebt bij borst of flesvoeding. Zij raadt sowieso aan om ook bij volledige borstvoeding, de laatste avondvoeding van gekolfde melk te doen zodat je beter kunt reguleren en zodat de moeder wat langer kan slapen.
Dat gezegd hebbende heb ik zelf alleen maar zoogcompressen in huis en ga ik de rest kopen nadat ik een beetje heb uitgevonden wat werkt de eerste dagen en een kolfconsult heb gedaan.
één maand geleden
Reactie op kristab88
Ik ben nu het boek 'de tevreden baby' aan het lezen van Gina Ford. Zij is h ...
Overigens is het boek verder wel vrij rigide en zal ik zeker niet alles gaan volgen. Maar sommige dingen vind ik wel erg nuttig om te weten, bijvoorbeeld hoe je onderscheid moet maken tussen dag en nachtvoedingen voor de baby.
één maand geleden
Reactie op Cv-ketel
Hier iemand die uiteindelijk bijna 2,5 jaar borstvoeding gegeven heeft. Bes ...
Dankjewel voor het delen van de tips! Wel grappig heb afgelopen schooljaar mn bachelor gehaald rechtsgeleerdheid (ja tentamens met mn zwangere buik). Ik verwachtte voorlopig geen literatuur meer te lezen 🤣 nu al 3 boeken aangeraden gekregen. Ach ik mis het ook wel ergens 🤓
één maand geleden
Reactie op kristab88
Even hierop inhakend en voorop gezegd dat ieder moet doen wat zij zelf wil en waar ze zich goed bij voelt:
Ik zou zeggen; go with the flow en volg je baby, geen schema’s, structuur weet ik veel wat. Zelf eet en drink je ook niet precies om de zoveel minuten/uur, baby’s ook niet. De ene keer drinken ze meer uit je borst dan de andere keer, hier heb je geen zicht op en alles is oké. De ene keer zal er 2,5 uur tussen zitten en de andere keer 3,5 uur als je baby voor voeding komt, de baby kan prima zelf aangeven wat hij/zij nodig heeft. Nachtvoedingen zijn heel normaal en zelfs belangrijk. En tuurlijk is het fijn als je baby snel langer doorslaapt, maar zie dat niet als de standaard, integendeel! Bedenk dat moeder natuur het zo geregeld heeft dat vrouwen die live borstvoeding geven ook zelf weer heel snel na een nachtvoeding in slaap vallen door hormonen die vrijkomen tijdens het voeden. Het geven van een fles als laatste avondvoeding zal niet perse bijdragen aan een baby die langer tussen de voedingen laat zitten. Je zou het zo kunnen doen dat je zelf vroeg gaat slapen en dat je partner dan een flesje gekolfde melk geeft zodat jij even wat uurtjes achtereen kan slapen, echter is dit zeker de eerste periode absoluut geen aanrader en zou je als er een fles gegeven wordt moeten kolven om je productie goed te houden en dus niet zelf kunnen slapen. Nou goed, nogmaals ieder moet doen waar zij zich goed bij voelt, maar wilde dit even als aanvulling geven. ☺️
één maand geleden
Reactie op Xx2021
Even hierop inhakend en voorop gezegd dat ieder moet doen wat zij zelf wil ...
Bedankt voor de aanvulling! Wat je bij dit soort onderwerpen vaak leest, is dat er wetenschappelijk bewijs is voor beide kanten. Het moet allemaal maar net bij baby en moeder passen. Persoonlijk sta ik voor veel open, maar ik ben OOK go with the flow. Ik ga het allemaal zien, dit wordt mijn eerste keer. Eerst maar eens op gang proberen te krijgen de melkproductie en daarna kijken hoe de gebroken nachten gaan. Een baby heeft sowieso minder aan een moeder met wie het niet goed gaat lijkt me. Het gaat allemaal om balans..
één maand geleden
Reactie op kristab88
Op termijn is het best een goede tip om de laatste voeding af te kolven en via een fles te geven! Mijn kindjes was vaak te moe en/of te afgeleid om goed te drinken waardoor de voeding aan de borst niet goed ging. Aan de fles dronk ze echt veel beter en meer waardoor de nacht beter ging en wij allemaal uitgeruster waren. Maar toen was ze al wat weken/maanden ouder. Ik merk nu dat die periode ook een grote waas van vermoeidheid en continu zoeken is geweest 😆