54 Reacties
één maand geleden
Reactie op Dua.aaaa
Bedankt voor de aanvulling! Wat je bij dit soort onderwerpen vaak leest, is ...
Wat ik nog zou willen aanvullen: ken zelf geen moeders die langere tijd borstvoeding hebben gegeven en tegelijkertijd strakke schema's hebben gevolgd. Misschien zijn ze er wel, maar ik ken ze dus niet.
Wat voor mij werkte met nachtvoedingen (hebben hier ruim 18 maanden geduurd): liggend voeden en baby bij ons op de kamer houden 's nachts, zodat je je bed niet uit hoeft en zelf ook niet 100% wakker wordt.
één maand geleden
Reactie op Cv-ketel
Wat ik nog zou willen aanvullen: ken zelf geen moeders die langere tijd bo ...
Dankjewel! Super fijn de tips. Ik heb een co-sleeper voor naast me, dus voorlopig sowieso op de kamer. Ik ben de slechtste slaper, altijd al moeite mee gehad. Ik hoop veel dutjes tegelijk met de baby te kunnen doen, maar kijk stiekem ook wel uit naar die nachtbraker momentjes samen. Ik heb echt geen idee hoe ik daar straks over denk..
één maand geleden
Reactie op Xx2021
Even hierop inhakend en voorop gezegd dat ieder moet doen wat zij zelf wil ...
Ja zeker en goede aanvulling! Denk dat ik zelf ook wel wat losser er mee om zal gaan, maar ik vind sommige inzichten wel nuttig, bijv dat sommige baby's overdag eigenlijk te lang achtereen slapen en daardoor te weinig voeding binnenkrijgen, en dan 's nachts meer nodig hebben. En ook hoeveel tijd je nodig hebt om voedingen af te bouwen als je op een gegeven moment weer aan het werk wilt gaan en meer wilt kolven en minder live voeden. Ik snap dat een baby zich niet in een heel strak schema laat pushen maar als je na 3-4 maanden weer aan het werk moet vind ik het zelf wel fijn wat je al meteen in het begin kunt doen om die overgang makkelijker te maken. De 23u fles door de papa was ook vooral bedoeld zodat de moeder eerder naar bed kan ja, niet zodat de baby dan ineens de hele nacht zonder voeding kan want zoveel zal je ws ook niet kunnen kolven in het begin.
Nouja we (de first timers) zullen het allemaal voor onszelf moeten gaan uitvinden! Begin me wel steeds meer te beseffen wat voor onwijze bazen moeders zijn.
één maand geleden
Reactie op Dua.aaaa
Bedankt voor de aanvulling! Wat je bij dit soort onderwerpen vaak leest, is ...
Oh dat is zeker zo, iedere moeder en iedere baby is anders, je vormt samen een team en waar het ene team goed op gaat is dat voor een ander team weer anders. Vandaar ook dat ik zei dat ieder moet doen wat hij zelf wil en waar diegene zich goed bij voelt. Er is geen goed of fout, maar wilde gewoon de aanvulling geven. 😊
één maand geleden
Nog een tip die ik nog niet voorbij heb zien komen: in de kraamweek moest ik even bijvoeden en dus kolven, dus toen heeft de kraamhulp deze voor me gehuurd: https://www.medipoint.nl/product/elektrische-borstkolf.html mega sterk ding waardoor mijn productie omhoog schoot en altijd meer dan genoeg productie gehad!
één maand geleden
Reactie op MamavanIsa1997
Nog een tip die ik nog niet voorbij heb zien komen: in de kraamweek moest i ...
Dit is de mercedes onder de kolf apparaten👍🏻. Ik kijk dit keer hoe mijn productie opgang komt, lukt het niet goed en met mijn eigen kolf ook niet dan wordt deze weer gehuurd!🥳
één maand geleden
Reactie op MamavanIsa1997
Nog een tip die ik nog niet voorbij heb zien komen: in de kraamweek moest i ...
Dacht dat dit standaard was als je productie niet goed op gang komt (dat je hem dan via kraamzorg of lactatiekundige huurt)?
Zelf gelukkig niet nodig gehad overigens :) Maar ken veel dames die deze inderdaad korte tijd gebruikt hebben.
één maand geleden
Ja hier ook bijna 2 jaar gevoed en altijd op verzoek. Want bv is alles in 1 (en daarom vond ik het zo ideaal): voeding, troost, geborgenheid, slaapmiddel.
Altijd bij de hand en kant en klaar 😎🥳
En op een gegeven moment groei je in andere dingen. Bij mij was het op na bijna 2 jaar en dat was ook goed toen. Ik vond het heel fijn te hebben kunnen doen ❤️
één maand geleden
Hoi! Ik heb bij de eerste 1 jaar lang borstvoeding gegeven, maar opzich heb je niet mega veel nodig. Wat ik veel gebruikt heb is;
- kolf: eerste dagen gebruikt omdat aanhappen niet goed lukte en daarna 1x per dag om een flesje te geven zodat ons zoontje daar alvast aan kon wennen. Daarna tijdens werk gekolfd. Al met al heb ik er veel gebruik van gemaakt.
- compressen voor de toeschietreflex. Ik heb ze wel een half jaar nodig gehad 🙈
- voedings bh
- wat extra flesjes zodat we altijd 1 of 2 schone hadden liggen.
- medela tepelcreme vond ik erg fijn want die hoef je niet af te wassen.
Voor de rest geen flessenwarmer of sterilisator gebruikt. De flesjes verwarmde we au bain Marie. Vond dat net zo makkelijk :)
één maand geleden
Reactie op laure95
Tepelhoedje voor de eerste paar dagen als je bloedende tepels krijgt. Dit h ...
Maar zou ik zeker niet uit voorzorg aanschaffen en het liefst alleen gebruiken als een lactatiekundige heeft meegekeken en het adviseerd! Het gebruik van tepelhoedje heeft ook veel nadelen en eenmaal mee begonnen stop je er vaak ook niet zo makkelijk meer mee. Plus het is zo gekocht zo nodig.
één maand geleden
Tepelhoedjes inderdaad! En een haaka kolf! Deze kan je heel gemakkelijk op je borst zetten waar de baby niet aan drinkt. Verhoogd je productie en heeft mij enorm geholpen met het opbouwen van een extra voorraad! Bekijk Medela Siliconen Moedermelkcollector - Melk collector borstvoeding - Siliconen borstkolf - 100 ml moedermelk op: https://www.bol.com/nl/p/medela-siliconen-moedermelkcollector-melk-collector-borstvoeding-siliconen-borstkolf-100-ml-moedermelk/9300000123644156?referrer=socialshare_pdp_iphoneapp
één maand geleden
Oh en niet meteen een kolf aanschaffen, beste kan je een professionele kolf huren als je wil kolven om je productie op te hogen of om de boel op te starten als je bv een keizersnede hebt gehad. De reguliere kolven zijn hier niet krachtig genoeg voor en alleen geschikt voor als de boel goed op gang is. Dus die kan je beter later aanschaffen als je wat meer borstvoedingservaring hebt en ook zeker weet dat je er mee door wil gaan.
één maand geleden
Ik ben zwanger van de tweede en de peuter van ruim 2,5 drinkt nog steeds bij mij. Ik zou nog geen kolf aanschaffen, mocht je het nodig hebben in de kraamweek kun je er eentje huren en daarna rustig kijken wat voor je zou werken, evt. i.c.m. advies van lactatiekundige. Flessenwarmer of sterilisator e.d. is ook echt geen must. Fijne bh’s en compressen zijn voldoende voor de start. Zelf vond ik wasbare zoogcompressen het fijnst in gebruik.
Eerder genoemde Haakaa is wel fijn, maar kan ook overproductie in de hand werken doordat het stimulerend werkt, dus misschien liever ook nog terughoudend mee zijn. Overproductie is ook echt geen feestje.
Al met al denk ik vooral niet te veel aanschaffen, je kan alles ook last minute kopen bij de kruidvat en dergelijke of bestellen en de volgende dag in huis hebben.