6 Reacties

18 dagen geleden

Borstvoeding, mocht dat om welke reden dan ook niet goed lukken (na al het mogelijke te hebben geprobeerd) dan wil ik kijken of ik voor donormelk in aanmerking kom. Als dat niet lukt poedermelk, maar wat mij betreft alleen als laatste redmiddel. Ik heb bij mijn eerste nooit gekolft, gewoon live gevoed. Vond dat wel zo makkelijk. Afbouwen ging uiteindelijk natuurlijk en ik heb er nooit wat voor aangeschaft. 😄 Succes!

18 dagen geleden

Er is al eens een topic over gemaakt “fles of borstvoeding” in dit forum, behoorlijk wat reacties dus ik zou die eens doorlezen! 😃 En via de Instagram van Teddy Roorda en FB borstvoedingsforum kom je veel te weten. Succes!

18 dagen geleden

Borst mits dit lukt. Bij de eerste had ik niet voldoende productie doordat hij rand prematuur was en niet genoeg zuigkracht had. Daardoor na een kolfconsult een kolf gekozen die bij mij het beste werkte. Daar zit heel veel verschil in per persoon wat wel en niet werkt. Helaas ondanks kolven niet genoeg voeding dus over gegaan op half kunst half borst. Maar na 10 weken werd ik ziek (uitputting in combinatie met mijn al chronisch ziek zijn) en had ik dusdanig zware medicatie nodig dat ik geen borstvoeding mocht geven. Ik ben toen wel blijven kolven maar door de medicatie en het ziek zijn was mijn voorraad binnen een paar dagen compleet opgedroogd en gaf ik geen borstvoeding meer. Ik wil bespreken om nu prenataal te gaan kolven al denk ik dat de gynaecoloog dat niet toestaat omdat onze eerste zoon ook te vroeg geboren is uit zichzelf. Eerder kolven kan een vroeggeboorte geven. We gaan kijken of de borstvoeding lukt. En in zal als het moet weer bijkolven. Maar als al snel blijkt dat het niet lukt weer dan houd het op. In jou geval zou ik dus niets aanschaffen voor borstvoeding. Je weet immers niet of het lukt. Wil je wel prenataal kolven en mag dat na overleg. Huur dan eerst een kolf. Lukt het niet ben je niet een paar 100 euro kwijt. Bij sommigen kan het ook dat kolven helemaal niet lukt ongeacht welke kolf je hebt.

18 dagen geleden

Borstvoeding omdat heel simpel dit wel de beste voeding (maar niet voor iedereen de beste keuze 😉). Echter no hard feelings als het niet lukt. Ik wil het proberen maar niet kosten wat het kost, dan is voor ons kunstvoeding ook gewoon goed. Kolven hoeft niet perse tijdens borstvoeding, soms ook alleen de eerste dagen om het een beetje op gang te brengen. Hetzelfde met afbouwen, de een doet er weken over, de ander maar een paar dagen omdat het snel stopt. Qua aanschaffen; voedingbh en tepelcreme, verder in principe nog niks. Sommige vinden het fijn om al een kolf te hebben maar die kan je soms beter even huren, zonde als borstvoeding niet slaagt en je zo'n dure kolf in huis hebt. Andere vinden het juist fijn om een tepelhoedje achter de hand te hebben maar daar zitten verschillende maten in. Je zou eens kunnen kijken voor een kleine cursus of voorlichting over borstvoeding maar niet perse noodzakelijk. Het account van Djanifa (Verlosmoeder) op YouTube heeft ook veel educatieve filmpjes

18 dagen geleden

Borstvoeding is prachtig maar ook vaak keihard werken voor moeder en kind. Het vergt veel oefenen in het begin. In het begin zit je rustig elke 2-2.5 uur (of vaker) met je baby aan de borst. Als je wilt gaan werken en kolven adviseer ik om binnen 6 weken te oefenen met een flesje. Dat bespaart vaak een hoop ellende. Ik kolfde vaak in het begin kleine beetjes af na de voeding en voegde de voorraadjes bij elkaar. Toen ik ging werken kolfde ik 2x per dag (rond 11u en 14u) en dan direct nadat ik thuiskwam weer voeden. Ik had het geluk dat ik goed kan kolven, met 10 min heb ik zo 180 cc gekolfd. Sommigen hebben meer kolfmomenten nodig. Afbouwen heb ik niet echt gedaan. Ik heb 2x ongeveer anderhalf jaar gevoed dus dan bouwt het natuurlijk af op geleide van hoeveel je kindje al aan vast voedsel eet en bijv water en thee drinkt. Ik gaf bij beide kinderen op het laatst nog 1x per dag 3 slokken dus toen we er klaar mee waren gewoon gestopt. Voor de eerste keer heb ik een online bv-curus gevolgd. Mijn ervaring met het ziekenhuispersoneel is dat ze er niet vreselijk veel verstand van hadden, maar dit kan per zh verschillen. Kraamzorg met kennis en kunde over borstvoeding is echt essentieel naar mijn mening. De eerste keer ging het met aanhappen best lastig en zij kijken en begeleiden dan. Helaas niet gelukt in een laar regels. 😆

18 dagen geleden

Ik vond BV ideaal. Makkelijk, gezellig, altijd melk bij je en goed op temperatuur. Geen gedoe met flesjes en maken en meenemen en opwarmen🙂 Ik ervaarde het helemaal niet als zwaar. Daarnaast zijn je borsten magisch voor troost en uitrusten, werkt als een trein :) Kolven is niet mijn favoriete ding, heb ik wel lang gedaan (dacht maand of 11 of zo). Maar weet je, ook dat gaat voorbij. Ik ben héél blij dat ik BV heb kunnen geven omdat dit precies op het juiste moment aan je kind geeft wat het nodig heeft. Zo tikte ik 1 1/2 jaar aan en dacht toen: zo! Nu beschermd de melk tegen longontsteking, in the pocket 😎