45 Reacties

één maand geleden

Om Rachel Green uit Friends te quoten..... No uterus, no opinion Maar tegelijkertijd ken ik het klappen van de zweep en heb je het niet altijd voor het zeggen wat er gaat gebeuren en hoe je zwangerschap loopt. Zolang alles op rolletjes loopt en je je zaakjes goed geregeld hebt zie ik niet in waarom je niet thuis kunt bevallen. Wees echter wel reëel genoeg dat er complicaties op kunnen treden en dat je dan alsnog met 150km p/u in de ambulance richting ZH moet racen. Kijk waar je je goed bij voelt en hoe het zich vordert. Jij bent immers diegene die een watermeloen door een sleutelgat moet persen dus jouw comfort staat voorop! Succes!

één maand geleden

Je zou jullie verloskundige kunnen vragen of ze samen met jullie de populatiediagrammen van Anna Seijmonsbergen kan doornemen. Dit geeft mooi inzichtelijk in hoe veilig het thuis en in het ziekenhuis is en wat van beide plekken de voor- en nadelen zijn.

één maand geleden

Eerst stond ik ook open voor een thuisbevalling maar mijn man zag dit eigenlijk nooit zitten. Door ervaringen is mijn mening veranderd en beval ik ook liever in het ziekenhuis. Mochten we toch net als jullie in dezelfde situatie blijven zitten, vind ik wel dat beide hun mening mogen belichten en vertellen waar die mening uit is ontstaan. Het is ook zijn kind maar uiteindelijk vind ik wel dat jij het laatste woord hebt, het is namelijk jouw lichaam, jij moet bevallen op de plek die voor jou fijn en vertrouwd voelt.

één maand geleden

Hallo lieve mama, Ik heb precies hetzelfde probleem. Ik voel ook geen steun tijdens de zwangerschap omdat wij denken vrijwel over alles de 2 uiterste. Ik heb mijn diepe wensen en behoeftes al meerdere keren uitgesproken maar het lijkt alsof de man evenveel inbreng mag hebben over de bevalling… Wij hebben al een keertje een gesprek erover gevoerd met een 3de objectieve persoon erbij, en dat hielp enigszins wel om zonder discussie met elkaar te praten. En ik heb inmiddels ook uitgejankt dat ik een doula erbij “mag hebben” (oké ik moet het volledig zelf betalen, maar voor mij is het wel waard) maar over de locatie van de bevalling zijn we nog steeds niet eens. Ik heb vanochtend een hele mooie tekst erover gelezen in de boek van Anna Myrthe Korteweg (Vrije Geboorte) Zal het even hieronder zetten.

één maand geleden

Dit is hem

één maand geleden

Wij zijn ook niet op 1 lijn te krijgen waar ik ga bevallen. Ik beval ook het liefst thuis in mijn eigen omgeving zolang er geen complicaties komen. Mijn vriend wilt echt dat ik naar het ziekenhuis ga, voor hem js het meer omdat het ons eerste kindje is. Moet ik hem daar gelijk in geven? Iemand beetje raad? Ik heb de keus nog open staan bij de vk. Maar in iedergeval je moet doen waar je je goed bij voelt.

één maand geleden

Ik wilde graag een thuisbevalling maar idd mijn man zag het niet zitten doordat ik altijd met de simpelste dingen complicaties heb. Dus toen heb ik erover nagedacht en ben ik tot de conclusie gekomen dat ik het andersom wellicht ook prettiger had gevonden. Wel heb ik mijn eisen gesteld aan welk ziekenhuis. Ik wilde niet in onze eigen stad ziekenhuis, no way. Dus wij hebben stukje verder gereden. Met 2 a 3 weeën waren we er. Viel me mee de autorit! Sidenote: ik werd uiteindelijk medisch ingeleid en had idd complicaties dus het was maar goed dat ik mij er al bij neer had gelegd. Zorgde ervoor dat ik niet teleurgesteld was.

één maand geleden

Hier stonden mijn vriend en ik in het begin ook echt lijnrecht tegenover elkaar. Ik wilde graag thuis bevallen omdat thuis mijn veilige en comfortabele bubbel is. Mijn vriend wilde graag dat ik in het ziekenhuis zou bevallen zodat, mocht er iets gebeuren, we er maar alvast zijn. Inmiddels hebben we ons beiden wat meer verdiept en na veel fijne verhalen gehoord te hebben van vrienden/kennissen die in het ziekenhuis zijn bevallen, merk ik dat dit ook wel mijn voorkeur heeft. Bij mijn vriend merkte ik trouwens dat zijn beeld over bevallen heel erg vertekend was, hij zag bevallen als het stereotype beeld wat je altijd in films ziet. Ik heb hem wat bevallingsvlogs laten kijken en sinds dien heeft hij ook zo iets van: als het thuis gebeurt dan is het ook prima. Maar goed, ik vind dat jouw keuze als vrouw altijd leidend is!

één maand geleden

Ik vind dit echt één van de dingen waar de stem van de vrouw verreweg het zwaarste weegt. Wat voor jou het fijnste voelt, is de beste omgeving want dan kun je het beste ontspannen.. tenzij er indicatie is vanuit de VK dat je beter naar het ziekenhuis kan. En ik zou je man ook vooral vertellen dat de verloskundige echt wel op tijd de call maakt om alsnog naar het ziekenhuis te gaan als dit nodig is.

één maand geleden

Ik ben van de 1e thuis bevallen en dat is mij heel goed bevallen. Relax en snelle bevalling. Van de 2e in het ziekenhuis, ik werd ingestuurd door de verloskundige want mogelijk ging het niet goed met de baby. De verloskundige kan heel goed zien als het niet goed zou gaan. Ben je ook vlot in het ziekenhuis. En eigenlijk beginnen alle bevallingen thuis. Ik vond het thuis heel relax. Lekker in m'n eigen bed, onder eigen douche, hoefde niet nog halfdood met baby te gaan slepen. Ziekenhuis vond ik minder omdat ik daar niet in m'n bubbel kwam. En het word thuis allemaal heel netjes achtergelaten. Na de bevalling mag je lekker douchen en gaat de kraam je bed opmaken. Je ziet niet meer dat je net bevallen bent. Het gaat allemaal heel netjes. Je moet doen wat voor jou goed voelt. Ik zou eens met je man een gesprek met verloskundige aangaan. Want het is echt mega belangrijk hoe jij je voelt. Als je je minder goed voelt in het ziekenhuis vlotten de weeën ook niet zo. Bij min stagneerde de boel iig.

één maand geleden

Reactie op Nurse541

Eerst stond ik ook open voor een thuisbevalling maar mijn man zag dit eigen ...
Zeker, ik zeg dus ook wel tegen hem dat hij ook een stem heeft want het is ook zijn kind. Daarom vind ik het ook zo lastig om hier echt tegen in te gaan..

één maand geleden

Reactie op Baby2024Nolan

Ik ben van de 1e thuis bevallen en dat is mij heel goed bevallen. Relax en ...
Ja dit is precies waar het me om gaat. Thanks voor je reactie

één maand geleden

Reactie op ilse240024

Hier stonden mijn vriend en ik in het begin ook echt lijnrecht tegenover el ...
Waar heb je die bevallingsvlogs gekeken?

één maand geleden

Mijn partner beslist over een heleboel dingen mee en ik vind zijn mening ook erg belangrijk, maar als het om bevallen gaat beslis ik echt zelf. Ik ben meteen heel duidelijk geweest over waar en hoe ik wil bevallen. Bevallen doe je samen, maar de vrouw doet toch echt het meeste werk en is onwijs kwetsbaar tijdens de bevalling. Ik vind daarom echt dat ik mag bepalen wat voor mij prettig is en ook wat ik daarin van hem verwacht (idem voor de kraamweek). Daarna staan we weer helemaal gelijk haha. Ik heb hierin dus gewoon een beslissing genomen en hem verteld wat we gaan doen.

één maand geleden

Het is een lastige situatie waar jij, en aan de reacties te lezen, veel andere vrouwen in zitten. Wel lees ik meerdere keren terug dat de vrouw het dan lastig vind om tegen haar partner 'in te gaan', of dat uiteindelijk de keus van de partner wint. Dat vind ik best wel verdrietig, want jíj moet die bevalling doen. Niet je partner. Waarom 'wint' zijn mening dan? Het doet me ook denken aan een quote waar ik zelf veel van geleerd heb: "I was taught, keeping quiet kept the peace, until I realized, whose peace is it keeping?" Niet die van jezelf in iedergeval..

één maand geleden

Reactie op A-Li

Waar heb je die bevallingsvlogs gekeken?
Op YouTube! Heb gewoon gezocht op 'bevallingsvlog', kwam o.a. ook die van Enzo Knol tegen, die ontzettend duidelijk zijn perspectief als man zijnde in beeld brengt!

één maand geleden

Bij ons was het net andersom. Man had liever thuis bevalling (want voor hem ook thuis in veilige bubbel, zit wel wat meer achter…) en ik liever in het ziekenhuis omdat ik geen zin had om halsoverkop met spoed te moeten gaan mocht er iets zijn. (Ik had ergens gelezen dat bij de eerste 80% alsnog in zkh bevalt, dus dat liet ik niet los) Gelukkig maakte toen de pop poli de beslissing voor ons: het werd ziekenhuis ivm medische omstandigheden.

één maand geleden

Oh en misschien is de podcast 'verloscast' een tip. Dat zijn 2 verloskundigen die vanalles vertellen over bevallen en daar ook eerlijk in zijn. Ze hebben ook een aflevering over locaties, 'waar wil jij bevallen'. Misschien geeft het je partner een wat realistischer beeld.

één maand geleden

Kom op dames, wij moeten baren! De aanmaak van oxytocine is ontzettend belangrijk voor een bevalling, en dat maak je nou eenmaal het beste aan als je je veilig en geborgen voelt. Dus kies waar jij je fijn bij voelt! Als je partner het hier niet mee eens is, zou ik adviseren ze artikelen, boeken, podcasts en video’s te bestuderen. Waar is de keuze van het ziekenhuis op gebaseerd van deze mannen? Waarschijnlijk het idee van veiligheid. Maar ziekenhuis is gewoon niet per se veiliger (mede door onnodige medicalisering en de spanning van het verplaatsen tijdens de bevalling). Aan alle dames die in deze lastige situatie zitten; kies alsjeblieft voor jezelf en laat je partner zich informeren over hoe een bevalling werkt (lichamelijk/hormonaal gezien). Want dikke kans als ze snappen dat jouw gemoedstoestand/gemoedsrust sterke invloed heeft op het verloop van de bevalling, dat ze snappen dat de vrouw hierin moet beslissen.

één maand geleden

Reactie op FräuleinV

Bij ons was het net andersom. Man had liever thuis bevalling (want voor hem ...
Moet trouwens wel zeggen: mijn wil is wet hierin hoor. En mijn man vind ook dat ik bepaal. We hebben erover gesproken en hij steunt wat ik besluit.