45 Reacties

één maand geleden

Reactie op A-Li

Ja dit is precies waar het me om gaat. Thanks voor je reactie
Graag gedaan, ik heb dus 2 ervaringen. En wat ik van m'n vriend hoor, is dat hij thuis ook veel chiller vond. In het ziekenhuis allemaal gedoe en duurde het voor hem mega lang. Thuis vermaakt hij zich wel. Nu zwanger van nmr 3 en hij wil zelfs dat ik thuis ga bevallen. 1 tip: mocht je die keuze toch maken, zorg dat je je vluchttas klaar heb staan. Het is een beetje rot als je alles last minute nog bij elkaar moet sprokkelen. Het kan namelijk alsnog zijn dat het ziekenhuis word en dan heb je gewoon niet zoveel meer te zeggen. Verloskundige weten heel goed wat ze doen!

één maand geleden

Gewoon thuis bevallen, als je dat aangeeft als je de verloskundige belt dan zal die je ook steunen. De cijfers laten zien dat het thuis net zo veilig is als in het ziekenhuis en zelfs minder ingrepen worden gedaan. Als het nodig is ben je er zo omdat NL dichtbevolkt is en veel ziekenhuizen heeft. (Als je een medisch advies hebt om in zkh te bevallen is dat natuurlijk wel het beste maar dat geld nu niet)

één maand geleden

Ik zou bevallen waar jij dat wil, achteraf is het jouw bevalling en lichaam. Jij moet je vooral goed voelen. Mocht er toch iets misgaan is het ziekenhuis altijd een optie.

één maand geleden

Reactie op Verliefdemama

Kom op dames, wij moeten baren! De aanmaak van oxytocine is ontzettend bela ...
Dankje, dit had ik even nodig. Ga toch mijn zin dan gewoon doorzetten en dan heeft hij nog een week of 15 om zich er bij neer te leggen. Thanks 💪🏼

één maand geleden

Hier nooit discussies gehad omdat m'n vriend het belangrijk vind wat ik wil. Neemt niet weg dat hij een andere mening had. Hij heeft daarom bij de eerste ook een goed geruststellend gesprek gehad met de verloskundige wat hem heel erg heeft geholpen. Ik wilde thuis hij het ziekenhuis. Bevalling is ook thuis begonnen maar bij 7cm ontsluiting kwamen we erachter dat onze zoon in het vruchtwater had gepoept dus we moesten wel na het ziekenhuis uiteindelijk. Ik heb die autorit niet als vervelend ervaren en het was ook gewoon ontspannen in het ziekenhuis

één maand geleden

Reactie op Verliefdemama

Kom op dames, wij moeten baren! De aanmaak van oxytocine is ontzettend bela ...
Nederland is overigens een van de weinige landen waar een thuisbevalling vrij standaard is. Het is ook je eigen norm. Bij ons in de familie bevallen alle mama’s in het ziekenhuis. Dus ik voel helemaal geen behoefte voor het “veilige warme thuis”. Als je je instelt op een ziekenhuis bevalling kan dat net zo oké zijn. Het is gewoon waar je je op instelt dus een gesprek er over met je partner lijkt me niet heel vreemd.

één maand geleden

Hier dezelfde discussie. Ik heb hem al gezegd dat hij eens de online cursus moet doen. Dan leert hij hopelijk dat ontspanning echt heel belangrijk is. Ik heb wellicht wel een medische indicatie voor 12 uur observatie van de baby na de bevalling. Als dat zo is dan ga ik zelf ook liever naar het ziekenhuis, maar wel liefst eentje van mijn voorkeur.

één maand geleden

Mij leek in het ziekenhuis bevallen in eerste instantie het veiligst (omdat het ziekenhuis voor ons toch een eindje rijden was) tot ik erachter kwam wat in het ziekenhuis bevallen inhield. Je gaat meestal pas naar het ziekenhuis wanneer je ong 6 cm ontsluiting hebt. Door rijden denkt je lichaam dat je op de vlucht bent. En is er een vergrote kans dat je weeën zullen stoppen en het een tijd duurt voor die weer op gang zullen komen. Je bent dus niet vanaf het begin in het ziekenhuis. En zelfs Stel je zou een spoed keizersnede moeten dan ga je niet direct naar de operatie kamer. Vaak moet de chirurg opgeroepen worden. Die hoeft niet perse in het ziekenhuis aanwezig te zijn. Dus dat duurt wel een tijdje. Genoeg tijd dus om van huis naar het ziekenhuis te gaan. En een Verloskundige is goed opgeleid om te weten wanneer je toch naar het ziekenhuis zou moeten. Thuis bevallen is dus net zo veilig. En een prettigere plek om in alle rust je weeën op te kunnen vangen. Misschien dat dit je partner helpt te begrijpen waarom je thuis wil bevallen.

één maand geleden

Ik kan me heel goed voorstellen dat je partner het liefst ziet dat jullie in het ziekenhuis zijn als je gaat bevallen. Wel denk ik dat het belangrijk is dat jij je het meest op je gemak voelt tijdens de bevalling. Ik heb bij de eerste bevalling ook getwijfeld of ik thuis of in het ziekenhuis wilde. Uiteindelijk medische indicatie gekregen en toch in het ziekenhuis bevallen. Heb 3 uur geperst en alles bij elkaar geschreeuwd tijdens de persweeën. Niet om je bang te maken, maar zelf had ik het niet prettig gevonden als ik zo had moeten persen in mijn rijtjeswoning 😂 de hele buurt had mee kunnen genieten hahahah Wel was de rit met weeën naar het ziekenhuis (+-15 minuten) echt een hel. Vrouw onvriendelijk. Kon me geen houding geven. Kon absoluut niet zitten. En dan ook nog je gordel om moeten... Had echt het gevoel alsof ik doormidden zou breken. De rest van de bevalling heb ik gestaan. Mn man vroeg nog of hij een rolstoel moest halen toen we bij het ziekenhuis waren, maar ik liep liever vol in de weeën zelf al die gangen door 😂

één maand geleden

Waarom bespreken jullie het niet met de verloskundige erbij? Die kan op een bemiddelende manier vragen beantwoorden en twijfels wegnemen van jullie beiden.

één maand geleden

Jij bevalt jij bepaald, geen vagina geen mening. Sorry dat ik het zeg, maar in deze heeft je vriend daar naar mijn idee echt even helemaal niks over te zeggen.. jij moet je lichaam tot het uiterste brengen om jullie kindje op de wereld te zetten, hij is daar enkel ter ondersteuning. Ik zou hier zelf heel hard in zijn..

één maand geleden

Reactie op Baby_2324

Jij bevalt jij bepaald, geen vagina geen mening. Sorry dat ik het zeg, maar ...
Ik vind dit (sinds ik ben bevallen) echt een hele harde uitspraak. Voordat ik ooit was bevallen dacht ik er ook zo over. Maar ik weet nu dat een bevalling voor een man ook heel zwaar kan zijn. Tuurlijk heeft de vrouw het fysiek veel zwaarder, maar de man heeft het ook zeker niet makkelijk tijdens een bevalling wanneer hij actief deelneemt aan de ondersteuning van de bevallende vrouw! En precies om die reden denk ik dat het wel belangrijk is dat er van beide kanten wat beweging moet zitten als het gaat om het bevalplan. De vrouw heeft uiteraard het 'laatste woord', maar zou het zelf niet heel fijn vinden als man om geen inspraak te hebben. Stel ik zou als vrouw willen dat mijn man de baby aan pakt als hij eruit komt, en mijn man wil dat absoluut niet, zou hij het dan alsnog wel moeten doen omdat ik de bevallende vrouw ben? Of is er een compromis in te sluiten?

één maand geleden

Reactie op Plofje98

Ik vind dit (sinds ik ben bevallen) echt een hele harde uitspraak. Voordat ...
Ik heb ook al een zoon en ben dus ook al eens bevallen. En ik sta er nog steeds zo in.. klinkt misschien hard maar ik bepaal echt in die sitatie.. en nu ben ik helemaal nuet aardig tegen hem geweest tijdens de bevalling, maar hij heeft niks hoeven doen dan alleen maar daar te zitten en te kijken. Dus sorry ik ben echt van mening, ik beval dus ik bepaal. En dat is bij deze tweede ook zo. En dat weet hij ook, dus hij zou niet eens proberen er iets tegen in te brengen 😂😂😂😂

één maand geleden

Reactie op Baby_2324

Ik heb ook al een zoon en ben dus ook al eens bevallen. En ik sta er nog st ...
Overigens mocht ie van mij ook niks zeggen hoor, want dat schoot allemaal in het verkeerde keelgat, net zo als m’n moeder die moest ook gewoon enkel aanwezig zijn en vooral dr mond houden. De verpleegkundige kon ik helemaal wel wat aan doen, alleen de verloskundige was m’n vriendin. Die mocht praten en die mocht zeggen wat ik moest doen😂😂 nog maals ik was écht heel gemeen tijdens m’n bevalling, maar ik vind dat dat mag als je letterlijk je lichaam uit elkaar scheurt om een kindje op de wereld te zetten.

één maand geleden

Reactie op Baby_2324

Overigens mocht ie van mij ook niks zeggen hoor, want dat schoot allemaal i ...
Hahahha over hoe je dingen brengt heb je zelf sowieso niks te zeggen tijdens de bevalling. Alles komt er gewoon uit 😂 mijn man kreeg ook opmerkingen naar zijn hoofd geslingerd als hij praatte tijdens een wee. Op een gegeven moment begon hij mee te puffen, echt ik kon hem wel schieten 😂😂😂😂😂

één maand geleden

Reactie op DaCha

Nederland is overigens een van de weinige landen waar een thuisbevalling vr ...
Nou goed toch?! 😊 Ik zeg niet ‘veilige warme thuis’ maar dat je oxytocine het beste aanmaakt als de barende vrouw zich veilig en geborgen voelt. Dat is ongeacht waar dat is. Voor de een is dat het ziekenhuis, voor de ander is dat thuis. Ik wens iedereen een bevalling toe waarin zij zich fijn en sterk kan en mag voelen; ongeacht waar of hoe.

één maand geleden

Ik ben al 2 keer bevallen in het ziekenhuis en elke keer was het medisch. Dit keer ben ik bang dat het weer medisch gaat worden en zit ik liever al gelijk in het ziekenhuis. Ik vond het ook geweldig dat als ik thuis kwam gelijk in een schoonbed kon liggen. Want bah wat kan alles toch vies worden, vooral bij de eerste die had gepoept in het vruchtwater 😫 Uit eindelijk is het natuurlijk waar jij je het prettigst voelt en ik ben ook van mening dat je vriend daar niet heel veel in te zeggen heeft. Als jij je ongemakkelijk en niet veilig voelt, voelt de baby dat ook.

één maand geleden

Jouw bevalling, jouw beslissing

één maand geleden

Reactie op DaCha

Nederland is overigens een van de weinige landen waar een thuisbevalling vr ...
Maar ts wil thuis en partner niet. Moet je dan thuis waar je je goed bij voelt niet doen en je maar instellen op het ziekenhuis omdat je partner het wil? Ziekenhuis als je dat wilt is prima. En voor veel mensen een goede keuze. Waar iedereen zich best bij voelt toch. Maar omdat partner het wil, is niet wat voor jou het beste voelt/is. Jouw bevalling, jouw keuze. @ts heeft je partner zich weleens ingelezen in bevalling thuis vs ziekenhuis? Bijv van drs mama is er een podcast over thuisbevallingen geloof ik. Misschien dat dat helpt. P

één maand geleden

Reactie op Aaker52

Maar ts wil thuis en partner niet. Moet je dan thuis waar je je goed bij vo ...
Nog niet, zijn nu samen begonnen met een online bevalcursus van een verloskundige. Daar komt dit ook langs, heb wel het idee dat hij me begint te begrijpen gelukkig ☺️ zal de podcast ook eens opzoeken, thanks voor de tip!