26 Reacties

2 maanden geleden

Je kan het gewoon netjes aankaarten daar is niks onbeschofts aan, het is alleen hun keuze natuurlijk wat ze ermee doen want het blijft hun huis en hun keuze waar ze in huis willen roken. Maar het netjes aankaarten is helemaal niks mis mee want zolang je niks zegt weten jouw buren waarschijnlijk niet eens dat jullie er last van hebben binnen

2 maanden geleden

Gewoon bespreekbaar maken. Misschien een vooroordeel van mij, maar ik verwacht dat een puber niet uit zichzelf na zal denken over de effecten op de omgeving, maar prima rekening wil houden als ze weet dat je er last van hebt. Wij wonen in een appartement in Rotterdam, en hebben sinds mijn zwangerschap wel een luchtreiniger gekocht trouwens 😅 en mijn vriend sprak toevallig vandaag een buurman van verderop in de straat aan met een “oh ben jij degene die hier (wiet) rookt! We kunnen dat boven bij ons binnen ruiken”. Waarna meteen excuses volgden en hij zijn gedrag aanpaste. Tenzij het hele groepjes “stoere jongens” met bewijsdrang zijn, is mijn ervaring dat men graag rekening houdt!

2 maanden geleden

Reactie op nrose96

Je kan het gewoon netjes aankaarten daar is niks onbeschofts aan, het is al ...
Ja dat is waar.. ik moet het maar eerst gewoon aankaarten

2 maanden geleden

Reactie op nicolehzz

Gewoon bespreekbaar maken. Misschien een vooroordeel van mij, maar ik verwa ...
Dankjewel voor je advies. Dat moet niet meevallen 🫣. Dat de geurtjes van alle kanten vandaan kunnen komen. Welke luchtreiniger gebruik je?

2 maanden geleden

Wat vervelend die rooklucht in huis! Wij wonen ook in Rotterdam en zitten met hetzelfde probleem. Net nieuwe onderburen en de buurman rookt regelmatig een sigaret in de portiek. Als wij het raam aan de voorkant hebben openstaan dan ruik je het in de keuken en aan de eettafel. Aan de achterkant idem dito. Ik vind het ook lastig om aan te kaarten, voel me al snel een zeur, maar stoor me ook erg aan de lucht (en aan alle rokers in mijn buurt momenteel 😏). Wij hebben boven een ventilator met luchtreiniger van Dyson, misschien zetten we die in november wel beneden

2 maanden geleden

Nee zeker niet onbeschoft, en zeker als de band leuk en gezellig is met de buuf, kan je dit gewoon bespreekbaar maken toch, lijkt mij

2 maanden geleden

Reactie op Dua.aaaa

Dankjewel voor je advies. Dat moet niet meevallen 🫣. Dat de geurtjes van a ...
Eentje van de IKEA, beste koop volgens de consumentenbond! Al moet ik zeggen dat we eigenlijk zo’n Dyson wilden maar die dingen zijn erg groot en zoveel ruimte hebben we nou ook weer niet over 😅

2 maanden geleden

Wij hebben dit probleem ook gehad bij onze vorige woning. Buren zaten veel ind de tuin te roken, tegen de schutting aan en dus eigenlijk onder ons slaapkamerraam. Kon dat raam niet open zetten, want dan werd ik ‘s nachts ook gewoon wakker van de stank…. Heb het een paar keer aangegeven, gevraagd of ze mogelijk ergens anders in hun 14 meter diepe en 7 meter brede tuin konden roken. Maar hun tuinset stond nu eenmaal daar, dus zij waren van mening dat dat niet kon en ze zaten in eigen tuin. Ze reageerden overigens heel aardig in de gesprekken, zeiden het te begrijpen, maar pasten vervolgens hun gedrag niet aan. (Voor ons een van de redenen geweest om uiteindelijk te verhuizen)

2 maanden geleden

De band met je buurvrouw is goed. Ze rookt zelf niet dikke kans dat haar dochter daarom al naar buiten verbannen is. Ik zou dus gewoon het gesprek aangaan. Aangeven dat jullie huis nu onder de rook zit en of het mogelijk is dat ze in de achtertuin gaat staan met betrekking tot jou gezondheid en die van de baby. Geef ook aan dat je het vervelend vind om te vragen en je niet wil zeuren. Maar dat je hier wel hinder van ondervind en hoopt dat het opgelost kan worden. Ikzelf zou dat op zo een manier echt wel begrijpen.

2 maanden geleden

Ik heb hetzelfde probleem met mijn buren, maar ik wil geen ruzie ofzo, dus durf er niks van te zeggen 😂 als de baby er is wil ik wel graag naar raam open kunnen doen en ga ik misschien een poging wagen 🫣

2 maanden geleden

Reactie op nicolehzz

Eentje van de IKEA, beste koop volgens de consumentenbond! Al moet ik zegge ...
Deze heb ik ook 🤭 ook gehaald toen ik zwanger bleek, zodat ik toch wat frissere lucht heb 😁

2 maanden geleden

Reactie op mermaidmommy

Ik heb hetzelfde probleem met mijn buren, maar ik wil geen ruzie ofzo, dus ...
Ik wilde ook geen ruzie, maar als ik geen raam open kan zetten omdat de buren daaronder zitten te roken, dan vind ik dat ik daar op een nette manier wel wat van kan zeggen. Grote kans dat ze zich niet eens bewust zijn van het feit dat je er last van hebt. Als je niks zegt, verandert er zeker niks…

2 maanden geleden

Je kan niet tegen iemand zeggen dat ze niet voor hun eigen deur kunnen roken… je kan wel de situatie uitleggen en wie weet vind ze het geen probleem ergens anders te staan. Als ze dst wel vervelend vind is dat helaas wat het is ben ik bang..

2 maanden geleden

Reactie op Smos

Ik wilde ook geen ruzie, maar als ik geen raam open kan zetten omdat de bur ...
Sorry hoor maar iemand is toch niet continu aan het roken? Als je er last van heb doe je het raam toch even dicht tot ze klaar zijn. Ze staat tenslotte in haar eigen tuin. Mijn persoonlijke mening vind ik het wat overdreven en moeten we is wat meer dingen van elkaar accepteren. Leef en laten leven🙂

2 maanden geleden

Ik zou dit zeker even aankaarten. Je kan niets verbieden, maar waarschijnlijk hebben ze niet eens door dat je er last van hebt. Als je het gewoon vriendelijk aankaart, zal dit ook heus niet tot een ruzie leiden (tenzij gekkies al buren). Ik zou rooklucht in m’n huis ook echt vervelend vinden.

2 maanden geleden

Reactie op daniquevdwouw

Sorry hoor maar iemand is toch niet continu aan het roken? Als je er last v ...
Leef en laten leven en niet veroordelen, maar wel rekening houden met elkaar toch :)? Anders krijgen we ook zo’n asociale samenleving.

2 maanden geleden

Heel officieel mogen buren geen overlast veroorzaken, en daar valt roken ook onder. Het recht op schone lucht gaat voor het recht op roken. Dus de comments met 'ze mogen zelf weten wat ze doen in eigen tuin' zijn niet waar en wel wat te kort door de bocht. In de praktijk is het lastig te verbieden natuurlijk, daarvoor moet je naar de rechter en laten we eerlijk wezen, daar heeft niemand wat aan.. Wij hebben hetzelfde probleem, maar nog wel ietsje vervelender. De hele familie + vrienden roken, zowel sigaretten, shag als wiet. Een gedeelte gezin werkt niet en de rest onregelmatige diensten. Ik zit thuis in de ziektewet, dus heb er echt de hele dag last van. Het waait altijd bij ons naar binnen omdat ook zij weigeren iets verderop te gaan staan (tuinen van 18m lang, maar 6m smal). Bovendien zijn het mensen waar niet mee valt te praten, dat hebben we al eens geprobeerd en toen ben ik zó geschrokken van hun reactie dat we dat niet meer durven.. maar volgend jaar als de baby er is + zomer het toch maar weer eens proberen en duimen op een greintje begrip.. En de andere comment over dat mensen niet continu roken vind ik ook wat te makkelijk. Als iemand echt verslaafd is wordt er soms ieder uur wel iets gerookt, laat staan wanneer ze niet alleen roken en ze steeds na elkaar een sigaret opsteken.

2 maanden geleden

Reactie op daniquevdwouw

Dat is nu. Maar stel nu dat jij longpatient zou zijn. Dat een beetje sigaretenlucht je je letterlijk ja adem wegneemt en je in het ziekenhuis doet belanden. Is het dan nog overdreven? Er zijn mensen die letterlijk zo ziek worden van de sigarenrook van een ander. Ieder mens heeft recht op schone lucht. Een paar meter verderop staan is dan ook een kleine moeite toch. Zou anders raar zijn dat je jezelf maar moet opsluiten in je huis met alles potdicht omdat andere mensen moeten roken. Het is maar net hoe je het bekijkt natuurlijk.

2 maanden geleden

Hier zitten hele fijn tips tussen, dank jullie wel ;))

2 maanden geleden

Reactie op daniquevdwouw

Nee niet continue, maar als je in de zomer elke nacht wakker wordt van een rooklucht in je slaapkamer, omdat ze om 1 uur aan het roken zijn, dan wordt het toch vervelend. Een beetje rekening houden met elkaar en ergens anders in de tuin roken zou wel heel fijn zijn, dan had ik gewoon kunnen doorslapen met een open raampje. Zo heb ik het ook gebracht. Maar die buren hadden echt geen idee dat anderen mensen last konden hebben van de rooklucht en pasten dat dus ook niet aan. (Rookten ook tijdens zwangerschap, met eigen kleine kinderen in huis, etc, dus zij beleefden de gevolgen van roken ook blijkbaar anders dan ik)