5 Reacties

2 maanden geleden

Eerste zwangerschap had ik ook zwangerschapdiabetes, toen werd ik ook doorverwezen naar gynacoloog. Je krijgt daar in het ziekenhuis ook gewoon normale echo’s, wel meer echo’s ivm zware/grote baby (groeiecho). Voorderest is het gewoon hetzelfde!

2 maanden geleden

Mogelijk word je verwezen voor een OGTT test waarbij je nuchter een mierzoet drankje moet drinken en na anderhalf uur je bloedsuiker opnieuw wordt geprikt. Als het dan te hoog is kan je zwangere lijf de suiker niet goed afbouwen, krijg je de diagnose zwangerschapsdiabetes en kom je onder controle in het ziekenhuis + van een diabetes verpleegkundige. Heb ik de eerste zwangerschap gehad maar heb geen insuline hoeven spuiten, goed gelet op het dieet qua koolhydraten en na enkele weken (maar wel mooi extra echo’s meegepakt in het ziekenhuis😉) kon ik weer gewoon terug naar de verloskundige. Succes!

2 maanden geleden

Reactie op Nicolien Desirée

Mogelijk word je verwezen voor een OGTT test waarbij je nuchter een mierzoe ...
Ah ja, die test heb ik al vroeg in de zwangerschap gedaan, maar heb het helaas overgegeven. Dus die test wil ik niet snel een 2de keer doen. Was je daarna wel medisch met bevallen? Ik heb namelijk dat ik nu onder controle ben van zowel radboud als bernhoven ziekenhuis omdat de baby weinig maagvulling had, en nu voor de suiker in een ander ziekenhuis. Maar het is in combinatie met mijn verloskundige. Alleen wil ik nu echt niet thuis bevallen, omdat dat gewoon niet fijn aanvoelt meer, na zoveel controles. Zoals je zegt is het fijn dat je de baby wel vaker ziet, vooral in de 20/30 weken zie je hem normaliter niet vaak..

2 maanden geleden

Reactie op Inayaaa20

Ah ja, die test heb ik al vroeg in de zwangerschap gedaan, maar heb het hel ...
Oei, dat spugen klinkt naar! De medische indicatie ging er toen bij mij af (met extra controles) maar ik had zelf de wens tot klinisch bevallen. Over anderhalve week moet ik de OGTT weer doen, geen zin in. Mocht ik weer dagelijks thuis de bloedwaarden moeten prikken dan is dat zo, heb alles nog in huis. Als de diagnose stellen toch op een andere manier zou kunnen.. die arts die dat ontwikkelt verdient dan een Nobelprijs 😉 Fijn dat er extra aandacht is voor jouw klachten, ik hoop dat je nog een fijne zwangerschap hebt en alles goed gaat met de baby!

2 maanden geleden

Via de gynaecoloog word je gewoon in de gaten gehouden. Door te hoge suikers kan je kindje (te) groot worden en dat kan problemen geven bij de bevalling. Maar ook na de bevalling kan je kindje problemen hebben zijn suikerwaardes goed te krijgen omdat hij via jou te veel gehad heeft en dat niet goed "geleerd" is hoe dat moet. Was de makkelijke uitleg. Je zult doorverwezen worden naar de diabetes verpleegkundige of internist. Hier is het de verpleegkundige en kijkt de internist mee. Je krijgt een suikertest. Lukt deze niet krijg je een soms een apparaat waarmee dan moet je een aantal dagen achter elkaar in je vingers prikken. 1x nuchter 3x 1 uur na je maaltijd per dag. Daar zal dan ook een diagnose uitkomen. Bij ons ziekenhuis ga je door naar een diëtist en moet je op je suiker en koolhydraten inname gaan leten. Suikers schrap je zoveel dat kan. (Denk aan zoetwaren, zoet beleg, suikerhoudende drankjes enz) Koolhydraten neem je zoveel mogelijk langzame koolhydraten zoals volkoren brood, volkoren pasta en rijst, geen sausjes (zit ook veel suiker in). Zulke dingen. Je moet wel koolhydraten eten maar zoveel mogelijk de goede zonder te veel suiker zeg maar. Als dat niet werkt of je waardes te hoog blijven zoals bij mij zul je insuline moeten gaan spuiten. Langwerkende voor de nacht, kortwerkende voor de dag. Ik kan overdag eten wat ik wil zonder dat het mis gaat (ook een pizza is geen probleem) maar mijn hormonen gaan op de loop in de nacht waardoor het niet goed uitkomt in de ochtend (Ik raakte gefrustreerd omdat ik geen verbetering kreeg met de insuline in de nacht en heb een diabetes sensor gekocht die dat vaststelde). Nu krijg ik pillen erbij zodat dat wat beperkt word. En dat lijkt nu beter te gaan eerst.