8 Reacties

één maand geleden

Vragen om een cerclage!!! In het buitenland wordt hier standaard op getest maar in Nederland niet. Ook zeker niet naar huis gaan maar aangeven dat je medisch in de gaten gehouden wilt worden. Echt bizar hoe ze er bij jou mee omgaan. Met een cerclage heeft de baby helemaal geen longrijpingsprik nodig en kan hij/zij gewoon nog blijven zitten. Zoek het ook even op, op Google. Ik ken heel wat horrorverhalen over een te korte baarmoedermond en in Nederland gaan ze daar heel laks mee om

één maand geleden

Hai! Ik heb bij mijn vorige zwangerschap een dreigende vroeggeboorte gehad met 26+2. Door een conisatie een half jaar voor mijn zwangerschap wist ik dat ik hier 2 x meer kans op had. Ik had dus ook vanaf week 16 baarmoederhals metingen. Metingen waren steeds goed. De dag dat ik 26+2 was het ziekenhuis gebeld omdat ik echt pijnlijke harde buiken had. (Hele zwangerschap door al veel harde buiken). Toen werd duidelijk dat mijn baarmoederhals ineens tekort was en er tijdens een harde buik ook verplaatsing van vruchtwater was. Met de ambulance naar het Erasmus gebracht en daar 4 dagen bedrust, longrijpingsprikken en weeenremmers gehad. Uiteindelijk is mijn kleine man tot week 35 blijven zitten 🥳. Ik mocht na die vier dagen ook gewoon weer naar huis. Wel iedere week op controle. Sterkte! ❤️

één maand geleden

Ik ben in verwachting van een tweeling en sinds de 20 weken ook een verkorte baarmoedermond. Ik wordt wekelijk gecontroleerd en heb progesteron gekregen. Inmiddels 25 weken en tijdens de laatste meeting was het 1.8 cm. Bij 1.5 cm gaat de situatie anders worden gaven ze vorige week aan maar ik ben gewoon thuis en moet rustig aan doen. De cerclage heeft ook risico's en kan volgens mijn ziekenhuis maar tot de 24 weken.

één maand geleden

Heel eerlijk snap ik de paniek niet helemaal vd artsen. In principe is een baarmoederhals van 2,5 op het “randje” van te kort. Officieel is pas onder de 2,5 zorgwekkend namelijk (zoek maar eens op, staat op bijna alle ziekenhuis websites). Het is echt absoluut niet zo dat je met een bmh van 2,5cm perse snel zal bevallen, als er verder geen andere klachten zijn. Veel vrouwen bevallen alsnog pas na 37 weken. Pas als hij over paar dagen weer flink korter is en je veel harde buiken hebt of buikpijn, is het echt serieus (weet ik uit ervaring). Hebben ze je baarmoederhals meerdere keren gecheckt en wordt hij korter? Heb je funneling?( dat het beetje open staat). Zo ja dan snap ik de paniek. Heb je nog bloedverlies? Ik heb al sinds 19 weken een bmh van 2,5. Mijn artsen zijn helemaal niet zo bezorgd😅 Cerclage zitten serieuze risico’s aan, dus ik zou dat zeker niet doen met een bmh van 2,5. Bovendien doen ze dat geloof ik ook niet meer boven de 24 weken. Je kan evt wel vragen om Utrogestan, dat is bewezen effectief tegen vroeggeboorte. Doe wel rustig aan als je naar huis mag, dus niet meer sporten, geen seks, en veel liggen zodat er minder druk is op de bmh. Voor de zekerheid!

één maand geleden

Reactie op spablauw

Wat is Progesteron vaginaal ? Ik ben inmiddels al thuis alles was goed en had 4 dagen longrijpings injectie gehad om de 12 uur en daarna goed uitgerust.

één maand geleden

Reactie op SR2905

Wat is Progesteron vaginaal ? Ik ben inmiddels al thuis alles was goed en ...
Wilde m’n spelfout aanpassen dus verwijderd. Maar goed dat je de longrijpers hebt gedaan en nu thuis lekker rustig aan meid! Progesteron is utrogestan. Het zijn een soort pillen die je vaginaal insteekt en helpt bij preventie voor vroeggeboorte. Kan sowieso geen kwaad dus hier zou ik nog om vragen als ik jou was

één maand geleden

Reactie op SR2905

Wat is Progesteron vaginaal ? Ik ben inmiddels al thuis alles was goed en ...
Klopt het dat jij ook in het spaarne ziekenhuis loopt? Mag ik jou prive berichten? Hier ook een korte baarmoederhals en loop ook in spaarne.