42 Reacties
7 maanden geleden
Heb je contact gehad met een juridisch loket? Advocaat iets???? Jeetje wat is dit traumatiserend. Echt verschrikkelijk. Heel veel sterkte. Niets tekenen en pikken. Uiteindelijk kunnen ze een zieke collega niet ontslaan.
7 maanden geleden
Jeetje, wat een rot situatie. Ben je lid van een vakbond of heb je rechtsbijstand? Je kunt hier echt werk van maken! Ik adviseer je zeker om informatie in te winnen bij een professional. Een burnout en je zwangerschap staan los van elkaar.
Kun je hierover met je partner praten?
Heel veel sterkte gewenst!
7 maanden geleden
Wat heftig jeetje,
Ik adviseer je om niet te tekenen! Want als je tekent geef je aan dat je niet ziek bent, en dit was je al!
Ze kunnen dreigen wat ze willen maar werkgever kan dit niet juridisch voort zetten.
Vervolgstappen is via het UWV je ontslag krijgen maar UWV moet een gegronde reden met onderbouwing hebben van werkgever om ontslag door te krijgen.
Ik adviseer je om alle gesprekken via WA of mail te bewaren.
Je kunt de uwv bellen en aangeven wat er is gebeurd en wat ze willen doen zo is je verhaal al bekend bij ze.
Zit je al in de ziektewet?( las dat je ivm burnout al niet aan het werk bent)
Heb je een bedrijfsarts of contactpersoon vanuit het UWV?
7 maanden geleden
Je ziektewet en zwangerschap staan naar mijn weten los van elkaar. Ik heb geen juridische expertise, hiervoor zou ik idd bellen naar een juridisch loket of de vakbond etc. Wat ik wel weet is dat ze bij weten van een zwangerschap je niet mogen ontslaan/contract niet verlengen etc. Dit is zwangerschapsdiscriminatie.
7 maanden geleden
Niet tekenen! Als je tijdens ziekte een vso tekent, heb je geen recht op een uitkering. Je kunt niet werken, maar hebt geen recht op een Ziektewetuitkering omdat je werkgever je gedurende twee jaar moet doorbetalen. Als je een ww-uitkering aanvraagt zul je waarschijnlijk snel genoeg door de mand vallen omdat je niet in staat bent om te werken. Neem dinsdag contact op met het Juridisch Loket als je een laag inkomen hebt. Als je een rechtsbijstandverzekering hebt of lid bent van een vakbond kun je daar contact mee opnemen. Als dat alle drie geen optie is kun je kijken of er een advocatenkantoor in de buurt is met een gratis inloopspreekuur. Succes en sterkte!
7 maanden geleden
Mijn vader had een zelfde ervaring en heeft een jurist in handen genomen. Ze dreigen met van alles om druk te leggen dat je maar tekent. Dit mag niet omdat je ziek bent.
7 maanden geleden
Niet tekenen! Ik had dit lid van zwangerschap ook in een burn-out. Als je tekent heb je nergens recht meer op. Wat ze doen mag niet, maar ze flikken t wel. Wat er ook gebeurt, voet bij stuk houden. Ik weet dat het zwaar is als je mentaal niet lekker gaat. Maar zie het niet persoonlijk. Ze zien jou ook niet als een persoon. Dit is een heel vies spel. Zoek mensen die veel van HR weten en recht die je kunnen helpen. Iig niet tekenen tenzij je een andere baan hebt punt. En zorg goed voor jezelf, veel zwangerschapyoga, gezond eten en hulp vragen van je netwerk. Sterkte!
7 maanden geleden
Hey, wat een extreme rot situatie. Ik ben geen jurist, maar ik zou sowieso niet tekenen. het feit dat ze willen dat je zegt dat je niet ziek bent zegt al genoeg. Ze mogen je niet ontslaan wegens ziekte of zwangerschap. Ik zou samen met je partner of ander persoon die je vertouwd naar het gesprek gaan, zodat ze je niet kunnen overrompelen om toch te tekenen. Maar ik denk dat je daar ook niet meer prettig kan werken nu. De bedrijfsarts zou je in dit proces horen te begeleiden, heb je daar goed contact mee? Als je zelf niet meer wil werken voor dat bedrijf (wat ik me heel goed kan voorstellen na deze situatie) zou ik een advocaat in de arm nemen en me goed laten betalen voor een "oprotpremie". Jij komt met een burnout en zwangerschap nu niet makkelijk aan een nieuwe baan namelijk. Bij het juridisch loket kan je gratis terecht voor advies. Ik hoop dat je goede mensen om je heen hebben die je hierhin kunnen steunen, laat je niet intimideren!
7 maanden geleden
Ohja ik zou per mail het volgende sturen:
Beste …
Hierbij kort samengevat betreft onze telefonisch contact van vandaag.
Ik heb in dit gesprek verteld dat ik in verwachting ben. Daarnaast benoemde im dat veel klachten heb. Ik zal dit ook kenbaar maken bij de bedrijfsarts
Hierdoor kan werkgever nooit ontkennen dat ze het niet wisten of er iets anders van maken.
Het staat zwart op wit.
Ik wens je veel succes, laat je niet gek maken!
Gefeliciteerd met je zwangerschap!
7 maanden geleden
Jeetje wat heftig zeg!
Allereerst mogen ze je niet zo onder druk zetten om een VSO te tekenen. Dus vrijdag voor 12 uur, heb je dat op papier dat ze dan een antwoord willen? Dan zou ik dat meenemen naar een jurist/juridisch loket. Ik zou je ook adviseren mocht je nog een gesprek met hen hebben, dit op te nemen (kan gewoon stiekem). In het arbeidsrecht mag dit namelijk gewoon gebruikt worden, anders dan in het strafrecht.
Zoals de meiden hier al schrijven; absoluut niet tekenen! Een VSO tekenen tijdens ziekte zou ik nooit adviseren omdat je dan dus “verwijtbaar” werkloos bent en geen aanspraak meer maakt op een uitkering. Als dit overigens voor een rechter komt, dan gaat een rechter sowieso jouw kant kiezen, want een VSO forceren tijdens ziekte getuigd van ontzettend slecht werkgeverschap.
Is er een (externe) vertrouwenspersoon waar je naartoe kunt? En wanneer heb je weer een afspraak met de bedrijfsarts?
Je kunt altijd gratis juridisch advies inwinnen bij het Juridsch Loket, daar heb je gewoon recht op - en daar moet jouw werkgever jou ook de tijd voor geven. Daarnaast zou ik echt alles schriftelijk bewaren, dan heb je altijd bewijs!
Je mag me altijd een berichtje sturen als je wilt dat ik nog even met je meekijk.
Liefs, meid die werkzaam is in HR
7 maanden geleden
Ik vind het echt ontzettend kut voor je dat je dit moet meemaken, maar wat je ook doet, teken zoiets niet, je gooit al je rechten weg zo.
De grootste raad die ik je kan geven is, bel met het Juridisch Loket 0800-8020 en zeg dat er haast achter zit.
Zij kunnen jou ongetwijfeld beter helpen dan iemand hier ( tenzij er spontaan ergens power mama advocaten hier in de groep zitten )
Blijf eerlijk naar jezelf en de bedrijfarts. Alleen jij kunt aangeven wanneer je weer aan het werk kunt. Ik neem aan dat als je in een burn out hebt gezeten, je ergens wel een keer gesprekken hebt gehad met een maatschappelijk werker en/of psycholoog. Zoek die gene weer op en maak duidelijk hoe veel stress dit jou geeft. Zorg dat de verslagen daar van bij de bedrijfarts komen zodat zij kunnen zien hoe erg dit allemaal voor je is. Voor de rest kan ik je alleen maar sterkte wensen en succes!
Laat je niet gek maken, zolang jij alles netjes volgens het boekje doet heeft jouw werkgever geen poot om op te staan.
7 maanden geleden
Neem even contact op met een advocaat. Je hebt het recht je te laten bijstaan volgens mij zelfs op hun kosten.
Stel je vraag om hulp desnoods op juridische advies helpdesk (Nederlands recht) ze zetten je nu 100% onder druk zodat jij iets doet waar je slechter van gaat worden en hun van je af zijn. Zodra je tekent is het klaar. Teken niets. Neem gesprekken op dit mag want je neemt er zelf aan deel. Bewaar correspondentie en neem contact op met een jurist.
7 maanden geleden
Soort het zelfde meegemaakt… Ik heb alles door gegeven aan uwv wat er is gebeurd heb via huisarts brief gekregen, dat ik niet meer kom werken dit naar mijn werk gestuurd en zo in de ziektewet gekomen