105 Reacties

één maand geleden

Reactie op Cv-ketel

Foetaal alcohol syndroom krijgt je kind écht niet van 1 glaasje wijn. Wel v ...
Ja sorry, maar dan vind ik je geen haar beter. Drink gewoon water! Heel goed voor de foetus en heel goed voor jou.

één maand geleden

Reactie op FräuleinV

Misschien is het ook wel gewoon om te provoceren en zit er gewoon iemand ac ...
Dat kan ik mij heel goed voorstellen. Wellicht word ik omgetoverd tot moedermaffia door de hormonen, maar ik heb echt een mening over vrouwen die lopen te klagen over een wijntje of reisje of festivalletje die ze moeten missen. Luxeproblemen zijn het.. vreselijk

één maand geleden

Reactie op hoiiiiiiiiii

Dat kan ik mij heel goed voorstellen. Wellicht word ik omgetoverd tot moede ...
Hahaha nou, ik vind mezelf echt geen moedermaffia. Sta overal vrij relaxed in, maar als het om sigaretten/alcohol/drugs gaat raak ik echt gefrustreerd. Ben zelf zo dankbaar dat ik zwanger heb mogen raken en alles wat ik ervoor moet laten is het voor mij dubbel en dwars waard.

één maand geleden

Reactie op hoiiiiiiiiii

Ja sorry, maar dan vind ik je geen haar beter. Drink gewoon water! Heel goe ...
Er is helemaal niks ergs aan een 0.0 of een minder als 0.5 of frisdrank. Dat jij nou je zwangerschap lekker water wilt drinken ga lekker je gang maar ga niet andere moeders schandalig noemen omdat ze niet alleen water drinken. ✌️

één maand geleden

Reactie op AnnekeHelmond

Ik zal wel een aankomende loeder moeder zijn, maar ben nu ook 7 maanden zwa ...
Huhh maar wist je dan niet dat je zwanger was of heb je dit gedaan met het kan niks kwaad? Ben daar wel benieuwd naar

één maand geleden

Reactie op hoiiiiiiiiii

Als je een glas wijn niet kan laten staan (met alle wetenschappelijke info ...
Helemaal mee eens. En dat maakt je echt geen moedermaffia, maar gewoon een gezond denkend mens!

één maand geleden

Iedereen moet het uiteraard zelf weten. Hier een pleegzusje met FAS. Dit wil je echt niet voor je kindje. Het is maar een paar maanden dat je niet drinken mag. Zou echt mijn best doen er vanaf te blijven

één maand geleden

Reactie op Escha32

Er is helemaal niks ergs aan een 0.0 of een minder als 0.5 of frisdrank. Da ...
We hadden het niet over frisdrank. We hadden het over alcohol, welk percentage dan ook.

één maand geleden

Nee, ik drink geen glazen wijn/bier tijdens de zwangerschap. Ik maak me niet zo druk over misschien die ene keer in de maand dat ik een keer een <0,5 procent 'alcoholvrij' biertje drink, want dat zijn verwaarloosbare hoeveelheden in mijn ogen, maar een heel glas echt alcoholische drank of zelfs een slok vind ik veel te riskant. Er is niet met zekerheid te zeggen of een hoeveelheid als 1 glas direct schadelijk is, maar juist om die onzekerheid laat ik het liever al zou ik het wel heel lekker vinden soms (alcoholvrije cocktail is helaas toch meer een luxe limonade😅). Stel dát je baby er schade door oploopt, is dat gelijk voor het leven en dat is wel erg sneu. Kijk, als jij er echt echt echt heel blij van wordt om gedurende je zwangerschap jezelf te trakteren op een glas, is er niemand die je tegenhoudt, jouw lijf en jouw kind, natuurlijk :). Maar besef je dan wel dat dit mogelijk gevolgen kan hebben, en dat het kortstondige plezier dat het drankje je oplevert waarschijnlijk niet echt opweegt tegen dit risico.

één maand geleden

Reactie op Escha32

Er is helemaal niks ergs aan een 0.0 of een minder als 0.5 of frisdrank. Da ...
Er is zoooooveel meer om te drinken dan alleen water😐 we hadden het ook niet over 0.0 of frisdrank maar drinken wat wel alcohol bevat. Vraag me af wat er in je hoofd omgaat als je het geen 9 maanden vol kan houden op een mensenleven. Het gaat hier om de gezondheid van de baby in je buik. Al is er maar een ‘kleine’ kans dat er schade komt moet je het toch gewoon laten? Ook ik ben zwanger via een lang traject en kan er met m’n hoofd niet bij hoe je je baby ook maar 0,1% in gevaar zou willen brengen🤯

één maand geleden

Reactie op hoiiiiiiiiii

We hadden het niet over frisdrank. We hadden het over alcohol, welk percent ...
Ik noem op wat zij beschrijft. 0.0/0.5 en frisdrank waarop jij antwoord dat ze gewoon water moet drinken. Nogmaals <0.5 is zo nihil dat dat niet eens bij de baby terecht komt. Dat kan ook in brood zitten en in een rijpe banaan en in vruchtensappen

één maand geleden

Ik vind dit shamen maar ridicuul. Zwanger zijn is niet altijd even leuk, soms gewoon kut. En even een momentje van ontspanning willen (of dat juist missen) is toch niet heel vreemd? Beste FSB, ik snap dat je het heel erg mist. Je hebt het al 7 maanden volgehouden, maar juist nu op een terrasje met dit weer,.. ik snap dat het kan lonken. Zelf ben ik meer een zoete witte wijn/cocktail dame, dus ik pak nu een mocktail op het terras. Voor mij is het niet de alcohol die ik mis, maar gewoon de beleving, de gezelligheid. En een mocktail is voor mij in elk geval een goede oplossing. Misschien kan je het jezelf op die manier wat makkelijker maken.

één maand geleden

Reactie op FräuleinV

Misschien is het ook wel gewoon om te provoceren en zit er gewoon iemand ac ...
Mag ik vragen waarom je dit pijnlijk vind? Ik ben zelf ook zwanger geraakt, lang traject en 3 miskramen verder. Ik rookte al nooit en drink geen druppel meer. Al voor de zwangerschap niet meer. Ik ken ook de confrontatie van mensen die andere keuzes maken. Ik vind dit niet per se pijnlijk, het zijn alleen niet mijn keuzes. Ik ben dolblij met de kans die wij hebben gekregen en hoop alleen maar dat het bij degene die andere keuzes maken ook goed blijft gaan. Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde. TS: Doe vooral waar je jezelf goed bij voelt, mijn advies is om de drank voorlopig nog even te laten staan 😊

één maand geleden

Reactie op Maiss

Er is zoooooveel meer om te drinken dan alleen water😐 we hadden het ook ni ...
<0.5 is nogmaals zo nihil dat dat te vergelijken is met.een rijpe banaan, sommig brood en vruchtensappen. Dus schrap dat maar ook meteen. Laat ieder lekker zijn ding doen. Ik drink ook geen echt glas wijn maar heb wel eens aan gebrek aan 0.0 een <0.5 gedronken. En als iemand het wel wilt doen dan doet diegene lekker wat hij/zij wilt. En als je lekker water wilt drinken, dan drink je lekker water

één maand geleden

Reactie op hoiiiiiiiiii

Geen respect voor
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣 ik ga stuk

één maand geleden

Al die reacties hier heftig om het allemaal zo te lezen 🤣🤣 blij dat jullie niet in de tijd van toen hebben geleefd wat erg

één maand geleden

Misschien omdat ik sowieso geen wijndrinker ben, maar nee die behoefte heb ik niet eigenlijk. Ik had wel zin in bier laatst en heb toen een 0% biertje gehaald. Echte alcohol zou ik nu niet nemen, zelfs geen slokje. Ik blijf sowieso nog lang alcoholvrij i.v.m borstvoeding in de toekomst 🤭

één maand geleden

Reactie op AnnekeHelmond

Al die reacties hier heftig om het allemaal zo te lezen 🤣🤣 blij dat julli ...
Als ik jou een schaal met m&m's voor zet en ik vertel je dat in die hele schaal zo'n 10 m&m's zitten waarvan je kindje ernstig ziek wordt en de rest van de m&m's kan je gewoon eten.. Hoeveel m&m's zou je dan pakken? Beetje stom voorbeeld/metafoor misschien, maar in principe hetzelfde idee. Niet elk kindje wordt ziek van een beetje alcohol, die paar sigaretjes of een bord carpaccio.. maar er bestaat een behoorlijke kans dat het niet goed uitpakt. Ik wil persoonlijk mijn kind niet in gevaar brengen zelfs niet als dat een kleine zou zijn. Dat ze het vroeger wel deden heeft te maken met dat ze toen de kennis niet hadden. Als je niet weet dat er giftige m&m's inzitten dan eet je waarschijnlijk zonder twijfel uit de schaal 😉 er waren nog steeds baby's bij wie het goed ging, maar ook meer baby's die ziek werden en er was bijvoorbeeld meer wiegendood dan nu. Niemand bedenkt 'regels' om een zwangere vrouw te pesten. Persoonlijk wil ik het allerbeste voor mijn kindje en dat betekent dat ik zo weinig mogelijk kans wil lopen op 'een giftige m&m' en ze dus niet zou eten.. en in het echte leven dus geen alcohol drink, niet rook en streng ben met wat ik wel en niet mag eten. Dat kan je komisch vinden of raar vinden, maar dat is het natuurlijk niet. Iedereen mag hier zijn/haar eigen afweging in maken, maar ik zou dus adviseren om iets anders te bestellen op dat terras. De tijd voor een wijntje komt echt wel weer. Je kan er denk ik ook veel meer van genieten als je je niet ondertussen afvraagt of het kwaad kan.

één maand geleden

Reactie op hoiiiiiiiiii

Dat kan ik mij heel goed voorstellen. Wellicht word ik omgetoverd tot moede ...
Uh, waarom zou je niet mogen klagen dat je iets mist? Dat je het doet is het tweede, maar het benoemen lijkt mij onschuldig? Niet zo piepen hoor

één maand geleden

Nee, ook die behoefte niet meer nu bij de tweede. Toen ik zwanger was van mijn eerste had ik wel af en toe zin erin (deed het niet), maar drink nu al heel langere tijd nauwelijks. Ook ivm borstvoeding geven na de geboorte van de eerste en daarna wilde ik eigenlijk alweer zwanger worden van de tweede dus heb heel beperkt gedronken. Nu al een paar jaar. Punt is ook, los van dat het schadelijk is voor je kind, het voor jezelf ook alleen maar puur vergif is. En als ik wel zou willen drinken, wat ik niet wil ;), dan zou ik me afvragen waarom of andere afleiding zoeken om te ontspannen.