105 Reacties

één maand geleden

Even een ander perspectief: ik heb voor m’n zwangerschap het boek Expecting Better half gelezen. Ik vond het doodsaai en heb hem niet uitgelezen, omdat het vooral ging over de dingen die streng worden afgeraden tijdens de zwangerschap maar eigenlijk wel zouden kunnen. Het sprak mij niet aan omdat ik geen moeite heb met dingen laten staan, maar dit boek zou zijn voor vrouwen die daar wel heel veel moeite mee hebben. Bijvoorbeeld alcohol en hoe dat met mate wel zou kunnen, en in sommige landen niet zo streng wordt afgeraden. Ik laat alle alcohol makkelijk staan en zal je zeker niet aanmoedigen om wel een glaasje te drinken, maar misschien vind je dat boek wel interessant en vind je er iig steun in. Nb: het is gewoon een wetenschappelijk onderbouwd boek, en bijv. roken wordt nog altijd streng afgeraden.

één maand geleden

Reactie op Cv-ketel

En dan kan ik het toch even niet laten voor alle mensen die zo heftig reage ...
Kleine nuancering: ik heb het dan uiteraard niet over dames waarbij het ècht niet lukt, maar dames die al snel stoppen omdat het lastig combineren is met werk oid...

één maand geleden

Het bericht in de topic is inderdaad aangepast… beter dat het gesloten wordt.

één maand geleden

Reactie op Cv-ketel

En dan kan ik het toch even niet laten voor alle mensen die zo heftig reage ...
Off topic en totaal niet relevant, sowieso vind ik dit een heel bijzondere reactie. Mijn 3 kinderen zijn kerngezond nadat zij enkele weken na hun geboorte kunstvoeding kregen en de eerste hapjes met een maand of 5. Mijn hemel, ik begrijp dat beschuldigen, veroordelen en betweterigheid echt niet. Vanuit welk perspectief dan ook. Alchohol is echt een no-go voor mij omdat dat echt goed wetenschappelijk gefundeerd is. Voor de rest: volg de adviezen van het Voedingscentrum icm consultatiebureau plus je eigen gevoel en gezonde verstand, dan is er weinig fout.

één maand geleden

Reactie op Winterbaby22

Off topic en totaal niet relevant, sowieso vind ik dit een heel bijzondere ...
Inderdaad :) Ook off topic maar mijn beide kinderen zijn via keizersnede geboren en iemand heeft het toen voor elkaar gekregen om te zeggen dat mijn kinderen "high" waren bij de geboorte.... Want ja echt goede moeders bevallen natuurlijk vaginaal en zonder enige vorm van pijn medicatie.

één maand geleden

Reactie op Cv-ketel

En dan kan ik het toch even niet laten voor alle mensen die zo heftig reage ...
Ik snap deze reactie niet echt, alcohol gebruik tijdens je zwangerschap staat niet in verhouding met het gebruik van kunstvoeding. Ik heb zelf 1,5 jaar borstvoeding gegeven maar me wel uitgebreid ingelezen over de verschillen tussen kunstvoeding en borstvoeding. De daadwerkelijke verschillen in data zijn minimaal en verwaarloosbaar. Enige voordeel is dat je baby iets meer weerstand heeft tegen virussen (maar dit heeft geen effecten op de lange termijn). Alle andere verschillen die in onderzoeken zijn te verklaren door het verschil in de sociaal economische status van moeders die borstvoeding geven vs flesvoeding en worden niet verklaard door de voeding. Alcohol daar in tegen is keer op keer bewezen dat het, in elke hoeveelheid, slecht en risicovol is voor de baby. Als je als (toekomstige) moeder een keuze maakt waarbij je willens en wetens een gezondheidsrisico voor je baby creëert dan denk ik dat je hulp nodig hebt.

één maand geleden

Persoonlijk vind ik het drinken van alcohol, roken en producten eten waarvan je kindje mogelijk schade op kan lopen onrespectvol naar je kindje toe. Je kindje is volledig afhankelijk van jou en alles wat jij eet en drinkt komt via de navelstreng bij je kindje terecht. Hij/zij kan nog niets doen om zich tegen gevaar te weren. Je kindje zou 100% veilig moeten zijn bij jou. En dat is het mijns inziens niet wanneer je dingen eet, drinkt en gebruikt die schade kunnen geven. De lever van een foetus is nog niet volgroeid, wat wel nodig is om alcohol bijv af te breken. En we geven onze peuters toch ook geen shotjes of slokjes bier oid? Dat is puur vergif. En dat is het voor je ongeboren baby ook. En natuurlijk kan het dat je kindje gezond is al neem je dingen die ongezond zijn. Maar überhaupt het risico nemen begrijp ik zelf niet.

één maand geleden

Ik kan het echt waarderen dat je je zo kwetsbaar opstelt en dat je dit topic hebt geopend en het bespreekbaar maakt. Elke vrouw is anders en elke zwangerschap is anders. Jij bent mama en laat iedereen lekker voor zichzelf bepalen wat ze denkt dat het beste is voor moeder en kind 🤍 je weet precies wat de risico's zijn en wat jouw overweging zou zijn om het eventueel wel te doen. Gebruik je gezonde verstand en ongevraagd advies mag iedereen lekker voor zichzelf houden. https://www.ad.nl/wonen/dagelijks-een-glas-wijn-schaadt-baby-niet~a33b3b28/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F er zijn ook wat wetenschappelijkere artikelen in het engels. Google is je vriend.

één maand geleden

Iedereen moet helemaal zelf weten hoe ze met hun eigen zwangerschap omgaan. Echter ben ik wel van mening dat zodra er leven in je groeit je er van bewust moet zijn dat jij daar verantwoordelijk voor bent. Misschien helpt het bij het maken van je keuze dat alcohol onder harddrugs valt. ( maar is maatschappelijk geaccepteerd) Oftewel alcohol staat gelijk aan xtc en cocaïne. Misschien dat deze informatie zorgt voor het maken van betere keuzes.

één maand geleden

Reactie op o0O0o_Mies

Ik kan het echt waarderen dat je je zo kwetsbaar opstelt en dat je dit topi ...
Bijzonder dat iemand anders hier dan loopt te roepen dat je baby al van 1 slokje wijn in je zwangerschap het foetaal alcohol syndroom kan krijgen🫢😂 Jammer dat we elkaar zo bang moeten maken.

één maand geleden

Reactie op Escha32

Dit is puur bangmakerij hahahaha Echt onzin. Zoals ik al eerder heb gemeld. ...
Idd! Een kennis van ons uit Hongarije zat vorig jaar hoogzwanger aan een rode wijn tijdens oud en nieuw. Vonden het allemaal heel raar, maar in die cultuur blijkbaar heel normaal. Ze zei dat het juist goed voor haar was 💁🏼‍♀️ Ze heeft 2 hele gezonde kindjes gekregen overigens. Ik zou die keuze niet maken maar iedere vrouw moet het lekker zelf weten 🤰

één maand geleden

Reactie op Noel1991

Het bericht in de topic is inderdaad aangepast… beter dat het gesloten word ...
Wel beetje jammer dat de topicstarter begint over de alcohol en daarna het bericht aanpast omdat meer mensen tegen alcohol zijn. Als je je bericht achteraf aanpast uit schaamte moet je misschien toch maar niet drinken om mee te beginnen 😅

één maand geleden

Ik denk dat je best snel oordelen krijgt als je alcohol drinkt zwanger waardoor het eerder stiekem wordt gedaan (zodra je het weet dan he. Voor je het weet drinken best veel vrouwen wat. ) Er zijn gewoon echt wel zwangeren die verslaafd zijn aan alcohol en echt wel drinken. Met roken nog meer want dat is nog verslavender denk ik. Ik heb wel eens garnaal gegeten bewust, ik geef niks om wijn. Mijn zoontje vind mij ook een skippybal trouwens:S

één maand geleden

Nee. Kort en duidelijk. Ik fantaseer uiteraard wel over de “verboden” dingen maar nee.. niet ten koste van de gezondheid van m’n kindje.

één maand geleden

Maareeeeh, gewoon nieuwsgierig he, als je nu in je 7e maand zit, dan 'hoor' je toch ook niet in de november groep, of vergis ik me?😅😅

één maand geleden

Ben ook even verbaasd over de vraag. Ik mis de wijn ook en dronk zeker graag. Maar als ik nu zoveel last zou krijgen van verlangen dat ik wil drinken zou ik dat persoonlijk wel zorgelijk vinden. Over een paar maanden kunnen we allemaal weer 🎉

één maand geleden

Reactie op o0O0o_Mies

Maareeeeh, gewoon nieuwsgierig he, als je nu in je 7e maand zit, dan 'hoor' ...
Ehm jawel toch? Dan zit je nu tussen de 25 en 28 weken lijkt me.

één maand geleden

Reactie op kristab88

Ehm jawel toch? Dan zit je nu tussen de 25 en 28 weken lijkt me.
7e maand is vanaf 30 weken

één maand geleden

Stel, je bent 1 nov uitgerekend, dan ben je dan 9 maanden. Dan ben je op 1 okt 8 maanden en 1 sept 7 maanden, 1 aug 6 maanden (vandaag). Of kloppen weken en maanden niet op deze manier?

één maand geleden

Reactie op o0O0o_Mies

Stel, je bent 1 nov uitgerekend, dan ben je dan 9 maanden. Dan ben je op 1 ...
Nee je bent eigenlijk bijna 10 maanden zwanger omdat gerekend wordt vanaf je laatste ongesteldheid. Een maand bevat gemiddeld 4,3 weken dus je 7e maand is van week 26 tot 30 dacht ik.