105 Reacties

één maand geleden

Ik vind verschillende plaatjes, sommige zeggen weer van 28 tot 31.. nouja daarom tellen we dus in weken ipv maanden ;)

één maand geleden

Als ze 'in de 7e maand' zit is ze 6 maanden (+ een beetje) zwanger, denk ik...? Ik vind dat altijd heel verwarrend 😅 Zelfde als je bijv. 8 weken zwanger bent, dan heb je dus 8 weken achter de rug en beleef je momenteel je 9e week.

één maand geleden

Reactie op kristab88

Ik vind verschillende plaatjes, sommige zeggen weer van 28 tot 31.. nouja d ...
Een maand is 4,3 weken. Buiten dat dat plaatje met 4+1 per week rekent, is de eerste maand wel 4+3 dus die klopt niet helemaal. Maar wat Myra219 zegt klopt ook, je zit vanaf ongeveer 26 weken in je 7e maand van de zwangerschap want je bent net de 6 gepasseerd. Alleen ben je pas echt 7 maanden zwanger als je de 30 aantikt. Maar dit gaat nu wel offtopic dus laten we het hierbij houden :)

één maand geleden

Reactie op buitenloopteenschaap

Even een ander perspectief: ik heb voor m’n zwangerschap het boek Expecting ...
Bedoel je daar dan mee dat er in dat boek staat dat roken wel streng wordt afgeraden? Ik ben wel benieuwd inderdaad naar zo’n boek. Ik geloof namelijk ook wel dat het tegenwoordig meeeeeega streng is op alle vlakken van bijvoorbeeld rauw voedsel oid

één maand geleden

Reactie op Flower221

Idd! Een kennis van ons uit Hongarije zat vorig jaar hoogzwanger aan een ro ...
Ik praat het zeker niet goed, maar ik Spanje is bijvoorbeeld roken heel normaal onder vrouwen… ik vraag mij toch altijd af waar het verschil hem in zit haha

één maand geleden

Reactie op tdkramer

Ik praat het zeker niet goed, maar ik Spanje is bijvoorbeeld roken heel nor ...
Ja en 40 jaar geleden was asbest ook heel normaal als isolatiemateriaal. Je handelt nu eenmaal altijd naar de kennis van nu

één maand geleden

Reactie op tdkramer

Bedoel je daar dan mee dat er in dat boek staat dat roken wel streng wordt ...
Ja, precies, roken wordt in het boek gewoon afgeraden. Maar het neemt verder andere strenge adviezen onder de loep. Naast alcohol bijvoorbeeld wel of geen tonijn, of welke hoeveel koffie. Rauw voedsel weet ik niet meer.. Toxoplasmose wel, wat mij daarvan is bijgebleven dat je het grootste risico loopt daarop loopt door te tuinieren. (Was ik eigenlijk alweer vergeten, en ik maar denken dat ik alles zo goed deed! 😬) De conclusie van de auteur is overigens dat je de risico’s moet kennen, en op basis daarvan je eigen keuzes mag maken. Dus als dat iets is waar je mee worstelt of aan twijfelt, is het zeker een interessant boek. Het kan je er ook weer van overtuigen om bepaalde dingen wel over te slaan door goed uit te leggen waarom het kwaad kan, zoals met dat roken.

één maand geleden

Reactie op hoiiiiiiiiii

Dat kan ik mij heel goed voorstellen. Wellicht word ik omgetoverd tot moede ...
Een festival kan toch gewoon nuchter? Hoef je geen alcohol voor te drinken hoor. Verder met je eens

één maand geleden

Reactie op Cv-ketel

En dan kan ik het toch even niet laten voor alle mensen die zo heftig reage ...
Wat heeft dat er mee te maken? Nee ik ga geen borst voeding geven want dat lukt niet doordat ik een borstverkleining heb gehad. Ben ik nu een slechte moeder? En nee ik drink ook geen alcohol tijdens de zwangerschap, maar vind dit echt een belachelijke vergelijking.

één maand geleden

Reactie op Cv-ketel

En dan kan ik het toch even niet laten voor alle mensen die zo heftig reage ...
Zeker wel. Bij mijn eerste ruim 2 jaar en 10 maanden gevoed (tot mn productie dipte door mijn huidige zwangerschap) . Hapjes zijn we mee begonnen (uiteraard rapley) toen hij aangaf klaar te zijn, dat was zo rond 10 maanden. Heb ik er allemaal voor 'over', sterker nog, het voélt goed.

één maand geleden

Reactie op Annesoof83

Zeker wel. Bij mijn eerste ruim 2 jaar en 10 maanden gevoed (tot mn product ...
Mijn god, tot bijna 3 jaar BV geven, je moet er maar tijd en zin voor hebben. Hoe doe je dat met werk?! En dan die zin “uiteraard rapley” wat insinueer je daar dan mee? Echt hoor lieve mensen, maar já we slaan een beetje door in NL… en daarmee zeg ik niet dat roken of drinken tijdens de zwangerschap goed is, want dat vind ik niet en zal ik zelf never nooit doen. Maar je hebt ook het andere uiterste. En ik snap dat die twee uiterste elkaar écht never nooit niet gaan vinden, dus voer die discussie ook lekker niet met elkaar. Wat ik me alleen dus nu heel erg afvraag; hoeveel beter is jouw kind eruit gekomen dan de mijne? Die wel gewoon vanaf 3,5 maand GEPUREEERD voedsel kreeg, ‘maar’ twee maanden BV heeft gehad. Dat is nu een grote vent van 14 maanden die ALLES eet, en ja in stukken, die goed slaapt en nooit ziek is. Zeg het me maar… ze worden wel groot hoor… uitzonderingen daar gelaten..

één maand geleden

Reactie op Annesoof83

Zeker wel. Bij mijn eerste ruim 2 jaar en 10 maanden gevoed (tot mn product ...
Nou nou poe poe, maak er een wedstrijd van anders

één maand geleden

Mijn punt met het bericht over borstvoeding was meer: dit is wat aangeraden wordt door WHO en andere organisaties adviseren dat het beste is. Net zoals die organisaties aanraden geen alcohol te drinken. Het eerste is sociaal geaccepteerd om je niet aan te houden, het tweede niet (blijkt wel uit alle reacties hier). Laten we vooral niet oordelen over de keuzes die mensen maken nadat ze ergens goed over nagedacht hebben. Ik heb zelf op die manier diverse keuzes gemaak die afwijken van de norm en sta daar helemaal achter. Ik ben er echter ook van overtuigd dat iedereen hier het beste wil voor haar kindje. Iedereen denkt er echter anders over wat 'het beste' is en maakt dus andere keuzes. Gelukkig maar, want wat een saaie wereld zou het zijn als we allemaal dezelfde keuzes zouden maken 😘

één maand geleden

Op de universiteit bij het vak neuropsychologie geleerd dat elke minimale hoeveelheid alcohol schadelijk kan zijn voor de feutus. De structuur van de hersenen veranderen zichtbaar en kan natuurlijk leiden tot mentale en lichamelijke beperkingen. Zie FAS, feutal alcohol syndrome. Drink absoluut geen alcohol.

één maand geleden

Nou TS reageert niet meer + heeft het bericht aangepast dus dit topic is niet relevant meer. Was dit om reacties uit te lokken of serieus vraag ik me dan af…

één maand geleden

Reactie op Elisa124

Een festival kan toch gewoon nuchter? Hoef je geen alcohol voor te drinken ...
Klopt! Kan zeker nuchter, alleen bij een festival rook je natuurlijk mee met andere mensen met van alles en nog wat en loopt de foetus in je buik risico op om gehoordbeschadiging op te lopen. Iets wat ik dus ook oversla tijdens mijn zwangerschap☺️

één maand geleden

Reactie op hoiiiiiiiiii

Klopt! Kan zeker nuchter, alleen bij een festival rook je natuurlijk mee me ...
Als je verantwoord naar een festival gaat en niet 8 uur lang voor de boxen staat valt het echt wel mee hoor. Dat je dingen inademt klopt, maar dat doe ik ook als ik op het terras zit in de zomer.

één maand geleden

Reactie op laura19902

Ik snap deze reactie niet echt, alcohol gebruik tijdens je zwangerschap sta ...
Ik vind het fascinerend dat bv in ieder stadia aansluit bij wat je kind op dat moment nodig heeft. Toen ik de 1 1/2 jaar aantikte dacht ik: ‘Ha! Extra bescherming tegen longontsteking ook mooi meegepakt!’ Ik vind het apart dat kv de norm is, zelfs het WHO is er duidelijk over. Dat terzijde; alcohol tijdens je zwangerschap? 🫠 Ik hou écht heel veel van wijn en mis het echt (kon net weer lekker wijntje doen en toen weer zwanger) maar zou het niet in mijn hoofd halen. Je wil alle risico’s beperken als je verantwoordelijk bent voor zo’n kwetsbaar nieuw leven toch ❤️

één maand geleden

Reactie op Baby_2324

Mijn god, tot bijna 3 jaar BV geven, je moet er maar tijd en zin voor hebbe ...
Normaal absoluut niet iets waar ik wat van vind of te koop mee loop, maar het onderwerp werd opgeworpen dus ik dacht ik laat even zien dat ook dat prima kan.

één maand geleden

Reactie op Annesoof83

Normaal absoluut niet iets waar ik wat van vind of te koop mee loop, maar h ...
Wat mooi dat je dit zolang hebt gedaan! ❤️ Snap de reacties op jou niet helemaal. Is toch geweldig als dit lukt en het goed voelt? We moeten toch allemaal gewoon lekker doen wat goed voelt? Leven en laten leven