22 Reacties
één maand geleden
Mijn verloskundige hebben verschillende kolfen dus ze zei mocht het wel lukken bestel je de volgende dag 1. Tegenwoordig is het dan de volgende dag in huis.
één maand geleden
Wij hadden er eentje gehuurd van de verloskundige. Achteraf blij! Ik wilde graag borstvoeding geven maar door te weinig productie en daardoor te weinig voeding voor de baby is het niet gelukt en overgegaan op de fles. Ze was zelfs zoveel afgevallen dat opname bijna noodzakelijk was. Kraamhulp kwam er pas na 7 dagen achter. Het leek goed te gaan qua aanhappen etc. Zeker borstvoeding proberen te geven maar voel je vooral niet rot mocht het niet lukken!
één maand geleden
Ik wilde ook graag borstvoeding geven en had nog niks in huis behalve een paar gekregen voedingsbh’s. Op advies van de kraamverzorgster op dag 2 een kolf van Horigen gekocht in de buurt via Marktplaats, daarna met plezier gebruikt :) Kortom: ik zou even afwachten en pas kopen als het nodig blijkt.
één maand geleden
Niets meer aanschaffen dan voedingskleding. Vooral bh’s en hemdjes. Veel meer heb je niet nodig. En in het begin ben je toch aan het tobben, dus met t-shirts en truien ga je alleen maar meer tobben. Maar het jezelf vooral zo makkelijk mogelijk met weinig kleding die in de weg kan zitten.
De rest kun je later wel kopen als het allemaal lukt en je weet een beetje hoe het gaat en wat je wil. Hetzelfde geldt voor een kolf.
één maand geleden
Mocht je je willen inlezen, dan adviseer ik echt het boek ‘borstvoeding doe je zo’. Wij hebben bij onze eerste een cursus gevolgd bij de schrijfster, en eigenlijk alles uit die cursus komt terug in het boekje. Je hebt het echt met 2 uurtjes uitgelezen. En vertrouw op je lijf dat het lukt!
Mocht er iets tegenzitten en je wil alsnog graag borstvoeding geven, huur dan een Medela kolf. Die zijn echt het beste om de productie goed op gang te brengen. En geloof ook geen fabeltjes als ‘als je eenmaal begint met de fles, dan gaat borstvoeding niet meer lukken’. Ik heb 3,5 maand gekolfd bij mijn eerste en daarna alsnog rechtstreeks kunnen geven, 2 jaar lang.
Dus geef vooral niet snel op 😊😊
één maand geleden
Wij krijgen van iedereen de tip om te wachten met iets kopen. Een goed apparaat kost gelijk een paar honderd euro, terwijl je niet goed weet wat bij je gaat passen. Je kan vaak een apparaat huren bij het ziekenhuis, dit zijn nog veel betere en duurdere apparaten maar voor een klein bedrag te huur. Wellicht even uitzoeken of dat bij jou in de buurt ook kan of via verloskundige! Heb zelf wel een handkolf in huis gehaald (€10 ofzo), meer voor het gevoel om toch íets in huis te hebben 😊
één maand geleden
Je zou het aan je kraamzorg kunnen vragen. Mijn kraamverzorgster heeft alle apparatuur en laat mij daar eerst mee proberen. Als alles lukt en bevalt, dan koop ik zelf iets!😊
één maand geleden
Ik had toevallig gisteren een soort voorlichtingsgesprek bij een lactatiekundige. Zij raadt het af om al dingen te kopen. Als je voor de bevalling al wil kolven kun je dat met de hand doen maar alleen als er rede voor is (in mijn geval een grote baby). Na de geboorte word je direct door of de verloskundige in het ziekenhuis of de kraamhulp begeleid en geholpen met het aanleggen.
één maand geleden
Ik heb bij de eerste een borstvoedingscursus in het ziekenhuis gevolgd. Twee keer 3 uur, ontzettend leerzaam en gaf mij heel veel vertrouwen. Kolf pas na een paar weken aangeschaft, dat wordt ook vaak geadviseerd.
één maand geleden
Je kan via medipoint of de vegro een kolf huren, als je het prettig vind kan je die gelijk lenen na de geboorte. Dit gaat om de medela symphony, deze gebruiken ze ook in alle ziekenhuizen. Dit is een zeer krachtig apparaat en kost zo'n 2 a 3 euro per dag om te lenen, wel moet je nog een set van zo'n 40,- aanschaffen, die is daarna ook van jou en kan je ook gebruiken op andere medela kolven.
Tegenwoordig zijn er ook steeds meer ziekenhuizen die ze verhuren via zo'n pakketjeskast. Ook kun je afwachten of je hem überhaupt wel nodig hebt :).
Echt aanschaffen zou ik niet zo gauw doen, ik heb 'm wel tweedehands overgenomen van mijn nicht (woont ver weg) maar is eigenlijk niet noodzakelijk en/of verstandig. Geen idee of het gaat slagen
één maand geleden
Heb bij de eerste ruim twee jaar borstvoeding gegeven, maar zou zeker nog geen kolf aanschaffen vantevoren.
Wat wel fijn is om in huis te hebben:
- voedingsbh's en hemdjes (ook voor 's nachts want grote kans dat je borsten dan gaan lekken)
- (wasbare) zoogcompressen
- siliconen kolf/melk collector
Dat laatste is niet echt een kolf waarmee je actief kunt kolven, maar meer om de melk die uit je andere borst lekt mee op te vangen of om er even op te zetten als je stuwing hebt voordat de baby aanhapt, zodat de baby zich niet gelijk helemaal verslikt. Dat laatste overigens wel spaarzaam doen om overproductie te voorkomen.
Een cursus of op zijn minst een boek zou ik wel aanraden. Ik heb toen een cursus van een lactatiekundige gedaan, was één avond, dus dat valt ook wel mee. Wordt vaak ook vergoed vanuit de aanvullende zorgverzekering. Ook had ik het boek van La leche legue, vond ik zelf wel een fijn boek 😊
En laatste tip: geef niet op als het de eerste week pijn doet en niet fijn is! Dat is nu eenmaal zo in het begin. Maar als je doorzet, dan krijg je er zoveel gemak voor terug! Vooral de troost die je je kindje kan geven als niets anders werkt en ze nog niet goed kunnen praten/aangeven wat er is...
één maand geleden
Moeder van een zoon die ik 8 maanden heb gevoed, nu bijna moeder van 2. Van te voren een borstvoedingscursus gevolgd. Bij de eerste na 2 weken drama (bloedende tepels, kloven, borstontsteking) een lactatiekundige ingeschakeld. Mijn reddende engel, na een bezoekje ging alles zoooveel beter.
Pas na week of 6 een kolfconsult genomen, kan je verschillende uitproberen en kijken wat bij je past. Zou dus op voorhand geen kolf kopen, na paar weken een consult boeken en dan eentje aanschaffen.
Nummer 1 tip is om een lactatiekundige met je mee te kijken (is echt anders dan een kraamverzorgende die je ondersteund) ..
één maand geleden
Nog een tip die ik eerder niet voorbij zag komen;
Sommige zorgverzekeringen bieden per bevalling een stuk vergoeding aan op de aanschaf van een kolf.
Ik wacht overigens ook, laatst gesprek gehad met een lactatiedeskundige en die adviseerde het eerst met de hand te kolven. Veel vrouwen waarbij dat lukt, krijgen hun borsten veel sneller leeg en houden zo meer tijd in de dag over. Ze had het zelfs over 5 minuten handkolven tegenover 45 minuten elektrisch. Het schijnt dat het stimuleren van de borst beter werkt dan het vacuüm van het apparaat (of het handkolfapparaat).
één maand geleden
Hier een 'ervaren bv mama'😉
Ik zou alvast gaan oriënteren op een apparaat maar wachten met de aanschaf. Het moet ook lukken, en via de kraamzorg kun de 'de Mercedes onder de kolf apparaten' lenen voor een klein bedrag per dag. Is echt heel fijn om je productie op gang te helpen!
één maand geleden
Maandag bevallen en ziekenhuis heeft direct geholpen met aanleggen aan de borst. Eenmaal thuis heeft kraamzorg dat opzich genomen. Die dame helpt mij enorm. Ook met diverse methoden die voor ons beide werken. Nu last van stuwing en ook daarbij veel tips!
Omdat ons meisje wat klein is en een borst moeilijker lijkt te drinken hebben wij dezelfde dag nog na bellen kraamzorg een kolf gehuurd. Maar door bevalling ook vaak te moe om nog te kolven dus voeden we haar nu op advies van kraamzorg bij met kunstvoeding. Die combinatie werkt heel goed voor ons beide. Hoop dat met kolven straks productie op gang komt. Kan ik later een eigen kolf aanschaffen indien gewenst.
Maak je niet te druk en volg je gevoel. Het is echt wel intensief maar ook weer prachtig!! En ik ging er echt blanco in zonder voorkennis. Heel veel succes!! 🩷
één maand geleden
Ik heb tot nu toe enkel borstvoedings bh’s, pyjama’s en kleedjes gekocht voor in het ziekenhuis en erna. Crème voor de tepels heb ik ook al liggen voor moesten ze pijn doen. En ik denk dat ik wel al de haakaa borstkolf ga kopen deze is net prijzen en bedien je dus met de hand lijkt mij echt handig om de melkproductie is het begin ook wat meer op hang te krijgen + het is niet zo duur.
één maand geleden
Niets kopen hoor!
Bij mijn eerste heb ik een kolf in het ziekenhuis kunnen lenen om de boel op gang te brengen. Toen we naar huis gingen heb ik deze gehuurd. Ik moest kolven omdat onze zoon randprematuur was en niet genoeg kracht had om uit de borst te drinken. Omdat ik wist dat ik door wou heb ik een kolf consult geboekt. De gehuurde kolf zat mij niet lekker en dat bleek ook wel. Met een ander merk kolfde ik veel fijner en was mijn opbrengst bijna de helft meer. Er zit zoveel verschil in kolven en dus ook in wat bij jou past. Omdat het zoveel geld kost raad ik echt zo een consult aan.
één maand geleden
Ik had letterlijk op zoogcompressen en voedings bh niks voorbereid bij m’n eerste 🤭.
Een kolf is zo gekocht en als je borstvoeding goed op gang komt gebruik je hem in het begin vaak toch niet, je kan ook altijd een (power) kolf huren op het op gang te helpen.
Verder ben ik wel enorm fan van de hydrogel breast disks.
M’n tepels waren de kraamverzorgster heel dankbaar en heb hierna zelf ook een doosje aangeschaft en nu weer.
Kolven kan je trouwens bij een borstvoedingswinkel ook testen. Dit heb ik gedaan met 3/4 weken en voelde wel fijn, dan krijg je ook direct allemaal goede uitleg.
Oh wat ik wel een fijn idee vond/vind om in huis te hebben is een pot kunstvoeding. Je kan ook zakjes van Nutrilon kopen, die zijn goedkoper.
Stel je moet je kindje bijvoeden gezien teveel gewichtsverlies dan heb je wat in huis.
You got this ❤️