28 Reacties

één maand geleden

Ik doe met de hand. Colostrum is namelijk zo dik en geconcentreerd (plakkerig) dat veel al verloren gaat doordat t aan de rand (van bijv je kolf) blijft plakken. Met de hand kun je alles opvangen. Wel wordt aangeraden om pas vanaf 37 weken te beginnen.

één maand geleden

Een aantal keer met de hand geprobeerd, kwam wel iets, maar geen spuitjes vol zoals ik bij anderen voorbij heb zien komen. Ik wil sowieso volledig gaan kolven als de baby er is, maar vraag me af welke kolf ik hiervoor moet aanschaffen. Er is zoveel keuze..

één maand geleden

Ik zou nog wel een weekje wachten. Ik heb de elektrische, en de hand vond ik echt 3x niks. Maar denk dat dat bij iedereen anders is

één maand geleden

Ik kolf met een handkolf, maar niet elektrisch. Dat werd door de gynacoloog echt afgeraden bij mij, anders zat ik er zelf ook met een mindset zoals jij in. Inmiddels al 38 + 2 en nog geen gehoor..

één maand geleden

Reactie op Inayaaa20

Ik kolf met een handkolf, maar niet elektrisch. Dat werd door de gynacoloog ...
Weet je ook waarom het afgeraden werd ?

één maand geleden

Reactie op Dwml

Ik doe met de hand. Colostrum is namelijk zo dik en geconcentreerd (plakker ...
Week 36!

één maand geleden

Reactie op Dwml

Ik doe met de hand. Colostrum is namelijk zo dik en geconcentreerd (plakker ...
Hoe en waarin bang je het op. Ik mocht van m'n gynocoloog vanaf 36 weken beginnen met kolven. Met de hand, maar dit kon ik beter met een lactatiekundige bespreken, de 'hoe' -vragen.

één maand geleden

Reactie op Selmx

Hoe en waarin bang je het op. Ik mocht van m'n gynocoloog vanaf 36 weken be ...
Lepel en dan met het spuitje daaruit halen

één maand geleden

Reactie op Selmx

Hoe en waarin bang je het op. Ik mocht van m'n gynocoloog vanaf 36 weken be ...
Ik heb spuitjes waarin ik het opvang. Ik krijg namelijk alleen druppels en dan schraap ik het met de grote opening van de tepel af. Ongeveer 0,8ml per borst. Weinig, maar toch erg blij mee. Lijkt zich nu wat op te bouwen. Op internet staan veel goede tips. Ik vond persoonlijk die van het WZA erg duidelijk geformuleerd.

één maand geleden

Reactie op Baby_2324

Weet je ook waarom het afgeraden werd ?
Omdat het dus echt voor samentrekkingen kan zorgen, wat gepaard gaat met weeen. Dat was haar reden.

één maand geleden

Reactie op Jade24

Een aantal keer met de hand geprobeerd, kwam wel iets, maar geen spuitjes v ...
Kolfconsult nemen na je bevalling. Dan pas maak je melk aan en dan pas kan je voelen en ervaren welke kolf bij jou lichaam past en met welke je het meeste kolft. Daar kan gewoon heel veel verschil in zitten per persoon.

één maand geleden

Heeft jou verloskundige een lactatiekundige waar je dit mee kan bespreken? Ikzelf heb dit vorige week besproken in het ziekenhuis met een lactatiekundige. Over het algemeen mag je pas beginnen te kolven 2 weken voor de uitgerekende datum. Dit omdat het in hele uitzonderlijke gevallen zou kunnen dat je eerder bevalt maar daar zijn geen doorslaggevende studies voor die dat bevestigen. Ik mag net na de 35 weken beginnen omdat ik medisch ben en een keizersnede krijg met 37 weken. Ook heb ik zwangerschap diabetes waardoor het fijn zou zijn als er wat colostrum is om de suiker van ons kindje wat te reguleren na geboorte. Daarbij maakte ik vorige zwangerschap ook weinig melk aan vermoedelijk door medicijn gebruik dus mag ik eerder beginnen. Ik heb een uitgebreide uitleg gekregen hoe met de hand te kolven. Dit word met de hand gedaan omdat colostrum redelijk dik is en er druppel gewijs uit zal komen waardoor je met een cupje echt alles ook kunt opvangen. Bewaren zal ik doen in spuitjes en daarna labelen. Alles heb ik gekregen van het ziekenhuis dat doen ze hier altijd. Naast het beter kunnen opvangen is er ook de mogelijkheid dat door electrisch kolven je krampen gaat krijgen. Of voorweeën. Die kunnen vreselijk veel zeer doen. En die willen helemaal niet zeggen dat je eerder gaat bevallen. Het kan ook zijn dat je ze wel creëert en er dan nog weken mee door lopen moet. Ook kun je overproductie krijgen in melk wat kan zorgen bij niet volledig leeg raken van de borsten steeds voor ontstekingen. Het is zwaar maar je kindje komt zodra het komt. Het wil helemaal niet zeggen dat jou kindje nu met 36 weken al af is. Met 36 weken zijn ze gewoon nog randprematuur wat de nodige complicaties kan hebben. Des te eerder je kindje komt des te kwetsbaarder het ook kan zijn. Onze eerste zoon kwam spontaan bij 36 weken. Die was redelijk af. Maar heeft wel nog 4 nachten op neonatologie gelegen aan het infuus omdat hij zijn suikers niet goed kreeg zelf. Was heel erg moe waardoor hij niet goed aanhappen kon en had de kracht niet zelf te drinken uit de borst. Er was heel veel moeite en geduld nodig om hem überhaupt te laten drinken. Hij was heel snel overprikkeld. Wij gaven hem daarom ook niet af aan anderen uit advies ook van het ziekenhuis omdat hij eerder kwam. Daarnaast heeft hij echt wel 4 weken met een kruik geslapen omdat hij zichzelf niet warm kon houden. Het klinkt voor jezelf dus ideaal om eerder te bevallen. Maar voor je kindje kan het alles behalve ideaal zijn.

één maand geleden

Ik heb nu 2x elektrisch gekolft. Ben 36+1 en word met 37+4 ingeleid. Dit was mijn opbrengst de 2e keer. Ik heb het een aantal keer met hand masseren geprobeerd, dan kreeg ik 1 a 2 druppeltjes. Vervolgens met de handkolf alleen dat vond ik zelf echt 3x niks (kwam ook maar een enkele druppel uit) en in overleg met gynaecoloog elektrisch mogen proberen (wel laagste stand etc) en dan was dit mijn opbrengst. De reden dat ik zo graag wil is omdat mijn zoontje dus met 37 weken gehaald word en ik wil dat als hij bijgevoed moet worden, dat dat kan met mijn voeding en geen kunstvoeding.

één maand geleden

Reactie op LiselotteMus

Ik heb nu 2x elektrisch gekolft. Ben 36+1 en word met 37+4 ingeleid. Dit wa ...
Dan is het overlegd en medisch onderbouwd. Dat is heel wat anders als op eigen houtje 4 weken te voren beginnen met electrisch kolven omdat je eerder wil bevallen lijkt mij. Wel echt een super opbrengst al 😍

één maand geleden

Reactie op LiselotteMus

Ik heb nu 2x elektrisch gekolft. Ben 36+1 en word met 37+4 ingeleid. Dit wa ...
Super opbrengst! Welke kolf gebruik je, en waar heb je de spuitjes vandaan?

één maand geleden

Reactie op Selmx

Super opbrengst! Welke kolf gebruik je, en waar heb je de spuitjes vandaan? ...
Ik heb de Vulpes goods pro kolf (gouden randje) en de spuitjes heb ik op amazon besteld, ze zitten per stuk steriel verpakt en komen met dopje. Dit is de link: https://www.amazon.nl/gp/aw/d/B0CNWCMJJK/ref=ox_sc_act_title_1?smid=A241HJEEX569K2&psc=1

één maand geleden

Reactie op Miloutje

Dan is het overlegd en medisch onderbouwd. Dat is heel wat anders als op ei ...
Precies! Ik doe niks zonder overleg met mijn gynaecoloog. Maar deze opbrengst zag ik niet aankomen, zeker niet na al het aankloten. Ik doe nu ook maar 1x 10 minuutjes per dag kolven. Eerst even borst opwarmen en masseren en dan kolven. De ene dag wel, de andere dag niet. Ik hoef geen vriezer voorraad, het gaat me puur om de mogelijkheid mijn zoontje bij te kunnen voeden!

één maand geleden

Reactie op LiselotteMus

Precies! Ik doe niks zonder overleg met mijn gynaecoloog. Maar deze opbreng ...
Daar ga ik ook voor straks einde deze week ivm mijn eerdere keizersnede en zwangerschap diabetes. Ik hoop dat het hier ook lukken gaat. Ik mag starten met 2x per dag 10 min. Hopelijk lukt het hier ook zo goed 🙏

één maand geleden

Ik heb het vorige zwangerschap ook gedaan en gewoon met de hand (dus ook zonder handkolf) Ik vond het uiteindelijk heel fijn dat ik deze manier van kolven ook kende, omdat ik mijn borsten (toen ik later weer aan het werk ging) met de elektrische kolf niet altijd goed leeg kreeg en met de hand wel. Denk echt dat dit bij mij menige borstontsteking heeft voorkomen. Dus ik zou gewoon even googlen op hoe het met de hand moet en dat eerst proberen. En inderdaad wel pas vanaf 37 weken ;)

één maand geleden

Nou ik heb het vandaag gedaan! Inderdaad gewoon met de hand, ipv een kolf. Ging prima.