14 Reacties

6 maanden geleden

Ik heb hem ook vandaag gedaan

6 maanden geleden

Ik kan mij voorstellen dat dit nieuws zorgt voor veel vragen en angst. Ik heb hier geen ervaring mee, maar in mijn nipt resultaat staat de zin “let op de nipt vindt niet alle mogelijke chromosoom afwijkingen”. Dus om je vraag te beantwoorden, nee niet alles wordt helemaal nagelopen alleen de “bekende” afwijkingen. Aangezien het in je familie aanwezig is zou je bij je verloskundige extra onderzoek kunnen aanvragen denk ik.

6 maanden geleden

Mijn verloskundige gaf aan dat er bij erfelijke afwijkingen alleen gekeken wordt naar directe ouders en directe broers/zussen. Mijn oom was ook ernstig meervoudig beperkt maar hier hoeft geen extra onderzoek voor gedaan te worden. Ik denk dat je verloskundige hier in jou geval het beste antwoord op kan geven.

6 maanden geleden

Nee, in de nipt vinden ze niet alles, daar zoeken ze ook niet op! Ze zoeken met name grote afwijkingen (dus een trisomie (3 van een chromosoom), evt translocaties (een stuk chromosoom dat in een ander stuk chromosoom terecht is gekomen) Een fout in een gen kan veel kleiner zijn dan dit en dus niet te vinden in een nipt test. Iedereen heeft overigens fouten in zijn dna , dit heeft meestal weinig effect. Maar als je al deze fouten zou gaan opsporen met de nipt test is het einde zoek.. Maar, een goede nipt plus allemaal goede echo’s geeft zeker een hele grote kans op een gezond kindje! Overigens heb je geen directe familie leden met de afwijking dus de kans dat je het gen draagt is niet heel groot.

6 maanden geleden