18 Reacties
9 dagen geleden
Hoi!! Ik zou het gesprek gewoon aangaan in het ziekenhuis. Mijn verhaal is iets anders want ik ben vorige week bevallen middels een keizersnede omdat ze in stuit lag en we ook een groter kindje verwachtte. Maar ik heb ook een gesprek gehad met de gynaecoloog over een versie en heb toen aangegeven dat ik bang was dat als ze tijdens de versie zou draaien men mij tot 41 weken zou laten doorlopen en dat is iets wat ik absoluut niet wilde en daarom een versie eventueel niet zou willen doen. De gynaecoloog heeft toen aangegeven dat er ook inleiding op eigen verzoek bestaat.. mijn vorige kindje was namelijk erg groot en ik heb een lang herstel gehad. Zij vond dat voor mij reden genoeg om een eigen inleiding op verzoek met 39 weken te accepteren.. zoiets bieden ze nooit zelf aan gaf ze aan maar als je er zelf over begint is er dus best veel mogelijk.
Lang verhaal maar hopelijk kun je het gesprek met ze aangaan en aangeven waar je bang voor bent, succes!
9 dagen geleden
Hier hetzelfde, hadden ook een grote baby geschat. Zwangerschapsdiabetes en p96. Randgevalletje noemde ze het. Gesprek aangegaan en aangegeven mij druk te maken om grote baby. Ook gezegt het niet meer aan te kunnen met kleuter van 4 en peuter van 2. Vond het erg zwaar. Uiteindelijk ingeleid met 39 weken ivm diabetes en macrosomie. Gewicht was trouwens 3710 gram dus redelijk normaal.
9 dagen geleden
Ik zou het gesprek idd ook aangaan. Meestal willen ze echt wel naar je luisteren.
Ik ben ingeleid met 37.5 weken.. omdat de baby ook groot geschat werd p 97 ( uiteindelijk viel dat dus reuze mee 3520gram en 48 cm ) . En ik het lichamelijk ook niet zo goed meer trok met ook nog 2 kleintjes erbij. Ze gaven eigelijks meteen wel akkoord.. .
9 dagen geleden
Reactie op Manu26
Ik zou het gesprek idd ook aangaan. Meestal willen ze echt wel naar je lui ...
Wat fijn zeg!
Had je na het gesprek al snel de inleiding? Alsin, in dezelfde week nog?
9 dagen geleden
Reactie op Romyvz
Hoi!! Ik zou het gesprek gewoon aangaan in het ziekenhuis. Mijn verhaal is ...
Dankjewel!
Hoop dat alles goed gaat met je en jouw kleintje!
Hoe snel na het gesprek had je de inleiding?
9 dagen geleden
Hi, ik heb deze week bij de verloskundige ook zelf aangestuurd op een inleiding. Dit ivm mentale klachten. De volgende dag belde het ziekenhuis. Ik kan dit weekend (vier dagen later dan het telefoontje) terecht voor een ballonnetje en volgende dag inleiding. Iedereen was erg begripvol.
9 dagen geleden
Reactie op DaCha
Ik weet niet hoe groot je eerste was, of hoe je bevalling verliep maar het ...
Ja! Je verwoord het perfect!
Mijn vorige kindje was 3440gr bij 40+5. Niks bijzonders dus…
VRIEND
9 dagen geleden
Het is meestal een schatting en ze kunnen er flink naast zitten :) laat je aub niet gek maken.. en een inleiding met opwekkers en al is geen grapje. Natuurlijk van je gevoel uitgaan, maar laat je niet gek maken omdat je baby ‘groot geschat’ is. Wat zou het bij je voor gevoel oproepen als je toch wordt ingeleid en je baby blijkt een normale gewicht te hebben?
9 dagen geleden
Reactie op sterre1996
Ja! Je verwoord het perfect!
Mijn vorige kindje was 3440gr bij 40+5. Niks ...
Ah! Heel begrijpelijk! Ik had het eerlijk gezegd juist andersom. Onze dame wordt groot geschat. Onze verloskundige hintte op een tijdige inleiding. Maar na me daar in verdiept te hebben, wil ik dat juist niet. Ik loop liever door tot 42 weken met een grote baby, zolang er geen medische noodzaak is.
Daarbij moet ik wel zeggen dat ik op preventief consult geweest ben in overleg met de verloskundige, en de gynaecoloog mij gerust stelde dat onze baby wel groot is maar niet zo groot (eind p80) en hij gaf ook aan dat metingen op deze termijn zo onbetrouwbaar zijn dat je er eigenlijk niet van op aan kan.
Maar.. p95 is well een heel verschil. Is er een medische reden dat je kindje zo groot zou kunnen zijn? (Zwangerschaps diabetes?) en is de kleine al de hele zwangerschap groot?
9 dagen geleden
Reactie op DaCha
Ah! Heel begrijpelijk! Ik had het eerlijk gezegd juist andersom. Onze dame ...
Oh echt? Wat is voor jou de reden dat je niet ingeleid wilt worden?
Die metingen zijn inderdaad maar een schatting. Ze zitten er zovaak naast.. maar toch ga je je vastbinden op die stomme P-waardes.
Volgens de vk heeft de baby het ‘gewoon heel goed in m’n buik’. Ben 3x getest op zwangerschapsdiabetes maar dit is uitgesloten, die waardes zijn duidelijk goed!
Pas vanaf 28/30 weken heb ik extra groei-echo’s gehad omdat hij zo groot leek. Daarvoor is er geen sprake geweest van een ‘groot kind’.
9 dagen geleden
Hi! Spannende situatie voor je! Ik snap je twijfels heel goed. Ik had eerder deze week wat onrust over de grootte van mijn buik en baby. Ik merkte dat ze allebei flink gegroeid waren en was even bang dat als het op dat tempo door zou gaan ik zou bevallen van een giga baby met 41 weken ofzo 🫣 Hier even over gepraat met de verloskundige en zij vertelde dat baby's de laatste weken niet zo hard meer groeien. Vandaar dat de meeste inleidingen ivm grootte baby rond 38 weken zijn, daarna is er niet veel winst te behalen. Dit heeft mij iig flink gerust gesteld. Fijn dat de verloskundige naar je luistert!
9 dagen geleden
Reactie op Dalia24
Hi! Spannende situatie voor je! Ik snap je twijfels heel goed. Ik had eerde ...
Ahhh stom he? Je kan jezelf dan zo gek maken! Fijn dat je gerustgesteld bent!
Is het voor jou de eerste?
Ik wist niet dat babys aan het einde minder hard groeide, dacht dat er alsnog zo’n 250gr/week bij komt, vandaar m’n zorgen😅
8 dagen geleden
Reactie op sterre1996
Oh echt? Wat is voor jou de reden dat je niet ingeleid wilt worden?
Die me ...
Ik ben een beetje zo’n nerd die in wetenschappelijke artikelen duikt.
En als ze eenmaal met inleiden beginnen is de kans dat ze het natuurlijk proces verstoren en dus verder moeten ingrijpen groter.
Het ballonnetje zelf doet op zich niet heel veel, dat is er net eentje die dat niet doet.
Maar zodra je bijv. Weeënopwekkers krijgt is de kans dat ze per ongeluk te hoog doseren en je dus een weeën storm krijgt terwijl je lichaam qua ontsluiting nog achterloopt. Vanaf daar kan (hoeft echt niet he) er een domino effect optreden waardoor je om het uit te zitten toch pijnbestrijding wil en bv een ruggen prik pakt. Ook is de kans na inleiden op een knip of keizersnede groter.
Maar ik denk dat voor mij misschien zelfs nog de belangrijkste reden is; zodra ik weet dat er iets geprobeerd wordt dat onze dochter sneller komt, ga ik ongeduldig worden. Na strippen zou ik bijvoorbeeld echt kunnen balen als het niks doet.. ja strip dan nog maar een keer… etc etc. Terwijl juist die onrust van naar de klok/kalender kijken,.. de bevalling tegen kan houden.
Dus ik vertrouw op mn meisje en mn lijf. Ze komt wel als haar tijd er is en zolang ik niet laat ingrijpen vertrouw ik er ook op dat m’n lijf in alle rust zich kan voorbereiden op de bevalling van een groter kindje.
Dat is wel makkelijk gezegd natuurlijk. Het is ons eerste kindje en nu denk ik “liever een bevalling van een paar dagen op het tempo van mn lijf dan een snellere bevalling door ingrepen”, maar vraag het me achteraf nog maar eens ;)
8 dagen geleden
Reactie op sterre1996
Ahhh stom he? Je kan jezelf dan zo gek maken! Fijn dat je gerustgesteld ben ...
Ja ik ben vrij goed in mezelf gek maken helaas, de hormonen helpen niet mee! Tweede kindje, wordt wel gemiddeld geschat inmiddels (eerder wel groter). Dus ik moet niet zeuren natuurlijk. maar ik vind het lastig om mijn grote buik te zien icm mijn smalle postuur. Hoe gaat dat ooit passen denk ik dan helaas. Nouja, niet teveel mee bezig zijn. Hopelijk lukt het strippen volgende week bij jou! Ik zou het dan ook kunnen laten proberen als het mogelijk is en ik het wil
8 dagen geleden
Reactie op DaCha
Ik ben een beetje zo’n nerd die in wetenschappelijke artikelen duikt.
En ...
Ja dit heb ik ook gelezen, dat een ingreep makkelijk tot meer ingrepen kan leiden. Maarja, we mogen ons lichaam ook wel een handje helpen natuurlijk als je de juiste afwegingen maar maakt. Zo lastig om dit van te voren in te schatten
8 dagen geleden
Reactie op Dalia24
Ja dit heb ik ook gelezen, dat een ingreep makkelijk tot meer ingrepen kan ...
Ja klopt. Maar een handje helpen of het gaspedaal intrappen met een koude motor is wel een verschil. Het is ook maar net een beetje geluk hebben met de optie die je kiest vrees ik.
Maar vandaar dat ik wat meer aan de zweefteef kant zit. Frambozenbladthee of acupunctuur wil ik liever doen als ik merk dat de balans niet meer zo goed gaat.. maar ja als de balans doorslaat naar het negatieve en ik merk dat ik of m’n lijf er echt klaar mee zijn, sluit ik ook niks uit hoor.
Voor nu ga ik gewoon mee op de flow van mn lijf. Maar ik moet zeggen dat ik op dit moment echt zulke lichte klachten heb dat het ook prima te doen is.