73 Reacties

5 maanden geleden

Ik wil borstvoeding proberen. Niet perse omdat ik zelf denk dat het een beter is, ze worden met beide groot. Maar meer voor mijn eigen lichaam, je baarmoeder trekt sneller samen. Dit is mijn reden

5 maanden geleden

Flesvoeding. Ik behoor tot de kleine groep vrouwen die niet voldoende kan produceren (te weinig melkklieren). Bij mijn zoon fulltime gekolft en wat ik tekort kwam aangevuld met kunstvoeding. Nu ga samen met mijn man besloten dat ik niet weer fulltime ga kolven. Gaat zo ontzettend veel tijd in zitten, dat besteed ik liever aan mijn gezin als een blije mama.

5 maanden geleden

Fles. Dit heb ik bij mijn dochter ook vanaf dag 1 gedaan en ik weet niet of het er mee te maken heeft, maar zij heeft nog nooit last van krampjes gehad. Ik zelf denk dat dat komt omdat de verhoudingen in de voeding nooit wisselde. Ook had ze meteen regelmaat in de voedingen op gezette tijden. en vond ik het prettig te kunnen zien hoeveel ze binnen kreeg. dit gaf zoveel rust.

5 maanden geleden

Ik ga borstvoeding weer proberen, ons eerste kindje was veel te klein en kon niet zelfstandig drinken aan de borst, we moesten bijvoeden met kunstvoeding, aan de borst toch blijven proberen te drinken, kolven en het gekolfde dan weer voeden aan ons ventje waardoor we na 2 dagen besloten hebben om te stoppen. Een oververmoeide hopeloze mama vond ik het echt niet waard namelijk. Nu weer een poging en we zien wel of het dit keer lukt.

5 maanden geleden

Ik was meer voorstander van fles, ‘voelde’ niet direct heel veel bij borstvoeding. Het leek me vooral praktisch, omdat ik bij vriendinnen heb gezien hoe tijdsintensief dit is. Echter ben ik me er de laatste paar dagen wat meer in gaan verdiepen en heb ik er veel over gelezen, en wil ik nu toch borstvoeding proberen te geven. De vraag is altijd even of het lukt, maar het heeft ook veel lichamelijke voordelen voor jezelf (zeker in relatie tot mijn PCOS). Wel ga ik een borstvoedingscursus volgen om me er optimaal op voor te bereiden en in ieder geval met vertrouwen het te gaan proberen.

5 maanden geleden

Ik twijfel enorm. Ene dag denk ik ik ga borstvoeding proberen en andere dag denk ik toch liever flesvoeding 🤷‍♀️. Het voordeel van borstvoeding lijkt mij dat het kindje veel goede stoffen binnenkrijgt in het begin van de voedingsweken. Maar straks gaat het kindje naar de opvang en ik zie het echt niet zitten om te gaan kolven. De overgang van borst naar flesvoeding lijkt mij best ingewikkeld als ik soms de verhalen mag geloven 🤷‍♀️. Flesvoeding lijkt mij fijn dat je kan zien wat het kindje drinkt en dat mijn man soms ook een fles kan geven. En straks naar de opvang en oppas is het ook fijn!

5 maanden geleden

Reactie op lisanvanhulten

Ik was meer voorstander van fles, ‘voelde’ niet direct heel veel bij borstv ...
Wat zijn de voordelen bij PCOS? Ik had ook PCOS maar dat beeld is de laatste jaren verdwenen. Maar ben er dus wel bekend mee geweest.

5 maanden geleden

Reactie op Wenteleefje

Ik twijfel enorm. Ene dag denk ik ik ga borstvoeding proberen en andere dag ...
Dat zijn inderdaad ook goede redenen waarom ik twijfel(de)! Nu voelde ik me alleen ergens weer egoïstisch om het dus vooral vanuit praktische redenen te doen 😅 Ik hoor wel veel vriendinnen die heel enthousiast zijn over een elektrische, draadloze kolf. Dat maakt het ook weer een heel gedoe minder…

5 maanden geleden

Dat zijn inderdaad ook goede redenen waarom ik twijfel(de)! Nu voelde ik me ...
Ja klopt maar hoor ook veel verhalen dat het zeer pijnlijk kan zijn. En ik werk vaak op verschillende locaties. Dan vind ik het toch geen fijn idee dat ik van te voren niet weet waar ik kan kolven. Dat ik het op een wc moet gaan doen ofzo 😂

5 maanden geleden

Reactie op Wenteleefje

Wat zijn de voordelen bij PCOS? Ik had ook PCOS maar dat beeld is de laatst ...
Ik vond er wel een interessant artikel over: https://healthyhormones.eu/borstvoeding-geven-als-je-pcos-hebt/. Je hebt dus zowel zelf als je kindje betere bescherming tegen diabetes type 2. Los van de reguliere voordelen die borstvoeding natuurlijk heeft. Al is er nog altijd vrij weinig bekend in relatie tot PCOS…

5 maanden geleden

Reactie op Wenteleefje

Ja klopt maar hoor ook veel verhalen dat het zeer pijnlijk kan zijn. En ik ...
Ja dat is dus een beetje het ding… ik denk dat een goede voorbereiding echt veel kan schelen. Als je baby verkeerd aanhapt dan heb je inderdaad veel kans op een hele pijnlijke situatie. Ik heb dus ook vriendinnen bij wie het een fluitje van een cent kost en het nog sneller gaat dan de fles (geen schoonmaak, rustgevend en meteen weer slapen, etc.) 😅 Hoe denk jij over bv en fv combineren als je weer aan het werk gaat? Want dat wordt aangeraden vanaf 2 maanden.

5 maanden geleden

Ik ga borstvoeding proberen en lukt het niet, dan niet. Ik heb een geplande keizersnede dus vraag hulp erbij in het ziekenhuis. Ik ga zeker niet stressen over welke keuze ik moet maken. Mijn lijf maakt zelf de keuze ga ik van uit.

5 maanden geleden

Voor mij, als het lukt, 100% borstvoeding. 1. Je borstvoeding past zich aan naar wat je baby nodig heeft. Fantastisch mechanisme toch? 2. Vanuit je borstvoeding geef je een ontzettende boost aan de darmpjes van je kleine waardoor ze een goede bacterie-balans en immuunsysteem opbouwen. Hiermee leg je de basis voor de rest van je kinds leven waardoor de kans veel kleiner is op ziekte tov flesvoeding. 3. Borstvoeding draagt automatisch bij aan een goede hechting tussen moeder-baby vanwege de hormoon werking via huid-op-huid contact. Ik ben me er van bewust dat de maatschappij er niet echt op ingericht is, wat het lastig maakt om er de ruimte voor te nemen. Maar het is niet voor niets dat je lichaam ervoor gemaakt is :). Het is voor mij het meest logische om te doen!

5 maanden geleden

1e kindje borstvoeding geprobeerd. Ik voelde me te onzeker en na 3/ 4 weken gestopt. Te onzeker in de zin dat ik niet wist hoeveel mijn dochter had gedronken en soms zat ze echt super vaak aan de borst. Ze bleek ook koemelkallergie te hebben en ik maar op advies van kraamzorg veel melkproducten drinken en eten omdat dat je borstvoeding productie omhoog hielp. Nu bij de 2e bewust meteen kunstvoeding voor mijn geruststelling en dan kan de man ook snachts flesjes je geven

5 maanden geleden

Ik vond er wel een interessant artikel over: https://healthyhormones.eu/bor ...
Dit is interessant. Ik heb ook PCOS (tenminste ben klachtenvrij) en wil borstvoeding geven.

5 maanden geleden

Flesvoeding hier! Bij mijn eerste zoontje ook direct met de fles begonnen en nu gaan we dat weer doen. Heb altijd het idee van borstvoeding geven verschikkelijk gevonden. Ik zie zelf, naast het idee van verschikkelijk vinden, ook eigenlijk niet de positievere kant van borstvoeding boven flesvoeding. Én ik vind het dan ook wel heel lekker dat mijn man direct met de nachten echt kon helpen zodat we om en om aan onze nachtrust konden komen! Dus, hier nooit borstvoeding 😂

5 maanden geleden

Ja dat is dus een beetje het ding… ik denk dat een goede voorbereiding echt ...
Ja daar heb ik dus over nagedacht inderdaad. Ik dacht dan kan ik als ik weer ga werken over op flesvoeding. Dan heeft het kindje toch de goede voedingsstoffen in het begin gehad. Maar ik hoor dus verhalen dat de baby de fles dan vaak weigert omdat die de borst is gewend. Maar misschien als je vanaf het begin een combi doet dat dat dan wel meevalt? 🤷‍♀️

5 maanden geleden

Reactie op BabyboyL

Flesvoeding hier! Bij mijn eerste zoontje ook direct met de fles begonnen e ...
Ja die nachten lijkt mij ook wel prettig. Dat je het kan afwisselen.

5 maanden geleden

Reactie op Sjck1992

1e kindje borstvoeding geprobeerd. Ik voelde me te onzeker en na 3/ 4 weken ...
Mijn partner heeft koemelkallergie dus is familiair dus kans is dat dat over gaat naar de baby. En ik eet zelf weinig tot geen melkproducten dus dat kan dus ook lastig worden 😂. Ik krijg PCOS klachten van melkproducten dus vermijd het.

5 maanden geleden

Hier weer borstvoeding! Ik had erg veel geluk bij de eerste, ze dronk super goed. Als ik andere mama’s zag hadden zij net de hele fles gemixt en op de goede temperatuur en was mijn kindje al weer klaar aan de borst. Vooral ‘s nachts heeeel praktisch, hup aan de borst en weer verder slapen. De samenstelling is ‘s nachts ook anders, mama en baby krijgen slaaphormonen (de natuur heeft het zo goed bedacht). Borstvoeding is qua samenstelling iets beter voor de baby (en voor mama) maar onthoud: een blije en stressvrije mama is het allerbelangrijkst. Dus als het stress geeft, lekker flesvoeding geven.