73 Reacties
5 maanden geleden
Voor de dames die borstvoeding willen proberen: het kan echt veel schelen om vooraf al jezelf voor te bereiden/in te lezen. Dit kan door bijvoorbeeld een cursus van Teddy Roorda, lactatiekundige. Maar ook door haar alleen al te volgen op Instagram zal je vooraf veel leren over borstvoeding. Zelf vind ik haar pagina heel interessant, en het borstvoedingsforum en LaLecheLeague op Facebook. 😊
5 maanden geleden
Ik wil graag borstvoeding proberen. Heb er ook de tijd voor. Ik denk dat in borstvoeding veel goede stoffen zitten, om je kindje een goede boost te geven. Maar goed, voor hetzelfde geld lukt het niet. Ik hoop het wel.
5 maanden geleden
Borstvoeding, tenminste dat wil ik proberen. De voordelen zijn zo veel groter bij Borstvoeding dat ik het zonde vind als ik het niet op zijn minst heb geprobeerd. Mocht het niet lukken voor wat voor reden dan ook, heb ik ook vrede met kunstvoeding. Ook sta ik open voor fulltime kolven als dat uitkomst bied.
Kleine tip; ga op borstvoedingscursus, zeker bij je eerste kindje. Ik heb als kraamverzorgende gewerkt en merkte vaak snel genoeg als er een cursus was gevolgd, ouders begrepen het beter en leken wat meer ontspannen. Hoe fijn als je weet wat je een beetje kan verwachten:)
5 maanden geleden
Bij mijn eerste heb ik 4 weken borstvoeding gegeven, ik moest stoppen omdat ik extreme eczeem heb en mijn lichaam het niet meer trok. Bij mijn tweede heb ik 6 maanden borstvoeding gegeven, ook bij hem trok mijn lichaam het niet maar hij accepteerde geen flesvoeding en ook niet wanneer ik het had gekolfd. Dit keer wil ik weer borstvoeding geven maar ga gelijk in combinatie van kolven
5 maanden geleden
Mijn eerste heeft de fles gehad. De tweede 6 weken borst voeding daarna over op fles. En deze baby krijgt lekker flesvoeding. Vond er niks aan dat borstvoeding. Werd er chagrijnig van en kon niet echt genieten. Dat wil ik nu niet weer.
5 maanden geleden
Ik wil graag borstvoeding proberen. En als dit niet lukt of niet volledig lukt heb ik vrede met flesvoeding
5 maanden geleden
Sowieso borstvoeding!
Om even zoveel mogelijk nadelen te ontkrachten:
- nachtrust: Die is juist beter bij borstvoeding, omdat je zelf veel sneller veel dieper inslaapt. Komt door de hormonen die vrijkomen tijdens/na de voeding. Eerste week 'moet' je elke 3 uur voeding geven en daar de wekker voor zetten, dat is wel zwaar (maar dat is het sowieso). Daarna slaap je zelf dus sneller in en je baby vaak ook.
- je weet hoeveel ze binnenkrijgen: Dit is niet nodig om te weten bij borstvoeding. De samenstelling van de voeding is namelijk afgesteld op wat je kindje nodig heeft, dus de ene keer is dat qua volume wat meer melk, maar wateriger, de andere keer is het geconcentreerder en minder volume. Als je kindje niet genoeg heeft, vraagt hij vanzelf vaker om voeding.
- Flesweigeren: zodra de voeding goed loopt kun je met flesjes beginnen. Hier was dat na 3 weken al. Je hoeft dan ook geen kunstvoeding te geven, maar kunt ook afgekolfde moedermelk erin doen. Hier gebruikte ik de melk die ik uit de overproductie had opgespaard met een siliconen (haakaa) kolf.
- Flesvoeding is makkelijker: Is maar net hoe je het bekijkt. Als de borstvoeding eenmaal loopt (ja, het kost in het begin misschien wel iets meer moeite) dan heb je altijd voeding bij je, hoef je bijna nooit flesjes om te spoelen, scheelt het ontzettend veel geld wat je niet aan kunstvoeding hoeft uit te geven, is je kindje minder vaak ziek of op z'n minst sneller weer beter, en hoef je 's nachts je bed niet uit (en zelfs je partner kan op een gegeven moment helpen, als je genoeg afgekolfde melk hebt opgespaard, kun je best eens een nachtje wat langer doorslapen (op een andere kamer) en dat je partnerlanden een flesje opwarmt). Maar zie daarover vooral ook punt 1.
- Kolven: hoort geen pijn te doen! Dan heb je een verkeerde maat borstschild oid. Je hebt ook per werkdag recht op 25% van je werktijd als kolftijd (dus 2 uur bij een werkdag van 8 uur). Voor mij was een uurtje meestal al genoeg, maar je mag het bijvoorbeeld ook gebruiken om op en neer naar het kdv te gaan als dat in de buurt zit. Hoef je helemaal niet te kolven.
- combineren met werk: na 9 maanden houdt je kolfrecht op. Vaak is vanalles bespreekbaar (bijvoorbeeld ouderschapsverlof opnemen), mocht het nog nodig zijn. In de praktijk is het tegen die tijd vaak ook zo dat je alleen 's avonds en 's ochtends nog voedt en dus overdag niet meer hoeft te kolven.
Bij mijn dochtertje wilde ik in ieder geval in het begin bv geven en dan zag ik wel hoe lang het goed ging. Uiteindelijk meer dan 2 jaar borstvoeding gegeven. Als het goed loopt, is het ècht de moeite waard om het wat langer vol te houden. Scheelt enorm met ziek worden als ze naar de opvang gaan (ze worden wel ziek, maar zijn veel sneller weer beter). En als ze wat ouder zijn, helpt het fantastisch bij driftbuien. Vooral in de periode dat ze nog niet goed kunnen praten, maar wel al gefrustreerd raken omdat ze je iets duidelijk proberen te maken.
In de periode dat ik voeding heb mogen geven, ben ik in ieder geval erg pro-borstvoeding geworden, hihi 😊
5 maanden geleden
Reactie op Cv-ketel
Sowieso borstvoeding!
- n ...
Het is natuurlijk een ander verhaal voor vrouwen waarbij het ècht niet lukt, maar bij de meerderheid is dit niet het geval. Dus zou adviseren om het altijd bij een eerste te proberen. Op flesvoeding overstappen kan altijd nog. Borstvoeding geven niet meer (of heeeeeel lastig) als je eenmaal.met flesvoeding begonnen bent.
En zoals veel mensen aangeven: een goede voorbereiding is het halve werk! Heb zelf een (online) cursus gedaan en het boek van the leche league gekocht. Boek vind ik heel fijn als naslagwerk.
5 maanden geleden
Reactie op Cv-ketel
Sowieso borstvoeding!
- n ...
Fijne opsomming dit! Veel ook wat ik heb gelezen. Hoe denk je over de combinatie kunstvoeding en borstvoeding? Ik ben namelijk zzp’er (heb dus geen kolf recht) en ben minimaal 2x in de week op locatie bij klanten. Dat vind ik dan toch een beetje anders en ongemakkelijk. Thuis kolven is prima, genoeg vrijheid. En vooral als je niet genoeg kan kolven en ze gaan wel naar de opvang.. ik zie daar een gouden uitkomst in de combinatie.
5 maanden geleden
Reactie op lisanvanhulten
Fijne opsomming dit! Veel ook wat ik heb gelezen. Hoe denk je over de combi ...
Ik zou wel oppassen dat je productie niet teveel ontregelt raakt als je onregelmatig voedt, kolft of overslaat (voor flesvoeding). Net als die kleine heeft ook jouw lijf een beetje behoefte aan een vast ritme.
5 maanden geleden
Reactie op nicolehzz
Ik zou wel oppassen dat je productie niet teveel ontregelt raakt als je onr ...
Dus als je de ochtend, avond en nacht doet, maar bijvoorbeeld de fles als je die ene dag of twee dagen op kantoor bent in de middag, dan is dat niet werkbaar?
5 maanden geleden
Dus als je de ochtend, avond en nacht doet, maar bijvoorbeeld de fles als j ...
Inderdaad zou gewoon werkbaar kunnen zijn! Maar wel iets om aandacht bij te houden, zodat je snel merkt hoe jouw lijf reageert. Misschien niks aan de hand en prima, dan is alles fijn :) maar zodra je merkt dat of jouw borsten of je kindje last krijgen van de verandering zou ik het meteen checken bij een lactatiedeskundige of verloskundige en niet door forceren.
Vooraf zijn er geen garanties omdat ieder lijf (en iedere zwangerschap) anders is, dus je weet het pas als het zo ver is!
5 maanden geleden
Ik vond kolven op werk ook niet prettig (was met z’n allen in een kleine ruimte). Ik ging dat toen ontwijken en daardoor liep het bij nr 1 vrij vlot terug.
Ik denk dat je kan combineren. Als je al geruime tijd bv geeft. En elke keer dezelfde kolfbeurt laat vallen. Dan zou je productie daar op kunnen aanpassen. Denk ik. Een kwestie van overleggen met een lactatiedeskundige tzt.
5 maanden geleden
Je zou op de heen en terugweg in de auto kunnen kolven en tussendoor (pauze?) in je auto kunnen kolven? Bij een jong kindje (minimaal) 2 dagen niet kolven dat gaat vrees ik je productie niet aankunnen waardoor het snel zal aflopen. Het is vraag en aanbod, en zeker in het begin heeft dat veel invloed op je productie.
5 maanden geleden
Reactie op Xx2021
Je zou op de heen en terugweg in de auto kunnen kolven en tussendoor (pauze ...
Ik ga sowieso niet meteen weer aan het werk natuurlijk haha en twee hele dagen niet kolven zou dus ook niet aan de orde zijn, maar meer bepaalde vaste momenten wellicht niet.
5 maanden geleden
Ik ga sowieso niet meteen weer aan het werk natuurlijk haha en twee hele da ...
Heb ook van mensen gehoord die juist helemaal niet kolven overdag en dan flesvoeding geven. Ligt er ook heel erg aan wanneer je daarmee begint. Is dat al na 10 weken, of pas na 4 of 5 maanden?
Ik kon met 6 maanden bijvoorbeeld overdag best 5 of 6 uur tussen een voeding en/of kolfbeurt laten. Ze dronk dan wel 's nachts vaker, maar sliep bij ons, waardoor ik dit niet als zwaar ervaren heb (behalve bij een sprongetje/ziekte/tandjes oid, maar dat ligt niet aan de borstvoeding, haha, daar krijg je sowieso last van).
Wellicht dat die 5 of 6 uur al genoeg is voor jou? En wat ik ook gedaan heb is op de heen- en terugweg naar werk (had een tijdlang 2 uur reistijd enkele reis) kolven. Met een draadloze kolf die in je bh kan, zoals een Elvie of Youha oid kan dat prima. Een kolfconsult is tot trouwens ook wel aan te raden ;)
Ben zelf tot 4 maanden thuis kunnen blijven en heb me in die tijd gered met een siliconen kolf. Daarmee een dusdanige voorraad opgebouwd dat ik de eerste maand werken ook ermee vooruit kon. (Toen uiteraard wel al met de Elvie gekolfd, maar dat was dan weer nieuwe voorraad)