16 Reacties

één maand geleden

Je wordt hier niet standaard op getest! Ik wordt met 36 weken op gbs getest maar dit was vooral op eigen verzoek maar heb dit toen al direct aangegeven bij mijn eerste afspraak.

één maand geleden

Helaas is het niet standaard nee. Alleen als je een verhoogde kans hebt of dat je het je vorige zwangerschap hebt gehad

één maand geleden

Bij een eerste kindje word je hier pas op getest bij meer dan 24 uur gebroken vliezen. Ik heb dat bij mijn eerste kindje gehad. Doordat ik daarbij positief was hebben ze met 30 weken bij deze zwangerschap getest of ik het nu weer heb. En deze test was negatief. Dus op dat moment draagde ik de bacterie niet bij me. Je zou het inderdaad aan kunnen geven of ze de test als nog bij je zouden kunnen doen, maar in Nederland word dit nooit standaard bij je uitgevoerd.

één maand geleden

Als er een aanleiding voor is (bijv veel blaasontstekingen gehad), wordt dat getest rond de 36 weken. Ik heb er zelf om gevraagd omdat ze het waren vergeten 🤓 1e zwangerschap was ik namelijk positief maar dit keer negatief. In NL worden vrouwen niet standaard getest..in België wel begreep ik!

één maand geleden

Ik ben zwanger van de tweede, nu 37 weken, maar heb zelfs nog nooit gehoord van de gbs bacterie…

één maand geleden

Ik heb een blaasontsteking gehad en toen hebben ze mijn urine meteen getest op de GBS bacterie. Deze bleek toen positief

één maand geleden

Reactie op ESFB

Als er een aanleiding voor is (bijv veel blaasontstekingen gehad), wordt da ...
In BE inderdaad standaard bij je 36-weken controle. Bij mij hebben ze de test niet gedaan omdat ze de bacterie vonden via een blaasontsteking op 16, 24 en nogmaals bij 32 weken…. Pittig beestje! Je kan het altijd op eigen verzoek vragen hoor. 1/5 van alle zwangere vrouwen is draagster. Ik vind dat toch veel. Met de test kunnen ze dan ook zien of de bacterie actief is of niet. Want enkel bij een actieve bacterie heb je de medicatie nodig! Mijn zus bijvoorbeeld had GBS actief bij haar eerste, niet actief bij de tweede, en bij haar derde wel weer actief. Bij haar tweede kindje had ze dus geen antibiotica nodig, bij de eerste en derde wel.

één maand geleden

Ik was ook drager van de GBS bacterie, bij de eerste was hij inderdaad actief en heb ik gekozen voor antibiotica. Dit keer is het niet actief dus is het niet nodig.😊

één maand geleden

Vanwege langdurig gebroken vliezen zijn ze er bij mijn eerste bevalling achtergekomen dat ik GBS bacterie had, ik had er zelf nooit van gehoord en het was toen al te laat voor antibiotica. Nu weer getest omdat de test toen dus positief was, nu weer positief..

één maand geleden

Worden jullie ingeleid bij een positieve uitslag? Ik word ook volgende week getest ivm tijdens mijn eerste bevalling langdurig gebroken vliezen en achteraf een positieve uitslag..

één maand geleden

Reactie op Mommtobe

Worden jullie ingeleid bij een positieve uitslag? Ik word ook volgende wee ...
Nee hoor, inleiden is voor gbs totaal niet nodig. Gewoon iets anders protocol: Bij gebroken vliezen meteen naar het ziekenhuis voor antibiotica (dus niet wachten op weeen). Bij weeen zegt mijn gynaeco 1u lang om de 10min en 1 min aanhouden al langskomen. Niet wachten tot om de 5minuten om voldoende tijd te hebben voor de antibiotica Liever eens wegsturen door een valse start dan thuis weeen wegpuffen en geen 2 antibioticakuren kunnen doen ☺️

één maand geleden

Reactie op KimberlyDM

Bij een eerste kindje word je hier pas op getest bij meer dan 24 uur gebrok ...
Hoe zijn ze er bij je eerste zwangerschap achter gekomen dat je positief was?

één maand geleden

Reactie op LiselotteMus

Hoe zijn ze er bij je eerste zwangerschap achter gekomen dat je positief wa ...
Ik had meer dan 24 uur gebroken vliezen. Als je langer dan 24 uur gebroken vliezen hebt en je kindje nog niet is geboren word je er op getest. Dus bij mij had antibiotica al geen nut meer omdat toen ik de uitslag kreeg die positief was pas terug kreeg nadat mijn dochtertje al was geboren. Ik moest haar wel extra in de gaten houden en opletten dat ze geen koorts zou krijgen.

één maand geleden

Ik had veel blaasontsteking en toen getest. 2 zwangerschappen beide positief getest. Eerste keer 4 uur voor de bevalling (werd toen ingeleid vanwege andere dingen) start van antibiotica via infuus. Baby ook 24 of 36 uur (weet ik even niet meer) antibiotica via infuus direct na de geboorte. Bij de tweede zwangerschap spontaan eerder bevallen en dit ging zo snel dus geen tijd om 4 uur voorafgaand antibiotica te nemen. Baby ook weer 24/36 uur na de bevalling aan de antibiotica. 😊

één maand geleden

Reactie op Twinkle2020

Ik had veel blaasontsteking en toen getest. 2 zwangerschappen beide positie ...
Mag ik vragen waarom beide kindjes 24-36 uur via een infuus antibiotica kregen? Bij de eerste had je 1 gift gekregen en bij de 2e geen tijd voor antibiotica. Hadden beide kindjes klachten? Wij hoefden alleen 24 uur te blijven dochtertje ter observatie, geen antibiotica gehad want was te laat..

één maand geleden

Reactie op Xx2021

Mag ik vragen waarom beide kindjes 24-36 uur via een infuus antibiotica kre ...
In het ziekenhuis hadden ze dat aangeraden vanwege kans dat de GBS anders bij de kindjes zou komen. Kleine kans maar wel met grote gevolgen als dit wel zo zou zijn. Ze hadden beide geen klachten