45 Reacties

één maand geleden

Dan zou ik nu de baby gaan erkenning samen, en als het dan geboren is, dan kan de papa alleen gaan om de baby aan te geven

één maand geleden

Dit kan je van te voren doen bij het gemeentehuis, je kan aangifte doen van de 'ongeboren vrucht' zoals ze dat noemen, zo krijgt de baby de gekozen achternaam en kan je ook gelijk het gezag regelen. Als je dit dus niet van te voren doet krijgt de baby de achternaam van de moeder bij geboorte. Zo is het voor de geboorte al geregeld ,hebben wij ook gedaan zijn (nog) niet getrouwd en de kleine krijgt de achternaam van mijn vriend

één maand geleden

Als je voor de geboorte erkenning hebt gedaan kan dat wel online, dan krijg je keuze welke achternaam en daar krijg je dan een akte van.

één maand geleden

Wij hebben de erkenning van te voren bij de gemeente geregeld. Als de baby is geboren dan kunnen we de aangifte online doen.

één maand geleden

Wij zaten in dezelfde positie. Toen ik 24 wkn was hebben we de erkenning geregeld op het stadhuis. Dit omdat de kleine dan ook levensvatbaar was. En stel er gebeurde wat had mijn, toen nog vriend, niets te vertellen over wat de dokters mochten doen en zou dit voor mijn ouders komen. Dit was bij ons (oldenzaal overijssel) zo geregeld. Wel moest ik mee om ook te tekenen. Ook ga je dan gelijk tekenen voor gezag. Inmiddels zijn we officieel getrouwd dus dat is nu geen probleem meer. Mijn advies zou zijn om, als het nog lukt, dit zo snel mogelijk te regelen. Bij ons heeft dit alles nog geen 10 minuten geduurd.

één maand geleden

Wij zijn getrouwd, maar omdat de baby juist mijn achternaam krijgt. Moesten wij dit ook al gaan aangeven zodat we de geboorte online konden melden.

één maand geleden

Wij hebben dit vorige week (toen 34 weken zwanger) geregeld bij de stadswinkel/gemeente. Hierbij moesten mijn partner en ik beiden aanwezig zijn omdat de baby zijn achternaam krijgt. Je partner kan bij jullie gemeente erkenning doen voor de geboorte, je moet er dan dus wel zelf ook bij zijn om “toestemming” te geven voor gebruik van zijn achternaam.

één maand geleden

Je kan bij elke gemeente je kindje erkennen, hoeft niet per se in je eigen gemeente! Dan geef jij toestemming dat het zijn achternaam krijgt en volgens mij ook gezag? Maar dat laatste weet ik niet zeker hoor. Maar in Rotterdam konden we pas vet laat een afspraak maken dus wij zijn naar de gemeente Westland gegaan, misschien handig om te weten als jij ook in zo’n drukke gemeente woont

één maand geleden

Reactie op saardh96

Je kan bij elke gemeente je kindje erkennen, hoeft niet per se in je eigen ...
Nee niet het gezag, dit moet appart geregeld worden bij de rechtbank..

één maand geleden

O trouwens ik heb even gegoogled en volgens mij toch wel gezag!

één maand geleden

Reactie op Manu26

Gezag hebben wij gelijk geregeld bij de erkenning is een vrij nieuwe regeling

één maand geleden

Reactie op saardh96

Ja klopt, achternaam wel.. toevallig weet ik dit, omdat mijn man en ik, bij ons 1ste 2 kinderen nog niet getrouwd waren Waardoor mijn man geen gezag heeft over de kinderen. Dit moest appart geregeld worden.

één maand geleden

Reactie op Manu26

Ja klopt, achternaam wel.. toevallig weet ik dit, omdat mijn man en ik, bij ...
Inmiddels dus volgens mij wel gezag! Ingewikkeld allemaal soms

één maand geleden

Reactie op Manu26

Hier konden wij direct bij de erkenning zowel de achternaam als het (gezamenlijk) gezag aangeven

één maand geleden

Reactie op saardh96

O trouwens ik heb even gegoogled en volgens mij toch wel gezag!
Ooh ja dat zou kunnen idd.. mijn andere 2 kindjes zijn in juli 2021 en okt 2022 geboren. Toen was het idd nog anders. Dat is wel heel fijn dat ze dat nu samen hebben gedaan! Was ook een heel omslachtig gedoe.

één maand geleden

Reactie op Mtenhoove

Gezag hebben wij gelijk geregeld bij de erkenning is een vrij nieuwe regeli ...
Ja na 1-1-23 als je erkent krijgt de vader ook gezag las ik net !

één maand geleden

Reactie op esmeevd

Hier konden wij direct bij de erkenning zowel de achternaam als het (gezame ...
Jaa nieuwe regel lees ik net.. super fijn Want het was ook wel heel gedoe. Mijn andere 2 kindjes zijn in 2021 en 2022 geboren toen was dit nog niet zo.

één maand geleden

Reactie op Manu26

Tegenwoordig is erkennen meteen ook gedeeld gezag, dat is een jaar of twee geleden veranderd en dus geen aparte procedure meer.

één maand geleden

Wij hebben dit bij week 20 Al geregeld. Middels een afspraak op het gemeentehuis hebben we beide getekend dat onze zoon de achternaam van zijn vader krijgt en dat mijn partner hem erkend. Zowel bij zoon 1 als bij 2 is dat zo gedaan. Je krijgt daar een formulier mee dat ondertekend is door de ambtenaar welke achternaam het krijgt en dat mijn partner het erkend heeft. Dit formulier neemt mijn partner dan mee op de dag dat hij aangifte gaat doen (binnen 3 dagen na geboorte). Daarin heb jij dus alles al bevestigd wat hun nodig hebben. Hier moet mijn partner ook mijn paspoort laten zien. En dan kan hij in zijn eentje aangifte doen met het formulier en mijn paspoort. Ik zou ook echt niet na een keizersnede in dat gemeentehuis willen staan 😅

één maand geleden

Wij hebben dit vorige week gedaan bij het gemeente huis. Dan moeten jullie samen heen dus ik zou gelijk kijken of er een plekje vrij is