45 Reacties
één maand geleden
Dit kan je van te voren doen bij het gemeentehuis, je kan aangifte doen van de 'ongeboren vrucht' zoals ze dat noemen, zo krijgt de baby de gekozen achternaam en kan je ook gelijk het gezag regelen. Als je dit dus niet van te voren doet krijgt de baby de achternaam van de moeder bij geboorte. Zo is het voor de geboorte al geregeld ,hebben wij ook gedaan zijn (nog) niet getrouwd en de kleine krijgt de achternaam van mijn vriend
één maand geleden
Wij zaten in dezelfde positie. Toen ik 24 wkn was hebben we de erkenning geregeld op het stadhuis. Dit omdat de kleine dan ook levensvatbaar was. En stel er gebeurde wat had mijn, toen nog vriend, niets te vertellen over wat de dokters mochten doen en zou dit voor mijn ouders komen.
Dit was bij ons (oldenzaal overijssel) zo geregeld. Wel moest ik mee om ook te tekenen. Ook ga je dan gelijk tekenen voor gezag.
Inmiddels zijn we officieel getrouwd dus dat is nu geen probleem meer.
Mijn advies zou zijn om, als het nog lukt, dit zo snel mogelijk te regelen.
Bij ons heeft dit alles nog geen 10 minuten geduurd.
één maand geleden
Wij hebben dit vorige week (toen 34 weken zwanger) geregeld bij de stadswinkel/gemeente. Hierbij moesten mijn partner en ik beiden aanwezig zijn omdat de baby zijn achternaam krijgt. Je partner kan bij jullie gemeente erkenning doen voor de geboorte, je moet er dan dus wel zelf ook bij zijn om “toestemming” te geven voor gebruik van zijn achternaam.
één maand geleden
Je kan bij elke gemeente je kindje erkennen, hoeft niet per se in je eigen gemeente! Dan geef jij toestemming dat het zijn achternaam krijgt en volgens mij ook gezag? Maar dat laatste weet ik niet zeker hoor. Maar in Rotterdam konden we pas vet laat een afspraak maken dus wij zijn naar de gemeente Westland gegaan, misschien handig om te weten als jij ook in zo’n drukke gemeente woont
één maand geleden
Reactie op saardh96
O trouwens ik heb even gegoogled en volgens mij toch wel gezag!
Ooh ja dat zou kunnen idd.. mijn andere 2 kindjes zijn in juli 2021 en okt 2022 geboren. Toen was het idd nog anders.
Dat is wel heel fijn dat ze dat nu samen hebben gedaan! Was ook een heel omslachtig gedoe.
één maand geleden
Wij hebben dit bij week 20 Al geregeld. Middels een afspraak op het gemeentehuis hebben we beide getekend dat onze zoon de achternaam van zijn vader krijgt en dat mijn partner hem erkend. Zowel bij zoon 1 als bij 2 is dat zo gedaan. Je krijgt daar een formulier mee dat ondertekend is door de ambtenaar welke achternaam het krijgt en dat mijn partner het erkend heeft. Dit formulier neemt mijn partner dan mee op de dag dat hij aangifte gaat doen (binnen 3 dagen na geboorte). Daarin heb jij dus alles al bevestigd wat hun nodig hebben. Hier moet mijn partner ook mijn paspoort laten zien. En dan kan hij in zijn eentje aangifte doen met het formulier en mijn paspoort. Ik zou ook echt niet na een keizersnede in dat gemeentehuis willen staan 😅
één maand geleden
Wij hebben dit vorige week gedaan bij het gemeente huis.
Dan moeten jullie samen heen dus ik zou gelijk kijken of er een plekje vrij is