49 Reacties

2 maanden geleden

Geen groeiecho hier! Ik weet ook niet of ik het zou willen. Vind het toch niet betrouwbaar genoeg en het geeft meestal alleen maar meer stress. Dochter was klein en ik ben blij dat we het niet wisten van tevoren 😁

2 maanden geleden

Bij mij doen ze ook geen groeiechos’s als alles goed gaad en ook geen liggingsecho sinds kort. De ligging kunnen ze ook goed met de hand voelen dus is geen echo nodig zeggen ze. Ze controleren bij elke afspraak even mijn buik en luisteren we naar het hartje.

2 maanden geleden

Reactie op sumeyra96

Bij mij doen ze ook geen groeiechos’s als alles goed gaad en ook geen liggi ...
Normaal niet nee, hier ligt de baby soms zo gek dat ze het soms verkeerd voelen en toch maar een echo doen.

2 maanden geleden

Hier doen ze ook geen standaard groeiecho's, enkel op indicatie. Ik krijg ze bijvoorbeeld vanwege een BMI boven de 35 inclusief de OGTT (suikertest). Sommige verloskundige sturen je dan bijvoorbeeld zelfs door naar de gynaecoloog. Omdat er een verhoogd risico aan mijn zwangerschap zit en het vet vooral ook op mijn buik zit, krijg ik dus die echo's. Was mijn BMI lager geweest, waren ze niet geweest en dan had ik het ook goed gevonden. Ik merk dat die cijfers soms toch ook weer onnodige stress geven. Het heeft beide voor en nadelen. Overigens luisteren we echt alleen even naar het hartje en meten ze de 3 punten op, soms zoeken we nog even naar zijn gezichtje of naar bijvoorbeeld een voetje of handje maar geen uitgebreide echo's.

2 maanden geleden

Ik had na de 20 weken echo geen echo’s gehad. Gisteren voelde ik mijn kind minder en toen heb ik met 35 weken een echo gekregen. Wat blijkt p99 nu moet ik maandagochtend met spoed een suikertest doen en krijg ik maandagmiddag weer een meting en 11 oktober nog 1 om zeker te zijn dat het kindje p99 is. Zo ja dan wordt ik ingeleid. Ik denk dan ook van ja had dan ff met 30 weken ook een echo gedaan dan hadden we dit allang kunnen weten. Met mijn kindje is verder alles goed alleen groot (wordt 38 weken geschat).

2 maanden geleden

Zijn de meiden met groeiecho's toevallig onder controle bij gyneacoloog? Er was bij mij ook geen reden voor, maar omdat ik onder controle ben in het ziekenhuis deden ze het gewoon 😊 P-waarde weet ik ook niet.

2 maanden geleden

Groeiecho's zijn inderdaad helemaal niet standaard, die krijg je alleen wanneer daar een aanleiding voor is. Bij ons eerste kindje kregen we ze niet, die bleek bij de geboorte dysmatuur (te laag geboortegewicht). Daarom hebben we tijdens deze zwangerschap wel groeiecho's, voornamelijk om te checken of er nog genoeg voedingsstoffen van de placenta naar de baby gaan. Maar eigenlijk heb je alleen groeiecho's als er iets 'aan de hand is' of 'aan de hand was' bij een vorig kindje..

2 maanden geleden

Reactie op Boe-metje-1997

Zijn de meiden met groeiecho's toevallig onder controle bij gyneacoloog? Er ...
Nee, mijn praktijk biedt het wel standaard aan… aan iedereen. Dus zonder medische indicatie. Vinden ze zelf fijn.

2 maanden geleden

Ik heb er ook geen. Mijn verloskundige voelt altijd aan mijn buik en luistert naar het hartje. Op basis daarvan zegt ze dat alles goed gaat, dus daar geloof ik maar gewoon in 🤭

2 maanden geleden

Hier ook geen groei echo. Laatste echo bij de verloskundige was met 20 weken en pas weer met 35 voor de liggingsecho

2 maanden geleden

Bij mijn verloskundige ook niet. De laatste echo was laatst toevallig vanwege minder leven en daarvoor met 19+2 (20 weken echo)

2 maanden geleden

Ook geen standaard groeiecho bij mijn praktijk, alleen met 30+5 een gehad omdat mijn navel kennelijk wat bovengemiddeld hoog op m’n buik zit, waardoor ze niet helemaal zeker waren of de metingen met het lintje klopten 😅

2 maanden geleden

Hier doen ze ook geen groeiecho of liggingsecho. Mijn laatste echo was de 20 wekenecho. Bij mijn controles is het alleen even bloeddruk meten, voelen hoe de baby ligt en groeit en hartje luisteren. Als er bijzonderheden zijn, dan pas komt een groei- of liggingsecho ter sprake.

2 maanden geleden

Bij mij is het op indicatie. Omdat ik wat ouder ben (41). Ze zouden dan bang zijn voor een kleiner kindje. Uit de echo’s kwam juist een wat groter kind. Blijkbaar qua grootte vergelijkbaar met de 2e. Alleen toen had ik geen groeiechos en wist ik dat niet. Nu wel en merk ik dat ik er wel even van schrok. Ze doen er verder niks mee en ze hadden het ook al gevoeld. Het argument dat het ook onrust kan veroorzaken kan ik wel begrijpen.

2 maanden geleden

Ik ben onder controle bij gynaecoloog in het ziekenhuis en daar kreeg ik een groei echo bij 20 en 30 weken. Werd standaard ingepland, niet direct aanleiding voor dat er iets aan de hand is met het kindje.

2 maanden geleden

Hier doen ze het ook niet standaard maar ik krijg ze nu wel ivm zwangerschapsdiabetes.

één maand geleden

Fijn om te lezen dat het eigenlijk gewoon heel standaard is! Tis mijn eerste dus ik weet niet wat normaal is en wat niet.

één maand geleden

Wij krijgen 'm ook niet. Bijna 34 of 36 weken krijgen we wel liggensecho

één maand geleden

Bij mijn eerste zwangerschap na 20 weken geen echo's meer gehad. Alleen voelen, ook heeft ze alleen gevoeld hoe ze lag. Alles verliep verder ook goed en relaxed. Nu heb ik volgende week wel een liggingsecho en groei echo, maar meer omdat ik 3 week geleden perongeluk naar het ziekenhuis was doorgestuurd voor extra controle waar ze ook een echo deden ter controle. Alles was gelukkig goed, maar hun advies was wel om deze echo extra te doen. Ergens vind ik het zelf onzin om te doen, want het gaat goed en heb geen extra klachten naast vooral rugpijn en een ischias. Maar goed, we gaan het meemaken komende week wat ze er van zeggen 😅🤰🩵

één maand geleden

Krijg je bij een verloskundige eigenlijk nooit een echo met beeld van de baby? Dat vraag ik me echt af. Ik vermoed namelijk van niet. Ben dan blij dat ik medisch ben en via het ziekenhuis loop.